روسیه شش دیپلمات بریتانیایی را به اتهام «جاسوسی» اخراج کرد؛ بریتانیا: اتهامات «کاملا بی‌اساس» است

مناقشه میان بریتانیا و روسیه در چند وقت اخیر بر سر اعطای اجازه به اوکراین برای استفاده از موشک‌های دوربرد ساخت غرب در جهت هدف قرار دادن مواضع روسیه در خاک این کشور تشدید شده است

سفارت بریتانیا در روسیه - رویترز

سرویس امنیت فدرال روسیه روز جمعه ۲۳ شهریور ماه اعلام کرد که اعتبارنامه شش دیپلمات بریتانیایی را به اتهام «جاسوسی و خرابکاری» لغو کرده است. بریتانیا این اتهامات را «کاملا بی‌اساس‌» خواند و اعلام کرد که این اقدامات کرملین در تلافی اقدامات چند ماه گذشته لندن مبنی بر اخراج وابسته نظامی روسیه و لغو وضعیت دیپلماتیک چندین ملک روسیه در بریتانیا صورت گرفته است.

بریتانیا همچنین اعلام کرد که اعتبارنامه کارکنانش ماه گذشته لغو شده است و آن‌ها چند هفته پیش مسکو را به مقصد لندن ترک کردند.

به گزارش رویترز، روسیه اخراج این دیپلمات‌های بریتانیایی را تنها چند ساعت پیش از دیدار کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا و جو بایدن، رئيس جمهوری آمریکا در کاخ سفید اعلام کرد.

نخست‌وزیر بریتانیا در این دیدار در رابطه با اعطای اجازه استفاده اوکراین از موشک‌های اهدایی غرب برای حمله به هدف‌هایی در داخل خاک روسیه با رئیس جمهوری آمریکا رایزنی کرد.

با این حال، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید درست پس از این دیدار اعلام کرد که ایالات متحده فعلا قصد ندارد در سیاست‌های خود در ارتباط با استفاده اوکراین از موشک‌های دوربرد تغییری ایجاد کند.

مناقشه میان بریتانیا و روسیه در چند روز اخیر بر سر اعطای اجازه به اوکراین برای استفاده از موشک‌های دوربرد ساخت غرب در جهت هدف قرار دادن مواضع روسیه در خاک این کشور تشدید شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز پنجشنبه هشدار داد که اگر غرب به اوکراین اجازه بدهد که از این موشک‌ها برای حمله به اهدافی درون روسیه استفاده کند، این به معنای جنگ مستقیم غرب با روسیه خوهد بود.

رویترز به نقل از سه منبع آگاه گزارش داد که این واشنگتن و لندن تحویل موشک‌های تولید جمهوری اسلامی ایران به روسیه را سبب تشدید جدی در حملات می‌دانند و رایزنی‌های اخیر برای مقابله با اقدامات آینده روسیه انجام شده است.

سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) روز جمعه اعلام کرد که اسنادی در اختیار دارد که نشان می‌دهد اداره اروپای شرقی و آسیای مرکز وزارت خارجه بریتانیا در لندن هماهنگ کننده آنچه سرویس امنیتی روسیه «تشدید وضعیت سیاسی و نظامی» می‌خواند، است.

این سرویس امنیتی همچنین می‌گوید که ماموریت این اداره وزارت خارجه بریتانیا اطمینان از شکست روسیه در مقابل اوکراین است.

سرویس امنیت فدرال روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «حقایق فاش شده نشان می‌دهد که فعالیت دیپلمات‌های بریتانیایی که توسط این اداره به مسکو فرستاده شده‌اند به عنوان تهدیدی برای امنیت فدراسیون روسیه در نظر گرفته شود.»

سرویس امنیتی روسیه بر اساس همین اسناد این شش دیپلمات را به «خرابکاری و جاسوسی» متهم کرد.  

سخنگوی وزارت امور خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای گفت: «مقامات روسیه ماه گذشته اعتبار دیپلماتیک شش دیپلمات بریتانیا در روسیه را پس از اقدامی که دولت بریتانیا در واکنش به فعالیت‌های روسیه در سراسر اروپا و بریتانیا انجام داد، لغو کرد.»

  

بیشتر از جهان