نتانیاهو بابت مرگ گروگان‌ها عذرخواهی و از کنترل محور فیلادلفی دفاع کرد

نخست‌وزیر اسرائيل جنگ در امتداد مرز جنوبی و شمالی اسرائیل را بخشی از جنگ بزرگ با «محور شرارت ایران» دانست

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، که پس از پیدا شدن اجساد شش گروگان در تونل‌های غزه هدف انتقادهای گسترده‌ای قرار گرفته است، در یک سخنرانی نادر از خانواده‌ گروگان‌ها عذرخواهی کرد، با این حال یادآور شد که در مورد حفظ نیروی نظامی در کریدور فیلادلفی (Philadelphi Corridor) کوتاه نخواهد آمد.

به گزارش اورشلیم پست، نتانیاهو در یک کنفرانس مطبوعاتی ویژه خطاب به خانواده‌ شش گروگان کشته‌شده گفت: «از شما عذرخواهی می‌کنم که نتوانستیم آن‌ها را زنده به خانه بیاوریم. قلب من و ملت شرحه‌شرحه شده است. از شما می‌خواهم مرا ببخشایید که نتوانستیم آن‌ها را زنده به خانه برگردانیم. ما نزدیک بودیم، اما موفق نشدیم.»

او تاکید کرد: «من شبانه‌روز روی این موضوع کار می‌کنم و به دنبال تمام مسیرهای ممکن می‌گردم تا ۱۰۱ گروگان باقی مانده را به اسرائیل بازگردانم.»

نخست‌وزیر اسرائيل گفت: «من بر بازگرداندن حداکثر تعداد ممکن از گروگان‌های زنده تاکید کرده‌ام.» او توضیح داد که در حال حاضر توانسته است این تعداد را به ۲۳ نفر در مرحله اول برساند و براورد می‌شود که ۶۶ نفر از گروگان‌ها هنوز زنده‌اند.

سخنرانی او در حالی ایراد شد که اعلام خبر کشته شدن این شش گروگان‌ به برپایی تظاهرات گسترده و اعتصاب سراسری در اسرائیل منجر شده است و معترضان خواستار توافق فوری با حماس‌اند. با این حال نتانیاهو  تاکید کرد که از حفظ نیروی نظامی در کریدور فیلادلفی کوتاه نخواهد آمد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 تاکید او بر حضور نیروهای اسرائیلی در کریدور فیلادلفی در حالی است که این موضوع یکی از مهم‌ترین مواردی است که گفته می‌شود حماس با آن مخالفت کرده و توافق آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها را نپذیرفته است.

پیش از این، جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، نتانیاهو و حماس را به دلیل محقق نشدن توافق مقصر دانسته بود. بایدن پیش از دیدار با اعضای تیم مذاکره‌کننده آمریکا در کاخ سفید، روز دوشنبه پس از مشخص شدن اینکه یکی از شش گروگان کشته‌شده، اسرائیلی‌ــ‌آمریکایی بود، با خبرنگاران صحبت کرد و در اظهاراتی دیگر هم گفت که نتانیاهو در به نتیجه رسیدن توافق کوتاهی می‌کند.

سامی ابوزهری، یکی از مقام‌های ارشد حماس، در واکنش به این موضوع گفت: «از هرگونه پیشنهاد برای آتش‌بس دائمی و عقب‌نشینی کامل اسرائیل استقبال خواهد شد». او تاکید کرد که برای رسیدن به توافق، تحقق هر دو مورد ضروری است.

با این حال نتانیاهو در کنفرانس مطبوعاتی دوشنبه، انتقادهای واشینگتن را رد و خاطرنشان کرد که مقام‌های ارشد آمریکایی پنج روز پیش در مورد «انعطاف‌پذیری و عزم اسرائیل برای دستیابی به توافق» صحبت می‌کردند. او گفت: «در روزهای گذشته چه چیزی تغییر کرد، جز اینکه قاتلان شش نفر از گروگان‌های ما را کشتند؟ اکنون از ما خواسته می‌شود که امتیاز بدهیم. این چه پیامی برای حماس دارد، جز اینکه گروگان‌های بیشتری را بکشید؟»

نخست‌وزیر اسرائیل با تاکید بر اینکه «فشار بین‌المللی باید متوجه حماس باشد نه اسرائیل» افزود: «ما با طرح کلی جو بایدن که ۳۱ مه ارائه شد، موافقت کردیم. ما با آنچه آن‌ها متن نهایی میانجی‌گری در ۱۶ اوت نامیدند، نیز موافقت کردیم اما حماس نپذیرفت.»

نتانیاهو در ادامه گفت که «آن لحظه‌ای که حماس بفهمد» اسرائیل از کریدور فیلادلفی خارج نمی‌شود، «ما یک توافق خواهیم داشت» و مدعی شد که این موضع به اسرائیل کمک می‌کند گروگان‌ها را بازگرداند و به اهدافش از جنگ در غزه دست یابد.

نتانیاهو درباره تصمیمش برای کنترل گذرگاه فیلادلفی گفت: «پس از آنکه اسرائیل سال ۲۰۰۵ در جریان خروج غزه، از کریدور فیلادلفی خارج شد، سیل عظیمی از سلاح‌ها، مهمات، ماشین‌آلات تولید تسلیحات و ماشین‌آلات حفر تونل با حمایت و هدایت و تامین مالی جمهوری اسلامی، به دست حماس رسید.»

او افزود: «محور شرارت می‌خواهد کنترل کریدور فیلادلفی را دوباره به دست بگیرد و به همین دلیل من اصرار دارم که ما آنجا خواهیم ماند.» سپس از نقشه غزه برای نشان دادن خطرات عقب‌نشینی از کریدور فیلادلفی استفاده کرد و توضیح داد این خطر وجود دارد که حماس بتواند گروگان‌ها را از غزه خارج کند و احتمالا به ایران بفرستد؛ «مگر اینکه اسرائیل آنجا بماند».

مقام‌های امنیتی اسرائیل از جمله یوآو گالانت، وزیر دفاع، گفته‌اند که اسرائیل می‌تواند موقتا از کریدور فیلادلفی عقب‌نشینی کند تا مرحله اول تبادل گروگان‌ها انجام شود. به گفته آن‌ها، درباره موضوع‌هایی مانند آینده کریدور فیلادلفی و آتش‌بس دائمی در ادامه و به طور هم‌زمان مذاکره خواهد شد.

با این حال نتانیاهو این موضع را رد و خاطرنشان کرد: «مقام‌های دفاعی در ارائه توصیه‌های امنیتی که ثابت شده است اشتباه‌ بوده‌اند، سابقه‌ای ‌طولانی دارند.»

او ادعا کرد که اگر اسرائیل از فیلادلفی خارج شود، دیگر هرگز نخواهد توانست به آنجا بازگردد و توضیح داد که این یک موضوع صرفا نظامی نیست، بلکه مسئله‌ای دیپلماتیک است و باید راهبرد‌های گسترده‌تری را در نظر گرفت.

نتانیاهو همچنین به اهمیت بازگشت بیش از ۶۰ هزار تن از ساکنان شمال اسرائیل اشاره کرد که از هشتم اکتبر به دلیل جنگ فرامرزی بین حزب‌الله و ارتش اسرائیل در خانه‌هایشان امنیت ندارند و گفت که پایان دادن به درگیری در شمال چهارمین هدف جنگ است.

نخست‌وزیر اسرائیل افزود که هر دو جنگ در امتداد مرز جنوبی و شمالی بخشی از جنگ بزرگ اسرائیل علیه محور شرارت ایران است و اختلاف‌ها در جامعه اسرائیل مانند معامله گروگان‌ها تنها به تقویت دشمنان اسرائیل مانند جمهوری اسلامی و گروه نیابتی آن منجر می‌شود.

او در ادامه گفت: «راهبرد حماس بر سرزنش کردن من بابت وضعیت فعلی متمرکز است». سپس در پیامی خطاب به یحیی سنوار، رهبر حماس، هشدار داد: «این راهبرد به جایی نخواهد رسید، آن را فراموش کنید.»

پس از سخنرانی نتانیاهو، حماس ویدیویی را در تلگرام منتشر کرد که در آن شش گروگان کشته‌شده را در حال صحبت مقابل دوربین نشان می‌دهد و اعلام کرد که «آخرین پیام» این شش گروگان جوان قبل از کشته شدن آن‌ها را منتشر خواهد کرد. در این ویدیو، هر شش گروگانی که ارتش اسرائیل اجساد آن‌ها را روز یکشنبه پیدا کرد، در حال تایید هویت خود دیده می‌شوند. این ویدیو با تهدید به انتشار پیام در ساعات آینده پایان می‌یابد.

بیشتر از جهان