مونا مهرجویی در مراسم تشییع پدر و مادرش: قاتلان در میان ما هستند

حاضران در مراسم تشییع داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر شعار «مرگ بر عامل این جنایت» سر دادند

پیکر داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر صبح چهارشنبه ۲۶ مهر از مقابل تالار وحدت و در حالی‌ که حاضران شعار «مرگ بر عامل این جنایت» سر می‌دادند، تشییع شد. قطعه هنرمندان بهشت‌ زهرای تهران آرامگاه ابدی این دو هنرمند و نویسنده است.

داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر شامگاه شنبه ۲۲ مهر در منزل مسکونی‌شان واقع در زیبادشت کرج به طرز فجیعی کشته شدند. بسیاری قتل این هنرمند نام‌آشنا و همسرش را با قتل‌های زنجیره‌ای دهه ۷۰ به‌خصوص قتل داریوش فروهر و همسرش مقایسه کرده‌اند.

مراسم تشییع داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر در مقابل تالار وحدت با اجرای بهرام رادان، بازیگر سینما برگزار شد. در این مراسم، مونا مهرجویی با پوشش اختیاری حضور یافت و در سخنانی کوتاه گفت که احساس می‌کند پدر و مادر در کنارش ایستاده‌ و شانه‌هایش را گرفته‌اند تا سر پا بماند. مونا مهرجویی سخنانش را با نقل‌قولی از پدرش به پایان رساند که گفته بود: «قاتلان در میان ما هستند، باید مراقب باشیم.»

گزارش‌های برخی کاربران رسانه‌های اجتماعی و ویدیوها و تصاویر مراسم تشییع مهرجویی و محمدی‌فر نشان می‌دهد که این مراسم زیر سایه حضور پرشمار نیروهای انتظامی و لباس شخصی برگزار شد. با این‌ حال شرکت‌کنندگان به‌تناوب شعارهای «قاتلان رسوا باید گردند»، «مرگ بر عامل این جنایت» و «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرهاد آییش، مسعود کیمیایی، بهمن فرمان‌آرا، محمد رسول‌اف، هانیه توسلی، مازیار میری، رضا درمیشیان، جعفر پناهی، علی مصفا، مانی حقیقی و داریوش فرهنگ از سینماگران حاضر در مراسم تشییع داریوش مهرجویی و همسرش بودند.

‌هنگامی‌ که از مسعود کیمیایی دعوت شد درباره مهرجویی صحبت کند، او گفت که غیرممکن است بتواند درباره رفتن مهرجویی از این جهان صحبت کند.

بهمن فرمان‌آرا، دیگر کارگردان سینما، نیز در سخنانش به ادعای پلیس که اعلام کرده بود دوربین‌های شهرک محل سکونت مهرجویی خراب بوده‌اند، کنایه زد و گفت: «چطور همه‌ دوربین‌ها کار نمی‌کنند، وقتی دلشان بخواهد.» او ضمن ابراز تاسف از کشته شدن فجیع مهرجویی و همسرش گفت: «ما کجا زندگی می‌کنیم؟ یکی از بزرگ‌ترین فیلمسازان این مملکت باید تنها در کنار همسرش سلاخی شود؟ من حرف زیادی نمی‌زنم. دل ما شکسته است، همه‌چیز بد است. آیا قرار است هر هفته برای رفتن کسی اینجا جمع شویم؟ داریوش حقش بیش از این‌ها بود.»

در ادامه مراسم، علی مصفا پیام‌های فرزندان مهرجویی را که خارج از کشورند قرائت کرد. یکی از شرکت‌کنندگان مراسم تشییع مهرجویی و همسرش به ایندیپندت فارسی گفت که سیستم صوتی مراسم احتمالا «عامدانه» به‌گونه‌ای نصب و جانمایی شده بود که «صدا به صدا نمی‌رسید» و حاضران صحبت‌های سخنرانان را به‌طور کامل نمی‌شنیدند.

در بخشی از مراسم تشییع مهرجویی، مرضیه برومند، مدیرعامل سینما، در سخنانی حاکمان جمهوری اسلامی را خطاب قرار داد و گفت: «با ما خوب باشید تا با اسرائیل هم بجنگیم.» سخنان برومند واکنش حاضران را در پی داشت و برخی او را هو کردند که این اقدام به واکنش‌ خشونت‌آمیز ماموران سرکوب که در میان مردم حضور داشتند، منجر شد.

شامگاه سه‌شنبه خبرگزاری رکنا ادعا کرد که قاتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر دستگیر شده‌ است. این خبر را مراجع رسمی تایید نکردند اما صبح چهارشنبه احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی، به خبرگزاری ایسنا گفت که از قاتل یا قاتلان مهرجویی و همسرش سرنخ‌هایی به دست آمده است. او همچنین مدعی شد که نسبت دادن قتل فجیع مهرجویی و محمدی‌فر به قتل‌های زنجیره‌ای «ناصحیح» است.

به‌رغم این ادعا، برخی وابستگان و نزدیکان حاکمیت نیز احتمال شروع دوباره قتل‌های زنجیره‌ای را مطرح کرده‌اند. حسام‌الدین آشنا، معاون وقت وزارت اطلاعات در زمان قتل‌های زنجیره‌ای با انتشار پستی با عنوان «درس تجربه» در رسانه اجتماعی اکس (توییتر) نوشت: «در فقره مرگ/ قتل/ ترور آقای داريوش مهرجويى و خانم وحیده محمدی‌فر نباید از هیچ‌یک از احتمالات داخلی و خارجی غافل شد.»

گزارش پلیس نشان می‌دهد که هیچ شواهدی مبنی بر اینکه عاملان قتل به‌زور وارد خانه کارگردان سینما شده باشند وجود ندارد و همین مسئله فرضیه آشنا بودن قاتل یا قاتلان را تقویت می‌کند.