تیراندازی در اطراف کنسولگری اسرائیل در مونیخ؛ مظنون کشته شد

این حادثه در پنجاه‌ودومین سال حمله مرگبار به اقامتگاه ورزشکاران اسرائیلی در المپیک مونیخ رخ داد

نیروهای پلیس آلمان در نزدیکی کنسولی اسرائیل در مونیخ‌ــ AP

افسران پلیس آلمان پنجم سپتامبر (۱۵ شهریور) در نزدیکی کنسولگری اسرائیل در شهر مونیخ یک فرد مظنون را هدف قرار دادند.

در پی کشته شدن این فرد با تیراندازی پلیس، مقام‌های آلمان اعلام کردند که هیچ حادثه دیگری منطقه را تهدید نمی‌کند. این حادثه در پنجاه‌ودومین سال حمله مرگبار به اقامتگاه ورزشکاران اسرائیلی در المپیک مونیخ رخ داد.

صبح پنجشنبه از مقابل کنسولگری اسرائیل در شهر مونیخ آلمان چندین بار صدای تیراندازی شنیده شد و پلیس آلمان به مردم توصیه کرد به این منطقه نزدیک نشوند. این تیراندازی پس از آن رخ داد که ماموران پلیس به فردی که اسلحه داشت، مظنون شدند.

طبق اعلام یواخیم هرمان، وزیر امور داخلی ایالت بایرن، فرد مظنون در همان دقایق اولیه تبادل آتش با ماموران پلیس، کشته شد. 

پلیس آلمان بررسی برای شناسایی همکاران احتمالی فرد و انگیزه‌ او از این اقدام را آغاز کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ساعتی بعد از حادثه، آندریاس فرانکن، سخنگوی پلیس آلمان، اعلام کرد که هیچ فرد دیگری در این حادثه آسیب ندیده است و نشانه‌ای هم دال بر وجود مظنون دیگری وجود ندارد.

با این حال، هنوز به‌طور قطع مشخص نیست آیا افراد دیگری هم در این حادثه دست داشته‌اند یا نه. انگیزه فرد کشته‌شده نیز در هاله‌ای از ابهام است.

به گزارش آسوشیتدپرس، پلیس آلمان با اعلام اینکه تعداد نیروها را در سومین شهر بزرگ این کشور افزایش داده‌ است، اعلام کرد که هیچ‌ نشانه‌ای مبنی بر وقوع حادثه در مکانی دیگر وجود ندارد.

اسکای نیوز نیز به نقل از رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ نوشت که موزه و مرکز اسناد مونیخ محاصره شده است و کارکنان در قرنطینه‌اند. او گفت که حوالی ساعت ۹ صبح در پی انفجاری شدید، صدای شلیک ده‌ها تیر در منطقه شنیده شد.

موزه و مرکز اسناد مونیخ در نزدیکی کنسولگری اسرائیل در محله ماکسورشتات این شهر واقع است.

وزارت خارجه اسرائیل نیز روز پنجشنبه اعلام کرد کنسولگری اسرائیل در مونیخ در زمان وقوع تیراندازی به دلیل مراسم یادبود سالگرد حمله تروریستی در بازی‌های المپیک ۱۹۷۲ بسته بود و هیچ یک از کارکنان کنسولگری در این حادثه آسیب ندیدند.

نانسی فایزر، وزیر کشور آلمان، نیز به این حادثه واکنش نشان داد و آن را «بسیار جدی» ارزیابی کرد. او اطمینان داد که از اماکن اسرائیلی و یهودی در آلمان «با اولویت» محافظت می‌شود.

ایزاک هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل، نیز پس از گفت‌وگو با فرانک والتر اشتاین، همتای آلمانی‌اش، در شبکه اجتماعی ایکس به «وحشت مشترک» دو طرف از این موضوع اشاره و این اقدام را «محکوم» کرد.

این تیراندازی در پنجاه‌ودومین سال حمله مرگبار در زمان المپیک مونیخ رخ داد که طی آن مهاجمان مسلح فلسطینی ۱۱ ورزشکار اسرائیلی را کشتند.

در آن حادثه که ساعت ۴:۴۵ بامداد پنجم سپتامبر ۱۹۷۲ به وقوع پیوست، هشت مرد مسلح از اعضای گروه فلسطینی «سپتامبر سیاه» به اقامتگاه ورزشکاران اسرائیلی در دهکده المپیک حمله کردند و دو تن از اعضای این تیم را کشتند و ۹ نفر را به گروگان گرفتند. آن‌ها در نهایت گروگان‌ها را هم به قتل رساندند.

در این عملیات مرگبار یک افسر پلیس آلمان و پنج تن از مهاجمان فلسطینی نیز کشته شدند.