ناصر کنعانی حمله اسرائیل به مواضع ایران در سوریه را تکذیب کرد

با وجود حمایت روسیه از گشایش گذرگاه زنگزور، سند جامع همکاری با این کشور نهایی شده است

ناصر کنعانی در نشست خبری هفتگی‌ــ dolat.ir

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، در نشست خبری روز دوشنبه نوزدهم شهریور، حمله اسرائیل به مواضع ایران در سوریه را انکار کرد و با رد اخبار رسانه‌های اسرائیلی گفت که چنین چیزی را تایید نمی‌کند.  

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن محکوم کردن حملات اخیر اسرائیل به سوریه، به منابع سوری استناد کرد و گفت: «رژیم صهیونیستی به مراکز سوری حمله کرده است.»

بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائیلی، در حملات بامداد دوشنبه، پایگاه نیروهای جمهوری اسلامی در منطقه مصیاف سوریه هدف قرار گرفته است؛ منطقه‌ای که مرکز مطالعات و تحقیقات علمی سی‌ئی‌آر‌اس (CERS) آنجا قرار دارد و نیروهای جمهوری اسلامی از آن برای ساخت موشک‌های دقیق زمین‌به‌زمین استفاده می‌کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در نشست خبری روز دوشنبه ادعا کرد که این مرکز تحقیقاتی وابسته به ارتش سوریه است. او در ادامه افزود: «جامعه جهانی باید در برابر اقدام‌های ماجراجویانه رژیم صهیونیستی اقدام جدی و بازدارنده انجام دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی اسرائیل را به «جنایت بی‌حدومرز و فرامرزی» متهم کرد و اقدام انتحاری اخیر یک شهروند اردنی و کشته شدن سه اسرائیلی را «بیداری انسانی» خواند.  

او در ادامه، اسرائیل را «مانع برقراری آتش‌بس در غزه» دانست و مدعی شد که آمریکا برای متقاعد کردن اسرائیل به آتش‌بس «اراده عملی» ندارد و ضمن «حمایت تسلیحاتی از اسرائیل، با کلمات بازی می‌کند».

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری روز دوشنبه، به سوالاتی درباره گذرگاه زنگزور که این روزها در کانون توجه مقام‌های حکومتی قرار گرفته است، نیز پاسخ داد و ضمن رفع اتهام از مقام‌های روسیه، به خبرنگاران توصیه کرد: «به متن دقیق اظهارات مقام‌های روس توجه کنید و آن‌ را مبنای تحلیل و اظهارنظر قرار دهید.»

او گفت که جمهوری اسلامی از رفع انسداد مسیرهای مواصلاتی استقبال می‌کند و با تغییرات ژئوپلتیک در مرزها مخالف است.

مقام‌های جمهوری اسلامی طی هفته‌های اخیر به تناوب اعلام کرده‌اند که گشایش گذرگاه زنگزور «خط قرمز» ایران است و با آن مخالف‌اند، اما روسیه بدون اعتنا به هشدار تهران، با همکاری جمهوری آذربایجان و ترکیه از گشایش این گذرگاه حمایت می‌کند.

با این‌ حال، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری دوشنبه از نهایی شدن سند «معاهده جامع مشارکت راهبردی ایران و روسیه» خبر داد و گفت: «نگاه به شرق یک انتخاب راهبردی است و توسعه مناسبات با شرق با جدیت و اهتمام ویژه ادامه خواهد یافت.»

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره احیای برجام در دولت چهاردهم، ضمن تکرار رویه‌های پیشین، افزود: «احیای این توافق مبتنی بر بازگشت طرف‌های مقابل به تعهداتشان در چارچوب برجام است و این توافق زمانی می‌تواند احیا شود که همه طرف‌ها به تعهدات خود بازگردند.»

کنعانی گفت‌وگوهای تلفنی عباس عراقچی، وزیر امور خارجه، با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، را «خوب» ارزیابی کرد و افزود: «فرصت‌های مناسبی برای گفت‌وگوی طرفین وجود دارد».

او در ادامه، توپ را در زمین کشورهای غربی انداخت و گفت که فرصت برای احیای برجام وجود دارد و مسیر توافق می‌تواند باز باشد.

با اینکه مسعود پزشکیان، رئیس دولت چهاردهم، در کارزارهای انتخاباتی‌اش از سرگیری مذاکرات و رفع تحریم‌ها را وعده داده بود، سخنگوی وزارت امور خارجه از پاسخ شفاف درباره مذاکرات برجام طفره رفت و تنها گفت که وزیر امور خارجه و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا توافق کرده‌اند که گفت‌وگوها «در آینده نزدیک» انجام شود و «ما فکر می‌کنیم مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک فرصت خوبی برای گفت‌وگو و تبادل‌نظر بین ایران و اروپا است».

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به سخنان اخیر رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی، نیز گفت که در چارچوب نشست‌های آژانس و از طرف سازمان انرژی هسته‌ای به او پاسخ داده شده است.

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یکی از تازه‌ترین مصاحبه‌هایش، برجام را «تاریخ‌مصرف‌گذشته» توصیف کرد و گفت با توجه به پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، این توافق‌نامه با واقعیت‌های روز همخوانی ندارد.

ناصر کنعانی در ادامه نشست خبری دوشنبه، از ادامه رایزنی‌ها برای تامین حقابه دریاچه هامون خبر داد و با رد شکست مذاکرات با هیئت حاکمه افغانستان گفت: «ما در طول ماه‌های گذشته میزان معتنابهی آب از جغرافیای افغانستان دریافت کرده‌ایم. اینکه این آب‌ها جز حقابه ما بوده که سرپرستی افغانستان در اختیار ما قرار داده  است یا نه اظهارنظرهای مختلفی وجود دارد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه در حالی این ادعا را مطرح کرد که کارشناسان محیط زیست تاکید دارند آب‌هایی که طی ماه‌های اخیر از افغانستان به سمت ایران سرازیر شدند، خارج از کنترل طالبان بود و هیئت حاکم افغانستان همچنان از تامین حقابه ایران خودداری می‌کند.

ناصر کنعانی حقابه دریاچه هامون را «حق مسلم» ایران خواند اما درباره اینکه مذاکرات با طالبان تاکنون چه نتیجه‌ای داشته است، توضیحی نداد.

کنعانی در پاسخ به سوال دیگری درباره ارسال موشک از ایران به روسیه نیز بار دیگر مدعی شد که جمهوری اسلامی «بخشی از نزاع و جنگ» بین روسیه و اوکراین نیست. او صادرات تسلیحات به روسیه را نیز «اتهام» خواند و گفت: «ما نقش ایران برای صادرات تسلیحات به یک طرف جنگ در بحران اوکراین را قویا رد می‌کنیم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه از اجرایی شدن «قسمت قابل‌توجه» توافق‌نامه امنیتی ایران و عراق در آستانه سفر پزشکیان به عراق خبر داد و گفت که کارگروه مشترک دو کشور بر روند اجرای این توافق نظارت دارد.

رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران نیز روز دوشنبه خبر دادند که دولت عراق به منظور اجرای بخشی دیگر از توافق‌نامه امنیتی با ایران، گروه‌ کومله را به  تخلیه مقرهای فعلی و عقب‌نشینی از نزدیکی مرز به عمق اقلیم کردستان در شمال عراق وادار کرده است.