تابستان امسال ۹ تالاب ایران خشک شدند

رسانه وابسته به سپاه پاسداران ادعا کرد «گرمای بی‌سابقه» علت اصلی خشکی تالاب‌های ایران است

قایقی در حال تردد در پهنه کم‌عمق تالاب انزلی‌ــ نیمرخ گیلان

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، روز چهارشنبه ۲۸ مرداد از خشکی کامل ۹ تالاب ایران در پی گرمای شدید خبر داد و مدعی شد که این خشکی در اثر «رکوردشکنی دمای هوا» در بسیاری نقاط ایران از جمله مناطق شرقی، جنوب شرقی و مرکزی در فصل تابستان رخ داده است.

بر اساس این گزارش، تالاب‌های انزلی، بامدژ، هامون، جازموریان، طشک، بختگان، گاوخونی، مهارلو، حوض‌سلطان، شیمبار و دریاچه نمک طی ماه‌های اخیر خشک شدند و آن‌طور که پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد این خشکی در پاییز امسال نیز ادامه می‌یابد.

رسانه وابسته به سپاه پاسداران، بدون اشاره به ناکارآمدی حکمرانی آب در ایران، مدعی شد که «گرمای بی‌سابقه» و «کم‌بارشی» علت اصلی خشکی تالاب‌های ایران بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درحالی‌که مقام‌ها و رسانه‌های حکومتی مشکلات محیط زیستی از جمله خشکی تالاب‌ها و گسترش بیابان‌ها را به کم‌بارشی و گرمای شدید نسبت می‌دهند، کارشناسان محیط زیست تاکید دارند که نبود برنامه‌های جامع و کارآمد آبخیزداری و مدیریت ناکارآمد منابع آبی علت اصلی بیابانی شدن ایران است.

پیش‌تر نیز شینا انصاری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، اذعان کرده بود تالاب‌های ایران به دلیل تامین نشدن حقابه خشک شده‌اند. به‌ گفته این مقام دولتی، در حال حاضر بیش از ۴۰ درصد وسعت تالاب‌های کشور به منشا گرد‌و‌غبار تبدیل شده است.

در حال حاضر، ۲۵ تالاب ایران در کنوانسیون رامسر ثبت شده‌اند اما نتایج پژوهشی مشترک در دانشگاه‌های تهران و علم‌و‌صنعت در مورد ۲۰ تالاب نشان می‌دهد که در چهار دهه اخیر، سطح این تالاب‌ها ۶۰ درصد کاهش پیدا کرده است؛ به این معنا که مرگ تالاب‌های ایران در ۴۰ سال اخیر سالانه حدود یک میلیارد دلار خسارت وارد کرده است.

داده‌های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری ایران نیز حاکی از آن است که سالانه یک میلیون هکتار از اراضی کشور به بیابان تبدیل می‌شوند؛ ضمن اینکه ۹۰ میلیون هکتار از اراضی ایران نیازمند عملیات آبخیزداری است.

پیش از این نیز وحید جعفریان، مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، هشدار داده بود که از مجموع ۳۰ میلیون هکتار منطقه تحت‌تاثیر فرسایش بادی در ایران، نزدیک به ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار، شامل عرصه‌های زیست انسانی و زیرساختی نظیر جاده‌ها، کارخانه‌ها، فرودگاه‌ها، اراضی کشاورزی و روستاها، از نظر ابعاد خسارت «بحران‌زا» یا «کانون بحرانی»‌ به‌ شمار می‌روند.

به گفته جعفریان، بیابان‌زایی و طوفان‌های ماسه‌ای و گرد‌وخاک،سالانه سه هزار میلیارد تومان به زیرساخت‌های بخش‌های مختلف کشور خسارت وارد می‌کند.