کشف جسد شش گروگان در اختیار حماس و کشته شدن سه پلیس اسرائیلی؛ نتانیاهو وعده انتقام داد

مقامات حماس و اسرائیل طرف مقابل را مسئول کشته شدن گروگان‌ها و به نتیجه نرسیدن آتش‌بس در غزه معرفی می‌کنند

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل‌ــ AMIR COHEN / AFP

چند ساعت پس از آنکه ارتش اسرائیل اعلام کرد اجساد شش گروگان را از تونلی متعلق به حماس در جنوب نوار غزه بیرون آورده است، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، با انتشار بیانیه‌ای ویدیویی به این موضوع واکنش نشان داد.

به گزارش تایمز اسرائیل، نتانیاهو در این ویدیو گفت که دولتش به توافق آتش‌بس متعهد است و گروه شبه‌نظامی حماس را در شکست مذاکرات مقصر می‌داند.

او گفت که به تلاش‌ برای آزادی گروگان‌ها ادامه می‌دهد و افزود: «ما در این راه تلاش می‌کنیم اما کسی که گروگان‌ها را می‌کشد، معامله نمی‌خواهد. از ماه دسامبر حماس از مذاکرات واقعی خودداری می‌کند. اکنون نیز می‌بینید در همان لحظه [مذاکرات در جریان] شش نفر از گروگان‌های ما را به قتل رساندند.»

نخست‌وزیر اسرائيل گفت: «امروز روز سختی است. قلب همه مردم به درد آمده است. من هم همراه با همه شهروندان اسرائیل، تا اعماق روحم از قتل وحشتناک شش نفر از گروگان‌هایمان شوکه شده‌ام و مانند آن‌ها عزادارم.»

او بار دیگر بر وعده انتقام از حماس تاکید کرد و افزود: «به تروریست‌های حماس اعلام می‌کنم که در برابر این اقدام‌ها آرام نخواهیم نشست و ساکت نمی‌مانیم. ما شما را تعقیب خواهیم کرد، به شما می‌رسیم و با شما تسویه حساب می‌کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نتانیاهو در بخش دیگری از گفته‌هایش به کشته شدن سه مامور پلیس اسرائیلی به دست مهاجمان ناشناس در کرانه باختری که ساعاتی قبل از سخنرانی او اتفاق افتاد، نیز واکنش نشان داد و گفت: «ما در همه جبهه‌ها با دشمن ظالمی می‌جنگیم که می‌خواهد همه ما را بکشد. همین امروز صبح سه پلیس را در هبرون به قتل رساندند. ما ظلم تصور‌ناپذیر قاتلان حماس را در هفتم اکتبر دیدیم و دوباره آن را در تونل‌های زیر رفح مشاهده کردیم. این واقعیت که حماس به ارتکاب جنایاتی مانند آنچه در هفتم اکتبر مرتکب شد، ادامه می‌دهد، ما را ملزم می‌کند هر کاری انجام دهیم تا نتوانند دوباره مرتکب این جنایات شود.»

در همین حال، عزت الرشق، یکی از مقام‌های حماس، اسرائیل را مسئول کشتن گروگان‌ها دانست و گفت که بر خلاف گفته‌های نتانیاهو، اسرائیل به دستیابی به توافق تمایلی ندارد.

سخنگوی دفتر نخست‌وزیری اسرائیل در پاسخ به اینکه چرا چند ساعت طول کشید تا نتانیاهو درباره گروگان‌های کشته‌شده بیانیه‌ منتشر کند یا چرا مستقیم با شهروندان اسرائيلی صحبت نکرده است، پاسخی نداد.

نخست‌وزیر اسرائیل ساعت‌ها پس از اعلامیه ارتش اسرائیل درباره کشته شدن گروگان‌ها اظهارنظری نکرد که این موضوع انتقاد خانواده‌ گروگان‌ها و جریان‌های سیاسی در اسرائیل را برانگیخت. در پی این سکوت، خانواده گروگان‌ها از نخست‌وزیر اسرائیل خواستند که «به جای پنهان شدن پشت سخنگوی ارتش»، خودش به مردم درباره گروگان‌ها گزارش بدهد.

انجمن خانواده گروگان‌های اسرائیلی روز یکشنبه اعلام کردند که مرگ گروگان‌ها را «نتیجه مستقیم» درخواست‌های متعدد نتانیاهو و به نتیجه نرسیدن مذاکرات آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها می‌دانند و معتقدند که خواسته‌های نتانیاهو از جمله تاکید او بر حضور ارتش اسرائیل در کریدور فیلادلفیا سبب شد حماس این معامله را نپذیرد.

خانواده گروگان‌ها و منتقدان نتانیاهو که در طول ماه‌های گذشته تظاهرات اعتراض‌آمیزی برگزار کرده‌اند، خواستار اعتصاب و راهپیمایی گسترده برای نشان دادن اعتراض به کوتاهی دولت نتانیاهو و کشته شدن شش گروگان جوان در دست حماس شدند.

به گفته منابع امنیتی ناشناس که با رادیو ارتش اسرائیل صحبت کردند، سه نفر از گروگان‌های کشته‌شده که اجساد آن‌ها در نوار غزه کشف شد، در فهرستی قرار داشتند که بنا بود در مرحله اول معامله گروگان‌ها آزاد شوند.

پیدا شدن اجساد شش گروگان در تونل‌های رفح با واکنش‌های بسیاری همراه بوده است. پس از اعلام این خبر، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، تایید کرد که هرش گلدبرگ پولین، شهروند اسرائیلی‌ــ‌آمریکایی در میان گروگان‌های کشته‌شده است. او با اظهار خشم و تاسف از این اتفاق گفت: «من خیلی تلاش کردم تا این گروگان آمریکایی را به سلامت بازگردانم و از خبر مرگ او بسیار آزرده‌خاطرم. رهبران حماس بدانند که تاوان این جنایات را پس خواهند داد. در عین حال ما به کار شبانه‌روزی برای رسیدن به توافقی برای آزادی گروگان‌های باقی‌مانده ادامه خواهیم داد.»

یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون اسرائیل، هم نتانیاهو را متهم کرد که بر مسائل بی‌اهمیت تمرکز می‌کند، در حالی که «پسران و دختران اسرائیلی در حال مرگ در اسارت‌اند». لاپید افزود: «نتانیاهو فقط به فکر ائتلاف با متحدان راست افراطی خود است و در این روند، خانواده‌ گروگان‌ها و ملت اسرائیل را به خطر می‌اندازد.»

در مقابل، ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل، در واکنش به انتقاد از دولت پس از کشف شش گروگان کشته‌شده در نوار غزه، منتقدان را به «بازتاب دادن تبلیغات حماس» متهم  کرد و گفت: «متاسفانه اظهارات آزاردهنده‌ای می‌شنوم که دولت اسرائیل را به قتل گروگان‌ها متهم می‌کنند. واضح است که تنها سازمان تروریستی حماس در این زمینه مقصر است نه دیگران. کسانی که خواستار آزادی هزاران تروریست و از دست دادن کنترل ما بر کریدور فیلادلفیا هستند، امنیت شهروندان اسرائیل را در نظر نمی‌گیرند و خون مقتولان بعدی روی دستانشان خواهد بود.»

ارتش اسرائیل روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که اجساد شش گروگان حمله هفتم اکتبر حماس را از تونلی متعلق به این گروه شبه‌نظامی در رفح بیرون آورده است. در آن بیانیه اشاره شد که نیروهای حماس این شش گروگان را کمی قبل‌تر، احتمالا حدود یک یا دو روز پیش از اینکه سربازان اسرائیلی آن‌ها را پیدا کنند، کشته‌اند.

نام این گروگان‌ها هرش گلدبرگ‌ــ‌پولین ۲۳ ساله، ادن یروشالمی ۲۴ ساله، اوری دانینو ۲۵ ساله، الکس لوبنوف ۳۲ ساله، کارمل گات ۴۰ ساله و آلموگ ساروسی ۲۵ ساله اعلام شد.

بیشتر از جهان