«آزادی مالی جهانی»؛ ترامپ از پلتفرم جدید ارز دیجیتال رونمایی کرد

این پلتفرم به‌عنوان یک بازار پول غیرمتمرکز مالی یا فضایی توصیف می‌شود که مردم می‌توانند در آن وام بگیرند، وام بدهند و از طریق رمزارزها سود کسب کنند

تصویر دونالد ترامپ‌ــ رسانه اجتماعی ایکس @realDonaldTrump

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، از یک پلتفرم رمزارزی جدید به نام «آزادی مالی جهانی» (World Liberty Financial) رونمایی کرد.

به نوشته اکسیوس، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا این پلتفرم را دوشنبه شب در یک پخش زنده دوساعته در رسانه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) معرفی کرد.

رئیس‌جمهوری سابق آمریکا که از طریق معرفی این پلتفرم توجه و کنجکاوی بیش از ۹۰ میلیون دنبال‌کنند‌ه‌اش در ایکس را جلب کرده بود، در شروع پخش زنده درمورد صنعت بلاک‌چین، موفقیت مجموعه‌های ان‌اف‌تی (NFT) خود و چالش‌ها و مراحل یادگیری نسل جدید رمزارزها صحبت کرد.

ترامپ به‌طور مستقیم و شخصی درباره پروژه‌ای که قصد راه‌اندازی آن را دارد، صحبت نکرد و تنها در ابتدای پخش زنده به معرفی کلی پرداخت و سپس تریبون را به پسران و شرکایش واگذار کرد.

طبق گزارش‌ها، این پلتفرم جدید به‌عنوان یک بازار مالی غیرمتمرکز به نام دیفای (DeFi) توصیف می‌شود؛ فضایی که مردم آنجا می‌توانند وام بگیرند، وام بدهند و از طریق رمزارزها سود کسب کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 تفاوت بازار مالی غیرمتمرکز با فضاهای سنتی این است که هیچ واسطه‌ای برای تسهیل تراکنش‌ها در میان نیست و تمام فرایندها روی یک بلاک‌چین انجام و از طریق قراردادهای هوشمندی که در پلتفرم ایجاد شده‌اند، مدیریت می‌شوند.

ترامپ اظهار امیدواری کرد که این پروژه رمزارزی آینده‌‌دار باشد و جایگزین بانک‌های بزرگ و سنتی شود. 

 امروزه در سراسر جهان تقریبا ۴۴ میلیارد دلار رمزارز به‌عنوان پشتیبان مالی وام‌های بازار مالی غیرمتمرکز موجود است.

این پلتفرم که ترامپ آن را تبلیغ کرد،‌ یک توکن حاکمیتی (Governance Token/ به دارندگان آن‌ها در تصمیم‌گیری‌های مربوط به پروژه یا پلتفرم حق رای می‌دهد) موسوم به دبلیوال‌اف‌آی (WLFI) ایجاد خواهد کرد که انتقال‌‌ناپذیر است و سودآفرین نخواهد بود. این توکن تنها برای رای‌گیری در مورد تغییرات پلتفرم استفاده می‌شود.

چیس هرو، شریک این پروژه، درباره آن گفت که ۶۳ درصد از توکن‌‌های عرضه‌شده به سرمایه‌گذاران عمومی معتبر فروخته خواهد شد و ۱۷ درصد دیگر برای پاداش‌ها کنار گذاشته می‌شود. تیم پروژه ۲۰ درصد باقی‌مانده را برای جبران خسارت در نظر گرفته است.

سوالی که احتمالا همه افراد در حوزه رمزارز می‌پرسند، این است چرا کسی باید یک توکن غیرقابل‌انتقال بخرد و این چه فایده‌ای می‌تواند برای خریدارانش داشته باشد؟ با این حال، ترامپ از پلتفرم «آزادی مالی جهانی» به‌عنوان فرصتی برای «تولید مالی عالی» نام برد.

 

دونالد ترامپ جونیور نیز دوشنبه شب پس از امضای قرارداد پدرش گفت: «بانکداری سیاسی شده است و امور مالی غیرمتمرکز می‌تواند اقتصاد امروز را از سیاست جدا کند.»

وابستگی این پلتفرم رمزارزی به خانواده دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا که برای ورود مجدد به کاخ سفید تلاش می‌کند، درباره همخوانی یا مغایر قانون اساسی بودن اقدام فردی در موقعیت او پرسش‌هایی را ایجاد کرده است.

سیارا تورس اسپلیسی، کارشناس حقوق، به اکسیوس گفت: «مشکل این است که بر اساس قانون اساسی، رئیس‌جمهوری آمریکا نمی‌تواند بدون اجازه کنگره از یک دولت خارجی پاداش، شامل پول یا چیزهای ارزشمند، بگیرد. بنابراین، اگر سود حاصل از این پروژه از منابع ممنوعه در قانون اساسی حاصل شده باشد و ترامپ هم به ریاست‌جمهوری برسد، ممکن است چالش‌آفرین شود.»

با این حال، او خاطرنشان کرد که دادگاه‌ها در دوره اول ریاست‌جمهوری ترامپ نیز به مسائل اقتصادی مشابه رسیدگی و آن‌ها را حل‌وفصل کردند.

حمایت ترامپ از رمزارزها با استقبال بسیار خوب فعالان صنعت بلاک‌چین مواجه شده است. به نظر می‌رسد فعالیت یک نامزد ریاست‌جمهوری که یک شرکت جدید در حوزه ارزهای دیجیتال راه‌اندازی می‌کند، می‌تواند سیاست‌های رمزارزی را هم به یک موضوع انتخاباتی تبدیل کند.

ترامپ پیش‌تر نیز در کنفرانس بیت‌کوین ۲۰۲۴ در نشویل ایالت تنسی، گفته بود که می‌خواهد ایالات متحده تحت رهبری او یک «ابرقدرت بیت‌کوین» باشد و آمریکا را به «پایتخت رمزارز جهان» تبدیل کند. نامزد جمهوری‌خواهان در این گردهمایی به مشتاقان ارزهای دیجیتال قول داد که با استفاده از ارزی که در حال حاضر دولت آمریکا در اختیار دارد، برای ایجاد «ذخایر راهبردی بیت کوین‌» اقدام کند.

او همچنین اعلام کرد در صورت انتخاب مجدد به‌عنوان ریاست‌جمهوری آمریکا، گری جنسلر، رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار، را برکنار می‌کند و شورای مشورتی رمزارز تشکیل می‌دهد.

ترامپ در کنفرانس بیت‌کوین ۲۰۲۴ افزود: «ما مقرراتی خواهیم داشت، اما از این پس قوانین را افرادی می‌نویسند که عاشق این صنعت‌اند، نه اینکه از صنعت شما متنفر باشند.»

سخنرانی ترامپ در آن کنفرانس نشان داد که موضع او در مورد رمزارزها در طول زمان تغییر کرده است. رئیس‌جمهوری سابق آمریکا پیش‌تر طرفدار ارزهای دیجیتال نبود. به‌عنوان مثال او سال ۲۰۱۹ در رسانه‌های اجتماعی نوشت: «ارزش چنین ارزهایی بسیار پرنوسان و غیرقابل اعتماد است.»

با این حال در سال‌های اخیر، ترامپ از رمزارزها بیشتر استقبال کرد. به‌طوری که کارزار انتخاباتی او از ماه مه پذیرش کمک‌های مالی به شکل رمزارز را هم آغاز کرد.

همراه انتخاباتی دونالد ترامپ، جی‌دی ونس، نیز نخستین دارنده بیت‌کوین است که برای معاونت ریاست‌جمهوری نامزد می‌شود و کنار رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده تیمی حامی رمزارز تشکیل داده که نه فقط بازار بیت‌کوین که کل صنعت بلاک‌چین را دلگرم کرده است.

بیشتر از اقتصاد