ماجرای کنسولگری افغانستان در مشهد؛ «دیپلمات طالبان عکاس ایرانی را شکنجه کرد»

روزنامه جمهوری اسلامی اقدام طالبان در تصرف کنسولگری افغانستان در مشهد را «مصداق بی‌حرمتی به ایران» توصیف کرد

تصویر گذرنامه محمد اسماعیل سلیم، دیپلمات پیشین طالبان در مشهد و تابلو ساختمان کنسولگری‌- رسانه‌های اجتماعی

در ادامه کشمکش طالبان و وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بر سر چگونگی اداره کنسولگری افغانستان در مشهد، روزنامه جمهوری اسلامی در مطلبی هشدار داد که امتیازدهی به طالبان سبب شده‌ است این گروه در خاک ایران «گردن‌کشی» کند.

این روزنامه نوشت که محمداسماعیل سلیم، دیپلمات پیشین طالبان در مشهد، هم چندی پیش یک عکاس ایرانی را شکنجه کرده‌است. نام این عکاس ایرانی ذکر نشده و درباره دلیل این اقدام دیپلمات طالبان هم توضیحی نیامده، اما روزنامه جمهوری اسلامی در این مطلب، عامل چنین اقدام‌هایی را امتیازدهی جمهوری اسلامی به رژیم طالبان دانسته که به اعضای این گروه جسارت داده است در خاک ایران رفتارهایی از این دست انجام دهند.

کنسولگری افغانستان در مشهد را هنوز گروهی از دیپلمات‌های دولت پیشین افغانستان زیر نظر عبدالجابر انصار اداره می‌کنند، اما اوایل خردادماه، هیئتی از طرف طالبان با نامه‌ای به امضای مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، به ساختمان این کنسولگری رفتند و از عبدالجابر انصار و دیگر دیپلمات‌های کنسولگری خواستند مسئولیت‌ اداره کنسولگری را به آنان واگذار کنند. مقاومت عبدالجابر انصار و دیپلمات‌های دولت پیشین افغانستان باعث مداخله وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی شد و روز پنجشنبه، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در بیانیه‌ای اعلام کرد که «هرگونه تغییر و تحول در کادر کنسولی باید بر اساس کنوانسیون ۱۹۶۳ وین و طبق موازین  بین‌المللی مرسوم» انجام شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کنسولگری افغانستان در مشهد هم در اطلاعیه‌ای، این اقدام طالبان را «غیرحرفه‌ای، خلاف قانون و فاقد اعتبار» دانست و اعلام کرد که کنسولگری افغانستان در مشهد «با اراده قوی، استقلال و مصونیت، بر اساس عرف و قواعد بین‌المللی و با رعایت قوانین کشور میزبان» به فعالیتش ادامه می‌دهد.

با این حال روزنامه جمهوری اسلامی اقدام طالبان را «مصداق بی‌حرمتی به کشور» دانست و نوشت که این گروه بدون توجه به موازین حاکم بر امور دیپلماتیک، برای تصاحب کنسولگری افغانستان در مشهد اقدام کرده‌اند که این نوع رفتارها نتیجه امتیازدهی‌های یک‌طرفه جمهوری اسلامی به رژیم طالبان است.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، وزارت خارجه طالبان نصیراحمد حقانی را به عنوان سرکنسول این گروه در مشهد معرفی کرده‌ است. روزنامه جمهوری اسلامی نوشت که نصیراحمد حقانی عضو شبکه حقانی است و به اداره واحدهای انتحاری و راه‌اندازی حملات مرگبار و پرتلفات در شهرهای مختلف افغانستان معروف است. در مطلب منتشرشده در این روزنامه آمده‌ است: «انتصاب سرکنسول افغانستان در مشهد بدون رعایت ترتیبات قانونی، علاوه بر بی‌احترامی به کشورمان، نشان از اهداف شوم طالبان دارد.»

این روزنامه همچنین افزود که فرد موردنظر طالبان برای اداره کنسولگری افغانستان در مشهد عضو شبکه حقانی است و محمد اسماعیل سلیم که چندی پیش یک عکاس ایرانی را «به داخل کنسولگری کشاند و شکنجه کرد»، نیز عضو شبکه حقانی بود. بر اساس اطلاعات این روزنامه، این دیپلمات طالبان در زمینه «جاسوسی و تحریک احساسات مذهبی به منظور سربازگیری» در داخل خاک ایران نیز سابقه دارد.

تصویر گذرنامه دیپلمات طالبان که عکاس ایرانی را شکنجه کرد- رسانه‌های اجتماعی
 

روزنامه جمهوری اسلامی می‌افزاید که سلیم، دیپلمات طالبان، پس از شکایت عکاس ایرانی از خاک ایران اخراج شد و وزارت خارجه طالبان شخص دیگری را به‌ جای او اعزام کرد. بر اساس این گزارش، سلیم و دو دیپلمات دیگر طالبان اواخر بهمن‌ماه به تلاش برای برای ربودن قاری عیسی محمدی، عضو جبهه مقاومت ملی افغانستان، در مشهد متهم شدند.

عیسی محمدی، ساکن آلمان، در بهمن ماه به مشهد سفر کرد اما هنگام بازگشت در فرودگاه مشهد به او گفته شد که ممنوع‌الخروج است. لحظاتی بعد، دیپلمات‌های طالبان با خودرویی که پلاک سیاسی داشت، وارد فرودگاه مشهد شدند و تلاش کردند او را با این خودرو به مکان دیگری منتقل کنند اما حضور اعضای جبهه مقاومت ملی در فرودگاه مشهد باعث شد عیسی محمدی بتواند از چنگ دیپلمات‌های طالبان فرار کند. محمدی پس از خروج از ایران، به ایندیپندنت فارسی گفت که طالبان سعی داشتند او را در مشهد بازداشت کنند و به افغانستان ببرند.

روزنامه جمهوری اسلامی اقدام طالبان برای تصرف کنسولگری افغانستان در مشهد را سبب «خدشه‌دار شدن اقتدار جمهوری اسلامی» دانست و گفت در صورتی که با «گردنکشی» طالبان برخورد نشود، «بی‌‌تردید تابو اقدام‌های مشابه شکسته خواهد شد».

وزارت خارجه طالبان روز شنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که برکناری و انتصاب دیپلمات در کنسولگری‌ها و سفارتخانه‌های افغانستان از اختیارات این گروه است و بر همین اساس، عبدالجابر انصار از مسند کنسولگری افغانستان در مشهد برکنار شده‌ و امضای او پای اسناد رسمی فاقد اعتبار است.

امیرخان متقی در نامه دیگری به سفارت جمهوری اسلامی در کابل نوشت که گذرنامه عبدالجابر انصار نیز باطل است. طالبان عبدالجابر انصار را به کابل فراخوانده‌‌اند، اما به نظر می‌رسد او با حمایت وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی به کارش به عنوان سرکنسول افغانستان در مشهد ادامه می‌دهد.

کنسولگری افغانستان در مشهد به دلیل اینکه در نزدیکی مرز با افغانستان قرار دارد، یکی از کلیدی‌ترین کنسولگری‌های افغانستان در کشورهای منطقه است و بابت ارائه خدمات اداری و کنسولی به مهاجران و بازرگانان درآمد هنگفتی دارد.

بیشتر از جهان