روزانه ۴۵ تا ۵۰ نفر در حوادث رانندگی در ایران فوت می‌کنند

میزان تصادف‌های جاده‌ای در ایران ۲۰‌ درصد بالاتر از میانگین جهانی است

سانحه رانندگی در جاده تهران به مازندران‌ــ AFP

سیاوش محبی، جانشین فرمانده پلیس راه جمهوری اسلامی، ضمن انتقاد از تولید خودروهای بی‌کیفیت، با استناد به داده‌های موجود گفت که روزانه بین ۴۵ تا ۵۰ نفر در ایران در اثر سوانح رانندگی جانشان را از دست می‌دهند.

به گفته این مقام پلیس راه، آمار مصدومان حوادث رانندگی نیز به‌طور متوسط روزانه هزار نفر است که از این میان دست‌کم ۱۰۰ نفر دچار معلولیت می‌شوند و بالغ بر ۲۰۰ خانواده نیز در پی پیامدهای ناشی از سوانح رانندگی با کاهش شدید درآمد مواجه و حتی فقیر می‌شوند.

آماری که جانشین پلیس راه از سوانح رانندگی ارائه داده، به این معنا است که سالانه به‌طور میانگین دست‌کم ۱۷ هزار نفر در ایران در اثر تصادف فوت می‌کنند و بالغ بر ۳۶۵ هزار نفر هم مصدوم می‌شوند.

سیاوش محبی آمار جان‌باختگان حوادث رانندگی در سال ۱۴۰۲ را بیش از ۲۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: «علاوه بر عامل انسانی، برخی خودروها کیفیت لازم را ندارند و زیرساخت‌های جاده‌‌ای نیز مناسب نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در عین حال ادعا کرد که ایران در ردیف کشورهای پرتصادف دنیا نیست و طی سال‌های اخیر نیز آمار تصادف‌ها کاهش یافته است. با وجود این ادعا، گزارش‌ها نشان می‌دهد که تصادف‌های جاده‌ای در ایران ۲۰‌ درصد بیشتر از میانگین جهانی است.

داده‌های آماری سازمان پزشکی قانونی نشان می‌دهد که طی یک دهه اخیر، در مجموع ۹ هزار و ۸۱۵ نفر در حوادث رانندگی تعطیلات نوروز جان باخته‌اند.

جانشین فرمانده پلیس راه با بیان اینکه ۳۲ سازمان و نهاد در پیشگیری از حوادث رانندگی در ایران مسئولیت دارند، گفت که تمامی این سازمان‌ها باید وظایفشان را به‌نحوی که در قانون آمده است، اجرا کنند تا شمار تصادف‌ها کاهش پیدا کند. او در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا اذعان کرد که علاوه بر سرعت و سبقت غیرمجاز، انحراف به چپ، خستگی و خواب‌آلودگی برخی رانندگان، بسیاری از تصادف‌ها در جاده‌های دو طرفه بدون جداکننده رخ می‌دهند.

بررسی‌های کارشناسان نیز نشان می‌دهد که علاوه بر عوامل انسانی، خودروهای بی‌کیفیت تولید داخل و جاده‌های ناایمن هم در وقوع تصادف‌های بین شهری تاثیرگذارند.

در تصادف‌های شهری، نیز بزرگراه‌های فاقد استانداردهای شهرسازی و ترافیکی به علاوه خودروهای بدون کیفیت از عوامل موثر در تصادف‌ها به شمار می‌روند.

هادی هاشمی، فرمانده پیشین پلیس راهنمایی و رانندگی استان تهران، اسفندماه با اذعان بر اینکه ساخت جاده و بزرگراه در ایران ۹۰ سال پیش بهتر از حالا بود، به خبرآنلاین گفت: «بزرگراه‌های ما مختصات بزرگراهی ندارند، چون اغلب آن‌ها در ابتدا راه فرعی بوده‌اند و بعد به راه اصلی تبدیل شده‌اند. سپس کنارشان یک باند ساختند تا به بزرگراه تبدیل شوند و در این بزرگراه‌ها سرعت و شرایط حرکت را بالا و پایین کرده‌اند. به همین علت رانندگان در شرایط بدی قرار می‌گیرند، تحملشان به سر می‌رسد و مرتکب تخلف می‌شوند.»

کمال هادیان‌فر، رئیس سابق پلیس راهنمایی و رانندگی، پیش از این در واکنش به آمار بالای تصادف‌های رانندگی در ایران، انگشت اتهام را به سمت خودروسازان داخلی نشانه گرفته و گفته بود که آن‌ها «ارابه مرگ» تولید می‌کنند.

به گفته حسن مومنی، رئیس پلیس راه، نیز کفی بودن جاده‌های استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، فارس و کرمان آمار حوادث رانندگی را در این استان‌ها بالا برده است. جاده‌های کفی به مسیرهایی گفته می‌شود که طولانی و مستقیم‌اند و موجب خواب‌آلودگی و خستگی مضاعف رانندگان می‌شوند.

آمار‌های رسمی نشان می‌دهند که در ۴۵ درصد حوادث رانندگی یکی از سه وسیله نقلیه پراید، پژو ۴۰۵ و موتور سیکلت نقش دارند. پیش‌تر، مهدی قمصریان، مدیرعامل صندوق تامین خسارت‌های بدنی، افشا کرده بود که در فاصله سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰، هفت هزار پرونده مربوط به تصادف خودرو پراید در بیمه تشکیل شده و این خودرو در صدر فهرست خسارت‌های بیمه‌ای قرار گرفته است.