از مرگ رئیسی تا عملیات جدید اسرائیل در ایران؛ اعتراف‌های حکومتی به ناتوانی

حمله‌های مداوم اسرائیل کار را برای جمهوری اسلامی در پیگیری سیاست سکوت و عقب‌نشینی دشوارتر کرده است

حضور مسعود پزشکیان در مراسم رژه نیروهای مسلح ایران-۳۱ شهریور ۱۴۰۳-مشرق

اعتراف‌های برخی از مقام‌ها و چهره‌های سیاسی وابسته به نظام جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که پس از ترور اسماعیل هنیه در تهران اسرائیل عملیاتی دیگر را علیه مقام‌های نظامی و منافع جمهوری اسلامی در خاک ایران و لبنان انجام داده است.

این درحالی است که روز گذشته حمیدرضا مقصودی، عضو سپاه پاسداران و معاون سازمان برنامه و بودجه در دولت سیزدهم، نیز با انتشار مطلبی در شبکه اکس از مسئولان ستاد کل نیروهای مسلح ایران پرسیده بود: «آیا امکان ندارد آیپد همراه خلبان به یک نارنجک سایبری متصل شده باشد یا تلفن همراه یکی از مدیران که متاسفانه عموما هم آیفون هستند؟» تا بدین ترتیب به گمانه‌زنی‌های پیشین درباره احتمال دست داشتن اسرائیل در ماجرای سقوط هلی‌کوپتر ابراهیم رئیسی قوت بخشد.

اما حالا عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران و امام جمعه دزفول، در سخنانی برای رد تحلیل مخالفت حداکثری جوانان و نسل جدید ایران با جمهوری اسلامی، گفته است: «همین نیروهای جوان انقلابی که به لبنان و سوریه می‌روند، از سوی والدین خوب تربیت شدند و در اتفاقات اخیر برخی از شهدا و مجروحان حادثه لبنان نیز ایرانی بودند. ما با یک جنگ جهانی مواجه‌ایم و بعد از شهادت اسماعیل هنیه، پدافند هوایی رژیم صهیونیستی با کمک آمریکا و کشورهای اروپایی، سه برابر نسبت به وعده صادق تقویت شده است.»

مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون درباره کشته یا مجروح شدن اعضای سپاه پاسداران براثر انفجار بیسیم‌ها و پیجرهای اعضای حزب‌الله در لبنان خبری منتشر نکرده‌اند و رسانه‌های وابسته به سپاه نیز برخی از اخبار منتشرشده دراین‌باره را تکذیب کرده‌اند. سیاستی که علت آن را می‌توان در افشاگری‌های یک کارشناس صداوسیما و مجری برنامه تلویزیونی موسسه اوج، وابسته به سپاه پاسداران، جست‌وجو کرد.

وحید خضاب، که در سال‌های اخیر در مقام «کارشناس حوزه اسرائیل» در برنامه‌های صداوسیما حاضر می‌شود، روز گذشته در شبکه اینترنتی عصر، به نقل از مقام ارشد امنیتی خبر داد که نیروهای اسرائیلی در یک ماه اخیر و پس از ترور اسماعیل هنیه در خاک ایران دست به عملیات نظامی زده‌اند، اسنادی را ربوده‌اند و یک یا مقام نظامی را ترور کرده‌اند.

او گفت: «مگر در خود ایران، اسرائیل در همین برهه یک ماهه اخیر عملیات نکرد؟ مگر گفته شد؟ مگر این عملیات شهید نداشت؟ خلاصه تصمیم بر این است که نگویید تا کسی نداند که چه شده است. اسرائیل عملیات کرده، شهید گرفته و ربایش سند هم داشت.» 

در همین برنامه تلویزیونی، فردی به نام سرباز روح‌الله رضوی نیز گفت: «در انفجارهای لبنان ده‌ها ایرانی آسیب دیده‌اند، اما گفته نمی‌شود.»

مجری و کارشناس برنامه «میدان» در شبکه تلویزیونی عصر، که با بودجه مالی سپاه پاسدران و زیر نظر صداوسیما اداره می‌شود، توضیح بیشتری درباره جزئیات این عملیات نداد، اما بررسی اخبار منتشرشده در رسانه‌های جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که ماجرای کشته شدن سرهنگ مختار مرشدی و سروان مجتبی نظری، دو عضو سپاه اصفهان، در هشتم شهریور ممکن است به عملیات اسرائیل که کارشناس صداوسیما به آن اشاره می‌کند مرتبط باشد.

 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مدعی شده بود که دو عضو این نهاد نظامی در یک مرکز کارگاهی متعلق به سپاه در اصفهان براثر «نشت گاز» جانشان را از دست داده‌اند و برخی از نیروهای دیگر نیز مصدوم شده‌اند.

این درحالی است که اردیبهشت امسال نیز خبرگزاری اسوشیتدپرس با انتشار تصاویر ماهواره‌ای جدید از پیامدهای حمله منتسب به اسرائیل به سامانه دفاع موشکی روسی اس-۳۰۰ در اصفهان نوشته بود که این خسارت‌ها با تکذیبه‌های مکرر جمهوری اسلامی در نفی این آسیب‌دیدگی در تضاد است. مقام‌های جمهوری اسلامی سلاح‌های به‌کاررفته در این حمله اسرائیل را «اسبا‌ب‌بازی» عنوان کرده و منکر هرگونه خسارتی شده بودند.

پس از ترور اسماعیل هنیه در تهران، که گفته می‌شود با پرتاب یک موشک از داخل خاک ایران صورت گفته است، بسیاری از چهره‌های سیاسی وابسته به نهادهای امنیتی و نظامی در جمهوری اسلامی خواستار اقدام فوری سپاه پاسداران در پاسخ به حمله نظامی اسرائیل شدند، اما مقام‌های ایران تاکنون تنها به بیان وعده‌های مختلف در این‌باره اکتفا کرده‌اند تا در نتیجه وضعیت فعلی و افزایش حملات پیاپی اسرائیل به منافع جمهوری اسلامی در ایران و لبنان، صدای اعتراض بسیاری از نیروهای وابسته به نظام را هم بلند کنند.

اعتراض‌هایی که می‌تواند بیان‌کننده این حقیقت باشد که رهبر جمهوری اسلامی با آگاهی از توانایی محدود نظامی ایران در مقابل اسرائیل و متحدانش، هربار تلاش می‌کند تا مانع شکل گرفتن جنگی مستقیم میان ایران و اسرائیل شود، اما از طرف دیگر دولت نتانیاهو نیز دائما با انجام عملیات موفق ادامه سیاست عقب‌نشینی و سکوت را برای خامنه‌ای دشوارتر می‌کند.