بازارهای مالی ایران تحت تاثیر آینده قیمت سوخت و استعفای رئیس سازمان بورس

با پایان تعطیلات چندروزه هفته دوم شهریورماه در ایران بازارهای مالی سومین هفته آخرین ماه تابستان را در شرایطی آغاز کردند که دلار بعد از ده روز ثبات نسبی صبح روز شنبه ۱۷ شهریورماه با افزایش قیمت مواجه شد.

بازارهای مالی در ایران- دنیای اقتصاد

با پایان تعطیلات چندروزه هفته دوم شهریورماه در ایران بازارهای مالی سومین هفته آخرین ماه تابستان را در شرایطی آغاز کردند که دلار بعد از ده روز ثبات نسبی صبح روز شنبه ۱۷ شهریورماه با افزایش قیمت مواجه شد.

 قیمت دلار که  روز یکشنبه ۱۱ شهریورماه، پیش از آغاز تعطیلات، ۵۹ هزار و ۴۰۰ تومان بود و از صبح شنبه با افزایش محدود قیمت به ۵۹ هزار و ۶۲۰ تومان رسید و این روند را در روز یکشنبه نیز ادامه داد.

صبح یکشنبه ۱۸ شهریورماه دلار با ثبت عدد ۵۹ هزار و ۷۷۰ تومان در مسیر صعودی باقی ماند. این افزایش قیمت می‌تواند واکنشی به اخبار تغییر سیاست‌های دولت در قبال حامل‌های انرژی باشد.

در تعطیلات سپری‌شده، کمبود بنزین بسیاری از جایگاه‌های توزیع سوخت در شهرهای شمالی ایران را با تعطیلی روبه‌رو کرد، تا کارشناسان اقتصادی این موضوع را نشانه‌ای از بحران انرژی در دولت چهاردهم و‌ ناگزیری دولت پزشکیان برای افزایش قیمت بنزین به‌منظور کنترل مصرف سوخت بدانند.

برخلاف قیمت دلار، یورو روز یکشنبه با ثبت عدد ۶۲ هزار و ۲۹۰ تومان به نسبت هفته گذشته کاهش ۱۵۰ تومانی را شاهد بوده است.

پوند بریتانیا نیز همانند یورو شروع هفته جاری را با کاهش قیمت آغاز کرد و از ۷۸ هزار و ۶۰۰ تومان در روز ۱۱ شهریورماه به ۷۸ هزار و ۴۷۰ تومان کاهش یافت.

نکته قابل‌تأمل در بازار ارز بازگشت قیمت ارز آزاد به سامانه‌های اینترنتی اعلام قیمت است که در دولت ابراهیم رئیسی از این سامانه‌ها حذف شده بود و تنها قیمت ارز دولتی به‌عنوان نرخ رسمی ارز اعلام می‌شد.

در بازار طلا و سکه نیز پس از موج هیجانی خرید طلا در پی انتشار شایعه خوش‌یمن بودن خرید آن در روز سیزدهم ماه صفر بازار از هیجان کاذب خارج شده است.

هرچند سکه امامی همچنان در مسیر افزایش قیمت باقی‌مانده است و روز یکشنبه با ثبت عدد ۴۳ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان افزایش قیمتی ۱۱۰ هزارتومانی به نسبت روز شنبه داشته است.

برخلاف سکه امامی، سکه بهارآزادی با کاهش قیمتی ۱۳۰ هزارتومانی طی یک روز گذشته مواجه شد تا خلاف روند بازار حرکت کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پایان‌یافتن ماه‌های محرم و صفر که در آن‌ها به طور معمول خانواده‌ها از برگزاری مراسم عروسی خودداری می‌کنند، می‌تواند سطح تقاضای خرید طلا را افزایش دهد. الگویی معمول در سال‌های اخیر که برای مدت یک تا دو ماه شوک مثبتی به بازار در حال رکود طلای ایران وارد خواهد کرد و می‌توان تداوم افزایش نسبی قیمت را برای هفته‌های پیش رو ممکن کند.

در میان بازارهای مالی به نظر می‌رسد که بورس مرکز توجه فعالان اقتصادی شده است. افشای سند اعطای وام میلیاردی مدیران بورس به خود که منجر به استعفای مجید عشقی، مدیر سازمان بورس در دولت ابراهیم رئیسی شد، چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای برابر فعالان بازار  قرار داده است که وضع فعلی بازار را ناشی از عملکرد ضعیف عشقی در سمت ریاست سازمان بورس می‌دانستند.

روز شنبه ۱۷ شهریورماه برگزاری مجمع فوق‌العاده بورس  و پذیرش استعفای عشقی چشم فعالان بازار را سمت وزارت اقتصاد کشانده است تا منتظر معرفی مدیر جدید بورس باشند.

هم‌زمان با برگزاری نشست مجمع بورس رسانه‌ها حجت اله صیدی، مدیرعامل اسبق بانک صادرات، مهدی رباطی، مدیرعامل اسبق کارگزاری بورس بیمه ایران و بهرنگ اسدی، فعال و مدرس بازارهای مالی، را به‌عنوان گزینه‌های اصلی جایگزینی عشقی معرفی کردند و مدعی شدند در نشست مجمع سوابق این افراد مورد بررسی قرار گرفته است.

هرچند وزارت امور اقتصادی و دارایی با صدور اطلاعیه‌ای هرگونه گمانه‌زنی در خصوص گزینه‌های مطرح شده را رد کرد.

در اطلاعیه وزارت اقتصاد آمده است: «در جلسه مورخ ۱۴۰۳/۶/۱۷ این شورا هیچ‌گونه بحثی توسط اعضاء برای تعیین رئیس جدید سازمان بورس انجام نشده است و انتخاب رئیس جدید این سازمان به جلسه بعدی شورای‌عالی موکول شده است.»

شنیده‌ها حاکی از آن است روز سه‌شنبه ۲۰ شهریورماه مدیر جدید بورس معرفی می‌شود، مدیری که به باور کارشناسان اقتصادی با درنظرگرفتن بی‌اعتمادی حاکم بر بازار راه دشواری برای بازگرداندن سرمایه‌های خارج‌شده به بازار بورس خواهد داشت.

کارشناسان بازار سرمایه بر این باورند با درنظرگرفتن شعارهای انتخاباتی مسعود پزشکیان، چشم امید بورس به اجرای وعده پرهیز از مداخله دولت در قیمت‌سازی‌های بورسی است.

همچنین برآوردها حاکی از آن است که با معرفی مدیریت جدید بورس، بازار به‌طور موقت واکنش مثبتی به تغییرات مدیریتی نشان دهد که این موضوع می‌تواند صفحه سرخ‌پوش روزهای اخیر بورس را در روزهای پیش رو به رنگ سبز تغییر دهد، تغییر وضعیتی که تداوم آن نیازمند اجرای سیاست‌های وعده‌داده‌شده برای بازگرداندن اعتماد عمومی به بازار سرمایه توسط مدیران اقتصادی دولت خواهد بود.

بیشتر از اقتصاد