افزایش ابهام‌ها درباره قتل یاسمین رحمتی، استاد موسیقی، درشهر رشت

یکی از آشناسان یاسمین رحمتی استاد موسیقی ایرانی که در شمال ایران به قتل رسید، به خبرنگار ایندیپندنت فارسی گفت او شخصیتی آرام و مهربان داشت که از حواشی مطرح شده در مورد زندگی او به دور است

یاسمین رحمتی، استاد موسیقی ایرانی که به قتل رسیده است- روزنامه همشهری

با گذشت یک هفته از قتل یاسمین رحمتی، استاد موسیقی در ایران، ابعاد تازه‌ای از نحوه انجام این جنایت فاش شده است.

یکی از نزدیکان یاسمین رحمتی، استاد ساز سنتور، که روز ۱۵ شهریورماه خبر قتل او و مرد همراهش در شمال کشور منتشر شد، اعلام کرد بر اساس مستندات پلیس آگاهی، قاتل یا قاتلان با اسلحه‌ای مجهز به صدا خفه‌کن به سر یاسمین رحمتی و مرد همراهش شلیک کرده‌اند.

این فرد در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد اعلام کرده است مصطفی، دیگر مقتول این پرونده که شب حادثه در خانه یاسمین بود، بیش از یک سال با این استاد موسیقی روابط نزدیک داشته‌اند. او درباره مصطفی افزود: «او به خواستگاری یاسمین آمده و نامزد بودند. قرار بود با هم ازدواج کنند، اما چون یکی از اقواممان فوت می‌کند، تصمیم می‌گیرند بعد از چهلم مراسم عروسی را برگزار کنند.»

بر اساس تازه‌ترین اطلاعات منتشر شده از جزئیات این جنایت، مشخص شده است که یاسمین و مصطفی شب جنایت مهمان یکی از دوستانشان بودند و ساعت ۹ شب به سمت خانه خود حرکت کرده‌اند. همان شب یا ساعات ابتدایی صبح روز ۱۴ شهریورماه قاتل یا قاتلان وارد خانه آن‌ها شده و آن دو را درحالی‌که خواب بوده‌اند به قتل رسانده بودند.

شواهد منتشرشده نشان‌دهنده آن است که قاتل یا قاتلان بدون برجای‌گذاشتن ردی به محل جنایت وارد شده و از آنجا خارج شده‌اند و به همین دلیل همسایه‌ها تا زمان مراجعه پلیس متوجه جنایت نشده‌اند.

برخی از همسایه‌ها اعلام کرده‌اند شب این اتفاق هیچ‌گونه تردد مشکوکی به محل جنایت ندیده‌اند که این امر می‌تواند آشنا بودن قاتل یا قاتلان با محدوده محل وقوع جنایت را اثبات کند.

سکوت خبری پلیس آگاهی در خصوص جنایتی که جامعه فرهنگی و موسیقی ایران را متاثر کرده است، مورد انتقاد اهالی فرهنگ قرار گرفته که خواستار انتشار جزئیات بیشتر از حادثه و بازداشت عاملان جنایت شده‌اند.

رئیس پلیس آگاهی گیلان در اولین واکنش رسمی نیروی انتظامی، ۱۵ شهریورماه اعلام کرده بود: «در پی اعلام وقوع دو فقره قتل در یک منزل ویلایی در شهر رشت، کارآگاهان آگاهی جهت بررسی موضوع در محل حاضر شدند. در این حادثه یک زن ۳۶ساله و یک مرد ۳۷ساله غیربومی به قتل رسیدند.»

پلیس هویت زن مقتول را یاسمین رحمتی، استاد ساز سنتور و مدرس موسیقی دانشگاه، اعلام کرد که برای اهالی موسیقی چهره‌ای شناخته‌شده است.

خانه موسیقی نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن تسلیت به اهالی موسیقی، انگیزه قتل را نامشخص دانست. یکی از همکاران این استاد موسیقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایندیپندنت فارسی مدعی شد باور دوستان یاسمین بر این است که قاتل یا قاتلان نمی‌توانسته‌اند با او اختلافی در سطح انجام قتل با شیوه شلیک مستقیم به سر مقتولان داشته باشند.

همچنین این فرد گفته است در اطلاعات ابتدایی که پلیس در اختیار خانواده قرار داده، هیچ‌گونه شکستگی یا تلاش برای ورود به زور به محل جنایت دیده نمی‌شود که این موضوع به نظر احتمال ورود قاتل یا قاتلان به قصد سرقت را کاهش داده است.

این فرد که خواستار محفوظ ماندن هویتش شده است، به خبرنگار ایندیپندنت فارسی گفت یاسمین شخصیتی آرام و مهربان داشت که از حواشی شایعه‌شده در مورد زندگی او به‌دور است. او یاسمین را شخصیتی معرفی کرد که تمرکز بر فعالیت در حوزه موسیقی را اولویت اصلی خود می‌دانست و با حلقه دوستان محدودش رابطه‌ای صمیمانه داشت.

آنچه برای دوستان و همکاران یاسمین همچنان محل سؤال است، انتخاب نحوه انجام قتل است که به باور آن‌ها نشان از کینه عمیق قاتل یا قاتلان با مقتولان دارد. این فرد گفت جزئیات منتشرشده از پرونده که تا امروز در اختیار دوستان یاسمین قرار داده شده، بسیار محدود است و آن‌ها نیز منتظرند پلیس آگاهی اطلاعات دقیق‌تری از پرونده منتشر کند.

در روزهای اخیر برخی افراد در رسانه‌های اجتماعی مدعی شده بودند مقتولان در رابطه‌ای مخفی بودند و این موضوع گزینه قتل در اثر اختلافات عاطفی و ناموسی را افزایش داده است. اما دوستان و خانواده یاسمین این ادعا را تکذیب کرده‌اند و از رسمی‌بودن رابطه مصطفی و یاسمین خبر می‌دهند.

از دلایلی که در این فرضیه مورد استناد قرار گرفته، سخنان رئیس پلیس آگاهی گیلان است که محل وقوع جنایت را ویلایی اجاره‌ای اعلام کرد، درحالی‌که یاسمین رحمتی مدت زیادی بود که ساکن شهر رشت در شمال ایران شده بود.

اطلاعات پلیس آگاهی گیلان در تناقض با داده‌های خویشاوند یاسمین رحمتی در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد است که محل جنایت را منزل مقتول اعلام کرده‌اند.

اگرچه این احتمال که منظور پلیس غیرمالک بودن مقتولان است را باید در نظر داشت که شاید اعلام اجاره‌ای بودن ویلا به معنای اجاره کردن محل جنایت به قصد اقامتی چند روزه نیست.

برخی رسانه‌ها مصطفی، دیگر مقتول پرونده، را ساکن شهر قم معرفی کرده‌اند، اما اطلاعات بیشتری از او در دست نیست.

یاسمین رحمتی آهنگساز و موسیقی‌دان متولد سال ۱۳۶۶ در شهر اراک بود که به گفته دوستانش برای تدریس در دانشگاه راهی شمال ایران شد و در دو سال گذشته ساکن منطقه پیربازار رشت بود.

او از نوجوانی آموزش ساز سنتور را آغاز کرد وتحت نظر مرحوم ناصر شهرپسند، از اساتید صاحب‌نام سنتور به فراگیری این ساز پرداخت.

رحمتی با تحصیل در رشته موسیقی به جایگاه استادی موسیقی در دانشگاه تهران نیز رسید و سابقه تدریس در این دانشگاه را در کارنامه دارد.

ساخت قطعات موسیقی و حضور به‌عنوان نوزانده در آلبوم‌های موسیقی، دیگر بخش کارنامه کاری این استاد موسیقی سنتی ایران است.

برخی دوستان رحمتی گفته‌اند با پایان روند بررسی پیکر مقتولان در پزشکی قانونی، مراسم خاکسپاری یاسمین در شهر اراک انجام شده است. از ابهامات این پرونده انتشار نیافتن جزئیات بیشتری از وضع دیگر مقتول پرونده، مصطفی، است. تا امروز هیچ رسانه‌ای اطلاعاتی درخصوص سابقه خانوادگی او منتشر نکرده است.

آنچه این قتل را مورد توجه قرار داده، تکرار جنایت و کشته‌شدن یکی از چهره‌های فرهنگی ایران پس از قتل فجیع داریوش مهرجویی و همسرش است.

همچنین استفاده از سلاح گرم مجهز به صداخفه‌کن در این جنایت، بار دیگر این پرسش را مطرح کرده است در وضعیتی که فروش و نگهداری سلاح گرم در ایران جرم تلقی می‌شود، چرا میزان جرایم خشن با استفاده از سلاح بیش‌ازپیش افزایش پیدا کرده است.