بی‌احترامی دیپلمات‌های طالبان به سرود ملی پاکستان واکنش‌های گسترده‌ای برانگیخت

وزارت خارجه پاکستان در بیانیه‌ای عملکرد دیپلمات‌های طالبان را «مذموم» خواند و اعلام کرد مراتب اعتراض پاکستان به وزارت خارجه طالبان ارسال شده است

دیپلمات‌های طالبان هنگام پخش سرود ملی پاکستان از جا برنخاستند‌ــ X/OSPSF@

دو دیپلمات طالبان که روز سه‌شنبه ۲۷ شهریور در کنار مقام‌های ایالت خیبرپختون‌خواه در شهر پیشاور پاکستان در کنفرانس «رحمت‌العالمین» شرکت کرده بودند، هنگام پخش سرود ملی این کشور از جای برنخاستند؛ این رفتار اعضای طالبان انتقادهای گسترده‌ای را در پاکستان برانگیخت.

در ویدیویی که از این برنامه منتشر شد، مشاهده می‌شود که محب‌الله شاکر، سرکنسول طالبان در پیشاور، و یک دیپلمات دیگر این گروه در زمان پخش سرود ملی پاکستان همچنان روی صندلی نشسته‌‌اند، در حالی که به‌جز این دو نفر، بقیه شرکت‌کنندگان کنفرانس به نشانه احترام از جا برخاسته‌اند.

این کنفرانس به میزبانی علی امین گنداپور، وزیر ارشد ایالت خیبرپختون‌خواه، برگزار شد.

 

رفتار دیپلمات‌های طالبان بازتاب گسترده در رسانه‌های پاکستان داشت و بسیاری از کارشناسان، شهروندان و مقام‌های این کشور آن را «بی‌حرمتی» به کشور میزبان و رفتاری که «در هیچ جامعه متمدنی پذیرفته نیست» توصیف کردند.

وزارت خارجه پاکستان هم روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای، این رفتار دیپلمات‌های طالبان را «مذموم» دانست و آن را محکوم کرد. در بیانیه وزارت خارجه پاکستان آمده است: «بی‌احترامی به سرود ملی کشور میزبان خلاف هنجارهای دیپلماتیک است.»

بنا بر اعلام وزارت خارجه پاکستان، مراتب اعتراض پاکستان به این اقدام دیپلمات‌های طالبان در پیشاور به سفارت طالبان در اسلام‌آباد و وزارت خارجه این گروه در کابل اعلام شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت خارجه طالبان هنوز به اعتراض وزارت خارجه پاکستان پاسخی نداده، اما کنسولگری طالبان در پیشاور در بیانیه‌ای اعلام کرده است که دیپلمات‌های این گروه به این دلیل هنگام پخش موسیقی و سرود ملی پاکستان بلند نشدند که موسیقی و استفاده از آن در ترانه‌ها و سرودها را حرام می‌دانند.

در این بیانیه، در دفاع از اقدام محب‌الله شاکر و دیپلمات همراهش آمده است: «اگر سرود بدون موسیقی بود یا آن را کودکان اجرا می‌کردند، سرکنسول ما به نشانه احترام می‌ایستاد و دستش را بر سینه‌ می‌گذاشت.»

طالبان از زمان بازگشت به قدرت، پخش سرود ملی افغانستان و همچنین استفاده از هر نوع موسیقی در سرودهای مذهبی را ممنوع کرده‌اند. تلویزیون ملی افغانستان که در کنترل طالبان است و همچنین رسانه‌های خصوصی فعال در داخل افغانستان اجازه پخش موسیقی ندارند و حتی در ترانه‌های مذهبی هم از ساز استفاده نمی‌شود. در مراسم مهم از جمله سالگرد بازگشت این گروه به قدرت هم فقط گروه‌های کودک و نوجوان یا بزرگسال ترانه‌های جهادی و مذهبی، آن هم بدون موسیقی، اجرا می‌کنند.

تیر‌ه‌تر شدن روابط طالبان افغانستان و دولت پاکستان

 از زمان بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، روابط میان کابل و اسلام‌آباد برخلاف انتظار، به تیرگی گرایید. هرچند اوایل سپتامبر ۲۰۲۱، چند هفته پس از فروپاشی دولت جمهوری و بازگشت طالبان به قدرت، ژنرال فیض حمید، رئیس وقت سازمان اطلاعات نظامی پاکستان (آی‌اس‌ای)، به کابل رفت و در تشکیل کابینه به طالبان کمک کرد، در ماه‌های بعد که حملات «تحریک طالبان پاکستان» در مناطق مختلف پاکستان، از جمله ایالت خیبرپختون‌خواه، افزایش یافت، این روابط تیره شد.

مقام‌های دولت پاکستان معتقدند که افغانستان تحت سلطه طالبان به پناهگاه و محل تامین مالی و تجهیز تحریک طالبان پاکستان تبدیل شده است. تحریک طالبان پاکستان که حدود ۶۰ هزار عضو مسلح دارد، به سلاح‌های آمریکایی رهاشده در افغانستان دسترسی دارد و شماری از نیروهای انتحاری‌‌ طالبان افغانستان را هم جذب کرده است. اعضای این گروه به رهبری مفتی نورولی محسود، در سه سال گذشته، نظامیان پاکستانی را طی حملات مرگبار هدف قرار دادند که به گسترش ناامنی در پاکستان منجر شد. 

رهبران و سخنگویان طالبان افغانستان پناه دادن به طالبان پاکستان را رد می‌کنند، با این حال، در گزارش جدید شورای امنیت سازمان ملل متحد هم که روز سه‌شنبه منتشر شد، حضور اعضای تحریک طالبان پاکستان در خاک افغانستان تایید و اعلام شد که از ۱۴ مه تا ۳۱ ژوییه ۲۰۲۴، چهار فرمانده این گروه در شرق افغانستان در حمله‌ افراد ناشناس کشته شده‌اند. 

در گزارش ناظران تحریم‌های شورای امنیت هم که ژوییه ۲۰۲۴ منتشر شد، آمده است که تحریک طالبان پاکستان از مناطقی در شرق این کشور که در مرز با پاکستان قرار دارند، به‌عنوان پناهگاه استفاده می‌کنند و با مقام‌های طالبان افغانستان روابط عمیقی دارند.

بیشتر از جهان