ساخت رباتی زنده که با قارچ هدایت می‌شود

دانشمندان می‌گویند که این دستگاه زیست‌هیبریدی نویدبخش عصر جدیدی از رباتیک است

مهندسان نوع جدیدی از ربات ساخته‌اند که قارچ‌های زنده آن را کنترل می‌کنند.

این ربات زیست‌هیبریدی از پیام‌های الکتریکی نوعی قارچ خوراکی موسوم به «شاه‌صدف» استفاده می‌کند تا حرکت کند و محیط اطرافش را حس کند.

این دستگاه را که گروهی میان‌رشته‌ای از پژوهشگران دانشگاه‌ کرنل آمریکا و دانشگاه فلورانس ایتالیا ساخته‌اند، می‌تواند نویدبخش عصر جدیدی از علم رباتیک زنده باشد.

آناند میشرا، یکی از همکاران پژوهشی آزمایشگاه رباتیک ارگانیک در دانشگاه کرنل، گفت: «سیستم‌های زنده به لمس پاسخ می‌دهند، به نور پاسخ می‌دهند، به گرما پاسخ می‌دهند، حتی به برخی ناشناخته‌ها، مانند پیام‌ها، پاسخ می‌دهند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«به همین دلیل است که فکر می‌کنیم، بسیار خوب، اگر می‌خواهید ربات‌های آینده را بسازید، چطور می‌توانند در محیطی پیش‌بینی‌نشده کار کنند؟ ما می‌توانیم از این سیستم‌های زنده استفاده کنیم، و هر داده ناشناخته‌ای وارد شود، ربات به آن پاسخ خواهد داد.»

داده‌های ورودی مختلف، مانند نور فرابنفش، به نتایج متفاوتی در شیوه حرکت ربات منجر شدند. در ویدیویی، یکی از این ربات‌های تحت کنترل قارچ نشان داده می‌شود که پاهای رباتیکش را بالا و پایین می‌برد و آرام‌آرام روی سطحی در حرکت است. یک ربات زیست‌هیبریدی دیگر از سیستم چرخ‌دار برای حرکت استفاده می‌کند.

به گفته پژوهشگران، ترکیب این قابلیت حرکت با توانایی قارچ‌ها در حس پیام‌های شیمیایی و زیستی می‌تواند در طیف وسیعی از کاربردها مفید باشد.

راب شپرد، استاد مهندسی مکانیک و هوافضا در دانشگاه کرنل، گفت: «با کشت قارچ جلینه (میسیلیوم) داخل مدارهای الکترونیک ربات، توانستیم به این دستگاه زیست‌هیبریدی امکان بدهیم محیط اطرافش را احساس کند و به آن پاسخ بدهد.»

«پتانسیل ربات‌های آینده می‌تواند این باشد که به‌عنوان مثال، شیمی خاک را در کشت ردیفی محصول حس کنند و تصمیم بگیرند چه زمانی کود بیشتری اضافه کنند، که شاید آثار و پیامدهای کشاورزی مانند رشد جلبک‌های مضر را کاهش دهد.»

جزئیات این ربات زیست‌هیبریدی در پژوهشی با عنوان «کنترل حسگر‌‌-‌حرکتی ربات‌ها از طریق سنجش‌های الکترو‌ـ‌فیزیولوژیکی قارچ‌های جلینه» در نشریه «علم رباتیک» (Science Robotics) منتشر شده است.

این اولین بار نیست که موجودی زنده داخل بدنه ربات قرار می‌گیرد، اما استفاده از قارچ‌ها، به‌دلیل توانایی‌ رشد و بقایشان در شرایط سخت، می‌تواند پیشرفتی بزرگ در حوزه ربات‌شناسی زیست‌هیبریدی باشد. 

در آزمایش‌های قبلی، مغز مصنوعی کرم داخل ربات لگو قرار داده شده بود، که می‌توانست حرکت‌ها و نیت‌های این موجود را بازآفرینی کند.

پیش‌تر در سال جاری، پژوهشگران موسسه فناوری ماساچوست (MIT) دستگاهی ساختند که با بافت ماهیچه زنده ترکیب شده بود تا بتواند محیط اطرافش را حس کند و با آن سازگار شود.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی