ادامه حمله اسرائیل به غزه همزمان با کارزار واکسیناسیون فلج اطفال

آژانس پناهندگان فلسطینی سازمان ملل بار دیگر خواستار آتش‌بس فوری شد تا ایمنی دست‌اندرکاران واکسیناسیون فلج اطفال تضمین شود

مقامات فلسطینی روز دوشنبه دوم سپتامبر (۱۲ شهریور) اعلام کردند که نیروهای اسرائیلی در ۲۴ ساعت گذشته دست‌کم ۴۸ فلسطینی را در سراسر نوار غزه کشتند. به گفته آنها، ادامه حملات اسرائیل در حالی است که پزشکان در نوار غزه در حال واکسیناسیون فلج اطفال برای کودکان این منطقه‌اند.

به گزارش رویترز، مقامات فلسطینی و سازمان ملل اعلام کردند که بیش از ۸۰ هزار کودک در روز یکشنبه در مناطق مرکزی غزه واکسینه شدند.

حماس و اسرائیل با توقف کوتاهی در جنگ موافقت کرده‌اند تا کارزار واکسینه کردن حدود ۶۴۰ هزار کودک فلسطینی ادامه یابد.

واکسیناسیون فلج اطفال از روز شنبه در نوار غزه آغاز شده است و به‌رغم ادامه درگیری‌ها، والدین فلسطینی روز دوشنبه نیز به بردن کودکانشان برای واکسینه شدن در مراکز درمانی ادامه دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید کاهش واکسیناسیون‌های معمول در میان فلسطینی‌ها به ظهور مجدد فلج اطفال در نوار غزه منجر شده است. این نهاد ماه گذشته تایید کرد که یک نوزاد به دلیل ویروس فلج اطفال نوع ۲ فلج شده است؛ اتفاقی که اولین مورد از این نوع در آن منطقه طی ۲۵ سال گذشته بود.

فلسطینی‌ها دلیل اصلی بازگشت فلج اطفال را فروپاشی سیستم بهداشتی و تخریب بیشتر بیمارستان‌ها در نوار غزه می‌دانند. اسرائیل، حماس را به استفاده از بیمارستان‌ها برای مقاصد نظامی متهم می‌کند که این گروه اسلام‌گرا آن را رد می‌کند.

مقامات فلسطینی روز دوشنبه اعلام کردند که در دو حمله هوایی اسرائیل به شهر غزه، هفت فلسطینی کشته شدند. به گفته آنها، طی دو حمله هوایی دیگر در بریج و نصیرات، دو اردوگاه از هشت اردوگاه تاریخی آوارگان نوار غزه، شش نفر دیگر نیز جان باختند.

هیچ اظهارنظری فوری از سوی ارتش اسرائیل در این زمینه ارائه نشده است.

شاخه‌های مسلح حماس و جهاد اسلامی اعلام کردند که جنگنده‌هایشان در شمال، جنوب و برخی مناطق مرکزی غزه با راکت‌های ضد تانک و خمپاره با نیروهای اسرائیلی مقابله کرده‌اند.

در همین حال، آنروا، آژانس پناهندگان فلسطینی سازمان ملل، روز دوشنبه درخواست خود را برای آتش‌بس فوری برای کمک به تضمین یک کارزار موفق و ایمن واکسیناسیون فلج اطفال تکرار کرد.

در پلتفرم رسانه اجتماعی این سازمان آمده است: «فقط در روز اول، تیم‌ها و شرکای ما به حدود ۸۷ هزار کودک واکسن تزریق کردند. تلاش‌ها برای ارائه این واکسن کلیدی به کودکان ادامه دارد، اما آنچه آنها بیش از همه نیاز دارند، یک آتش‌بس فوری است.»

اسراییل و حماس همچنان یکدیگر را مسبب شکست در مذاکرات توافق آتش‌بس می‌دانند.  

جنگ ۱۱ ماهه غزه پس از هجوم شبه‌نظامیان حماس به جنوب اسرائیل در هفتم اکتبر آغاز شد؛ حمله‌ای که طی آن یک هزار و ۲۰۰ نفر کشته و بیش از ۲۵۰ نفر گروگان گرفته شدند.

وزارت بهداشت غزه روز دوشنبه اعلام کرد که از آن زمان تاکنون حدود ۴۰ هزار و ۷۸۶ فلسطینی در غزه کشته و بیش از ۹۴ هزار نفر زخمی شده‌اند.

همزمان با نتیجه نداشتن مذاکرات آتش‌بس به‌رغم فشارهای میانجی‌های بین‌المللی و پیدا شدن اجساد شش گروگان در دست حماس، اسراییل روز دوشنبه تحت اعتصاب عمومی قرار گرفت. تظاهرات‌کنندگان و افرادی که به اعتصاب سراسری در اسرائیل پیوستند خواستار تلاش دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، برای رسیدن به توافق بازگرداندن گروگان‌های اسرائیلی باقی‌مانده شدند.

معترضان با تشییع نمادین شش گروگانی که پیکرشان روز یکشنبه از نوار غزه به اسرائیل برده شد، شعارهای ضدجنگ سر دادند.

در همین حال، واشینگتن‌پست به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داد که فشارها به جو بایدن برای رسیدن به توافق آتش‌بس، پس از کشف اجساد گروگان‌های در دست حماس، بیشتر شده است. یک مقام ارشد دولت ایالات متحده که نخواست نامش فاش شود به واشینگتن‌پست گفت که آمریکا در حال گفت‌وگو با مصر و قطر در مورد جزئیات توافقی نهایی برای آتش‌بس در غزه طی هفته‌های آینده است.

این مقام ارشد با اشاره به طرح توافق «بپذیرید یا رد کنید» گفت که نمی‌توان مذاکرات را تا بی‌نهایت ادامه داد و این فرایند باید در نقطه‌ای به پایان برسد.

به گفته این مقام ارشد، اگر دو طرف این توافق را نپذیرند، ممکن است مذاکرات به رهبری آمریکا به پایان برسد.

بیشتر از جهان