کمبود داروی بیماران مبتلا به سرطان؛ از اعتراض شهروندان تا انکار مسئولان

بیماران مبتلا به سرطان برای دسترسی به داروی پت‌اسکن با دردسرهای زیادی مواجه‌اند

تصویری از بیمار در حال پت‌اسکن در بیمارستان رضوی مشهد‌ــ razavihospital

با وجود انکار مقام‌های وزارت بهداشت جمهوری اسلامی در مورد کمبود داروی پت‌اسکن که نقشی حیاتی در تشخیص سرطان دارد، گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که بیماران مبتلا به سرطان برای دسترسی به این دارو با مشکلات جدی مواجه‌اند. روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «کمبود دارو برای بیماران سرطانی» که در روز دوشنبه ۲۶ شهریور منتشر شد، خبر داد که این کمبود موجب تاخیر در پت‌اسکن برخی بیماران شده است.

در این گزارش به نقل از یکی از شهروندان که پدرش مبتلا به سرطان است، آمده است: «نوبت پت‌اسکن ما برای ۲۴ مرداد بود، اما در تاریخ ۲۰ مرداد تماس گرفتند و اعلام کردند که دستگاه خراب است و امکان پت‌اسکن وجود ندارد.» این فرد که مدتی نیز در اصفهان زندگی کرده است، توضیح داد که شرایط در تهران این‌گونه و در شهرستان‌ها به‌مراتب بدتر است؛ برای مثال در شهر بزرگی مانند اصفهان تنها یک دستگاه پت‌اسکن وجود دارد.

آرش شاطریان نیز كه از حدود ۱۲ سال پیش درگیر بیماری سرطان است، درباره تجربه نوبت‌گیری‌ گفت: «دهم مرداد برای نوبت پت‌اسکن به بیمارستان امام‌ خمینی مراجعه کردم، اما گفتند نوبت برای آذرماه است. تصور کنید در این وقفه چندماهه چه اتفاق‌هایی ممکن است بیفتد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او به تفاوت هزینه‌های این تصویربرداری پت‌اسکن در بیمارستان‌های مختلف اشاره کرد و افزود: «هزینه پت‌اسکن در بیمارستان امام‌خمینی حدود ۱۰ میلیون تومان است، در بیمارستان خاتم‌الانبیا و مسیح دانشوری ۱۷ میلیون تومان و هر بار حدود سه میلیون تومان بابت خدمات جانبی دریافت می‌شود.»

به گفته این فرد، داروی پت‌اسکن به دلیل شرایط خاص آن، تنها به‌مدت ۱.۵ ساعت قابل‌استفاده است و در صورت مراجعه نکردن بیمار، هزینه دارو بازگردانده نمی‌شود.

فرد دیگری به نام مریم که پدرش تازه به سرطان مبتلا شده است، هم می‌گوید که در اردیبهشت‌ماه برای پت‌اسکن به بزرگ‌ترین بیمارستان مشهد مراجعه کرده‌اند، اما به آن‌ها گفته شده که حداقل سه ماه باید منتظر دارو بمانند و پیشنهاد شده است که به تهران یا شیراز بروند. او در ادامه توضیح داد: «پدرم یک بازنشسته و هزینه‌های پت‌اسکن، رفت‌وآمد و اقامت برای او بسیار سنگین است. اگر کسی نتواند این هزینه‌ها را بپردازد، چه اتفاقی می‌افتد؟»

مریم اضافه کرد که انجام دادن این تصویربرداری تشخیصی برای خانواده‌ آن‌ها حدود ۴۰ میلیون تومان هزینه داشته و این تاخیر طولانی، نگرانی زیادی برای آنان به وجود آورده است.

یکی دیگر از شهروندان که مجبور شده است برای پت‌اسکن پدرش از همدان به تهران سفر کند، نیز گفت که وقفه دوماهه در این تصویربرداری باعث شد حال پدرش روز‌به‌روز بدتر شود. او اضافه کرد: «هزاران بیمار در شرایطی بدتر از این قرار دارند، اما کسی پاسخگو نیست. متاسفانه هزینه‌ها بسیار بالا است و اگر کسی پول نداشته باشد، باید منتظر مرگ باشد.»

ماجرای کمبود داروی پت‌اسکن در هفته‌های اخیر زمانی مطرح شد که مونا فرجاد، بازیگر سینما و تئاتر، در حساب کاربری خود به کمبود این دارو اعتراض کرد و نوشت: «کسانی که خود یا عزیزشان بیماری سرطان دارند، می‌دانند این چه آزمایش مهم و‌ گرانی برای ادامه‌ روند درمان این بیماری است. در ایران چند مرکز درمانی محدود این دستگاه را دارند که مدتی است داروی آن موجود نیست.»

پس از آن، تعدادی از مردم نیز این کمبود را تایید کردند. با این حال، ماشاءالله ترابی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مدعی شد که «وقفه‌ای در درمان بیماران ایجاد نشده است».

با وجود این ادعا، دکتر سحر توکلی، متخصص هماتولوژی و آنکولوژی، تایید کرد که در روند پت‌اسکن بیماران وقفه‌های طولانی رخ داده و این امر باعث نگرانی و اختلال در روند درمان آن‌ها شده است. او افزود که علت کمبود دارو را نمی‌داند، اما بارها شاهد بوده است که بیماران در این زمینه با مشکلات جدی مواجه شده‌اند.

این مشکلات در حالی است که مسئولان وزارت بهداشت از مدت‌ها پیش وعده داده‌اند درمان سرطان رایگان می‌شود.

بیشتر از بهداشت و درمان