آیا نمونه دیگری از دو سوءقصد پیاپی به جان رئیس‌جمهوری آمریکا وجود دارد؟

فقط یک رئیس‌جمهوری جمهوری‌خواه با دو تلاش پیاپی برای ترور در بازه زمانی حتی کوتاه‌تر از ترامپ مواجه شد

تصویری از دونالد ترامپ پس از تیراندازی به سوی او در گردهمایی انتخاباتی پنسیلوانیا‌- REUTERS

این خبر که دونالد ترامپ روز یکشنبه برای دومین بار هدف یک اقدام به ترور آشکار قرار گرفت، این بار در یکی از باشگاه‌های گلفش در فلوریدا، برای سیستم شوک‌آور بود.

این مواجهه، که ادعا می‌شود رایان وسلی روث در فاصله ۵۰۰ یاردی (۴۵۰ متری) ترامپ ایستاده بود و یک تفنگ تهاجمی سبک نظامی در دست داشت، در حالی رخ داد که فقط ۶۴ روز از زمانی که ترامپ در پنسیلوانیا هدف قرار گرفت می‌گذرد، وقتی یک مهاجم مسلح تنها چند سانتیمتر با کشتن احتمالی رئیس‌جمهوری سابق فاصله داشت، و با گلوله‌ای گوش او را خراش داد.

قاتلان سیاسی چهار رئیس‌جمهوری آمریکا را کشته‌اند‌ــ آبراهام لینکلن، جیمز گارفیلد، ویلیام مک‌کینلی و جان اف. کندی‌ــ که بخشی از ۱۸ نقشه ترور روسای جمهوری و نامزدهای ریاست‌جمهوری بوده است. با وجود این، فقط یک رئیس‌جمهوری جمهوری‌خواه با دو تلاش پیاپی برای ترور در بازه زمانی حتی کوتاه‌تر از ترامپ مواجه شد.

در سال ۱۹۷۵، جرالد فورد در بازه زمانی ۱۷ روز، با دو تلاش برای قتلش روبه‌رو شد.

اولین اقدام در ۵ سپتامبر در ساکرامنتو رخ داد، وقتی فورد برای ملاقات با جری براون، فرماندار کالیفرنیا، در شهر حضور داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هنگامی که فورد از اتاق هتل خارج شد و با گروهی سلام و احوال‌پرسی کرد، زنی قرمزپوش اسلحه کشید.

دکتر میرل لوکه، سرپرست کتابخانه و موزه جرالد آر. فورد، در ژوییه در مصاحبه‌ای به سی‌بی‌اس دیترویت گفت: «تروریست محاکمه و محکوم شد، و نامش لینت اسکوییکی فروم، و از خانواده چارلز منسون بود.» 

سپس، در ۲۲ سپتامبر، به‌اصطلاح تروریست دیگری، سارا جین مور، سعی کرد هنگامی که فورد در راه مجمع «فدراسیون کارگران آمریکا و کنگره سازمان‌های صنعتی» (AFL-CIO) در کالیفرنیا بود، به او حمله کند.

دکتر لوکه به سی‌بی‌اس گفت این توطئه‌ها سرانجام فورد را به‌ صرافت انداخت تا بارانی ضدگلوله تقویت‌شده با الیاف کِولار به تن کند.

او در ادامه افزود: «می‌دانید، فورد گفت متوجه شده بود که پوشیدن این جلیقه واقعا مهم است، و او واقعا احساس می‌کرد موظف به این کار است، اما از پوشیدن آن خوشش نمی‌آمد زیرا گرم و سنگین، و وزن آن بیش از شش پوند [۲.۷ کیلوگرم] بود.»

این توطئه‌ها علیه ترامپ ممکن است زمینه‌ساز تغییرات خاص خود باشند.

هر دو حادثه این سوال را مطرح می‌کنند که چرا فردی مسلح به سلاحی قدرتمند توانسته است تا فاصله بسیار نزدیک یک رئیس‌جمهوری سابق برسد، در حالی که اوهمچنان یک تیم حفاظتی سرویس مخفی در اختیار دارد.

حادثه پنسیلوانیا‌ــ در ۱۳ ژوییه، وقتی رئیس‌جمهوری سابق از ناحیه گوش هدف شلیک مهاجم مسلحی قرار گرفت که به‌دست ماموران سرویس مخفی کشته شد‌ــ سبب شد کیمبرلی چیتل، رئیس سرویس مخفی، استعفا کند و گزارش‌ها حاکی از آن است که تحقیق داخلی سرویس مخفی چندین نقص برنامه‌ریزی و ارتباطی مرتبط با تیراندازی در باتلر را فاش کرده است.

قانون‌گذاران می‌گویند که اواخر ماه جاری جلسه‌ای علنی در مورد این حادثه برگزار خواهند کرد.

سناتور ریچارد بلومنتال، نماینده دموکرات ایالت کنتیکت، هفته گذشته گفت که قانون‌گذاران «خیلی خیلی زود گزارشی ارائه خواهند کرد که فکر می‌کنم مردم آمریکا را از نقص‌ها و تاخیرهای حفاظتی که آن روز رخ داده بود و نارسایی در ارتباط، شکست، و مسئولیت‌‌پذیری بی‌تردید شوکه خواهد کرد».

© The Independent