سفرهای توریستی مداحان نورچشمی؛ سفر به دور دنیا به خرج خزانه

میثم مطیعی، مداح حکومتی که ادعا کرده بود برای جنگ به اسرائیل می‌رود، از بانکوک سر درآورد

میثم مطیعی، مداح حکومتی در جمع اعضای حوزه علمیه زنان در تایلند‌ــ Telegram/MeysamMotiee

میثم مطیعی، مداح حکومتی که پیش‌تر ادعا کرده بود «به یک اشاره» علی خامنه‌ای عازم جنگ با اسرائیل می‌شود، سر از بانکوک درآورد.

رسانه‌های حکومتی با اعلام سفر این مداح حکومتی به بانکوک، پایتخت تایلند، ادعا کرده‌اند که او به‌منظور حضور در مراسم عزاداری پایان ماه صفر و «به دعوت شیعیان تایلند» به این کشور سفر کرده است.

میثم مطیعی از مداحان نزدیک به علی خامنه‌ای است و در مراسم‌ مذهبی که دفتر رهبر جمهوری اسلامی برگزار می‌کند، حضور دارد. در سومین سال همه‌گیری کرونا هم که خامنه‌ای به صورت تک‌نفره در مراسم مذهبی عاشورا شرکت ‌کرد، میثم مطیعی تنها مداح این مراسم بود.

این مداح حکومتی با مواضع انتقادی‌اش درباره توافق‌نامه هسته‌ای (برجام) نیز شناخته می‌شود و از کسانی است که با فرمان نهادهای بالادستی، در مراسم‌ مذهبی هم برای فرزندآوری تبلیغ می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتشار خبر سفر میثم مطیعی به تایلند با واکنش‌های زیادی همراه بود. این واکنش‌ها وقتی اوج گرفت که تصویر بازدید این مداح حکومتی از «حوزه علمیه خواهران بانکوک» فراگیر شد.

برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی حضور میثم مطیعی در حوزه علمیه زنان در تایلند را دستمایه طنز قرار دادند و برخی دیگر هزینه‌های هنگفت تبلیغات جمهوری اسلامی در خارج از کشور را یادآور شدند؛ هزینه‌هایی که از بودجه عمومی به مداحان و مبلغان تعلق می‌گیرد تا ایدئولوژی حاکم جمهوری اسلامی را فرامرزی کنند.

سازماندهی و اعزام مبلغان و مداحان به خارج از کشور را چندین نهاد موازی از جمله سازمان‌ فرهنگ و ارتباطات اسلامی، کانون مداحان، سازمان اوقاف، حوزه‌های علمیه، خانه مداحان و سازمان تبلیغات اسلامی برعهده دارند. هر یک از این نهادها نیز از بودجه عمومی سهم جداگانه می‌برند.

مقام‌های جمهوری اسلامی از اینکه اعزام مبلغان و مداحان به خارج از کشور را «ماموریت کاری» جا بزنند ابایی ندارند و مدعی‌اند که آن‌ها با هدف تبلیغ دین اسلام به خارج از ایران اعزام می‌شوند. حال‌ آنکه شواهد نشان می‌دهد ماموریت اصلی این افراد گسترش ایدئولوژی حاکم در جمهوری اسلامی به خارج از مرزهای ایران است.

بر مبنای سندی که تحت عنوان «سند جامع راهبردی تبلیغ» در سازمان تبلیغات اسلامی آماده شده است، این سازمان سالانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ مبلغ به نقاط مختلف جهان اعزام می‌کند. تمامی مراحل اعزام مداحان نیز زیر نظر مرکز بین‌المللی تبلیغ انجام می‌شود که از نهادهای زیرمجموعه سازمان تبلیغات اسلامی است. مجید مشکی، رئیس این مرکز پیش‌تر ادعا کرده بود که مبلغان «برای ترویج مبانی و معارف دینی و مکتب اهل بیت» به بیش از ۷۰ کشور دنیا اعزام می‌شوند.

او در عین حال اذعان کرد که مبلغان ماموریت دارند در محافل علمی، دانشگاهی و رسانه‌ای کشورهای میزبان، دیدگاه دین اسلام را در موضوع‌هایی از جمله حقوق بشر و زنان «تبیین» کنند و به «شبهاتی که درباره دین اسلام در جهان غرب ایجاد شده است» پاسخ دهند.

فقط سازمان تبلیغات اسلامی نیست که در کار اعزام مداحان و مبلغان به خارج از ایران فعالیت دارد. در آخرین روزهای مرداد، هادی شفیع‌زاده، مدیرکل اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امور خیریه، هم از حضور ۲۲ «مداح مطرح» و ۴۰۵ «مبلغ اوقاف» در پیاده‌روی اربعین خبر داد و گفت که علاوه بر سازمان اوقاف، هیات رزمندان نیز تعدادی مبلغ و مداح به این مراسم اعزام کرده است.

در اردیبهشت‌ نیز خبر رسید که پنج مداح از طرف «بعثه رهبری» به حج تمتع اعزام می‌شوند. خانه مداحان نیز که مقر آن خانه تاریخی فخرالدوله در نزدیکی میدان بهارستان است، سالانه شمار قابل‌‌توجهی مداح را به خارج از ایران اعزام می‌کند.

محسن طاهری، مدیرعامل خانه مداحان، پیش از این اعلام کرده بود که در مناسبت‌های مذهبی شیعیان، تعدادی مداحان به کشورهایی از جمله پاکستان، هندوستان، مغولستان، ازبکستان، روسیه، قزاقستان، اسپانیا، بلغارستان و بلاروس ماموریت فرستاده می‌شوند.

او در جای دیگری نیز با اذعان بر اینکه با ماموریت «تبلیغ» به اقصی نقاط دنیا از جمله کشورهای کانادا، دانمارک، لبنان، روسیه، اتریش، آلمان، آمریکا، جمهوری آذربایجان، امارات، هلند، عربستان سعودی و عراق «اعزام» شده است، گفت: «با این کوله‌بار تجربه به این نتیجه رسیدم که در این زمینه کارهای بسیار زیادی روی زمین مانده است که می‌توان به سرانجام رساند.»

طاهری همچنین مدعی شد که این کار را فقط «افسران فرهنگی‌ــ‌مذهبی» می‌توانند انجام دهند که در راس آن‌ها نیز مداحان‌اند.

رهبر جمهوری اسلامی نیز اواخر دی‌۱۴۰۲ طی سخنانی «واعظ»، «مداح» و «هیئت» را از مهم‌ترین بخش‌های «قدرت نرم» جمهوری اسلامی توصیف کرد و به‌صراحت گفت که مداحان «در معرکه‌های حساس» به داد جمهوری اسلامی رسیده‌اند.

خامنه‌ای در همین سخنرانی ادعا کرد که مداحی «هنر ترکیبی» است و مداحان می‌توانند وظیفه هدایت جامعه را برعهده بگیرند.

استفاده سیاسی از آیین‌های مذهبی از همان سال‌های نخست شکل‌گیری جمهوری اسلامی در ایران آغاز شد. در این فرایند مداحان به عضویت دستگاه تبلیغاتی جمهوری اسلامی درآمدند و از بلندگوهای مذهبی برای پیشبرد منافع سیاسی حاکمیت استفاده کردند.

اعزام مداحان و مبلغان به خارج از کشور نیز اگرچه با ادعای تبلیغ دین اسلام انجام می‌شود، اقدامی در جهت تحقق رویای حکومت اسلامی علی خامنه‌ای از جیب مردم است. کمااینکه حسین کبیر، نایب‌رئیس کانون مداحان، پیش‌تر اذعان کرد که مداحان با هدف «تحقق منویات رهبر و سیاست‌های تبلیغات اسلامی» به خارج از کشور اعزام می‌شوند.