کشته شدن عالی‌ترین فرمانده عملیاتی حزب‌الله در حمله اسرائیل

عقیل تحت تحریم‌های ایالات متحده بود و در سال ۲۰۲۳ وزارت خارجه آمریکا برای اطلاعاتی که به شناسایی او منجر شود تا هفت میلیون دلار جایزه تعیین کرد

ابراهیم عقیل، از فرماندهان گروه شبه‌نظامی حزب‌الله، روز جمعه در حمله هوایی اسرائیل به حومه جنوبی بیروت کشته شد. او یکی از مقام‌های بلندپایه نظامی این گروه لبنانی بود که سال‌ها در فهرست تحت تعقیب واشینگتن قرار داشت. او از سال ۲۰۰۸ به مقام دستیار عملیاتی حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان منصوب شد و او را در جایگاه عالی‌ترین فرمانده نظامی میدانی این گروه قرار داد. 

ارتش اسرائیل، روز جمعه ۳۰ شهریور، از یک «حمله هدفمند» در بیروت خبر داد و رسانه‌های اسرائیل نیز از هدف قرار گرفتن یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله خبر دادند.

حمله روز جمعه در حالی انجام شد که حزب‌الله هنوز درگیر تبعات اقدام گسترده اسرائیل بود که ارتباطات این گروه شبه‌نظامی را هدف قرار داد و هزاران پیجر آن‌ها را هم‌زمان منفجر کرد.

در حمله اسرائیل به جنوب بیروت ۱۲ نفر، که بیشترشان اعضای حزب‌الله بودند، کشته و هزاران نفر زخمی شدند. اطلاعات تکمیلی که درباره ابراهیم عقیل منتشر شده است نشان می‌دهد که او دومین فرمانده ارشد حزب‌الله بوده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، عقیل از سال ۲۰۰۸ یکی از اعضای عالی‌ترین نهاد نظامی حزب‌الله به نام شورای جهاد و رئیس «نیروهای نخبه رضوان» بود.

اطلاعات کمی درمورد ابراهیم عقیل وجود دارد؛ کسی که طی چندین دهه به درجات فرماندهی نظامی حزب‌الله لبنان ارتقا یافت. او که در بعلبک در شرق لبنان به دنیا آمد، در سال‌های آغازین فعالیت حزب‌الله در دهه ۱۹۸۰ به این گروه شبه‌نظامی پیوست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او از ابتدای تشکیل حزب‌الله شروع به فعالیت کرد و مسئولیت‌های مختلفی پذیرفت. این فرمانده ارشد حزب‌الله تحت تحریم‌های ایالات متحده بود و در سال ۲۰۲۳ وزارت امور خارجه آمریکا برای اطلاعاتی که به «شناسایی، دستگیری یا محکومیت» او منجر شود تا هفت میلیون دلار جایزه تعیین کرد.

وزارت امور خارجه پیش از این ابراهیم عقیل را «رهبر کلیدی» حزب‌الله توصیف کرده بود. در بیانیه منتشرشده درباره او آمده است که عقیل بخشی از گروهی بود که در سال ۱۹۸۳ بمب‌گذاری سفارت ایالات متحده در بیروت را انجام داد و همچنین در دهه ۱۹۸۰ هدایت عملیات گروگان‌گیری شهروندان آمریکایی‌ و آلمانی‌ در لبنان و نگهداری آنها را به عهده داشت.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در سال ۲۰۱۵ عقیل را «تروریست» معرفی کرد و به دنبال آن وزارت امور خارجه نیز او را در فهرست «تروریست‌های جهانی» قرار داد.

ابراهیم عقیل پیش از کشته شدن فواد شکر، فرمانده ارشد نظامی حزب‌الله، در کنار او فعالیت می‌کرد و یکی از سه فرمانده ارشد نیروهای حزب‌الله بود. علی کرکی فرمانده دیگری است که رهبری جبهه جنوب را برعهده دارد.

مهند هیج علی، از اعضای ارشد اندیشکده کارنگی که درباره حزب‌الله تحقیق می‌کند، درباره ابراهیم عقیل گفت: «او یک فرمانده نظامی «مکتب قدیمی» است که به جمهوری اسلامی ایران نزدیک بود. او سه سال در ایران آموزش افسری دید و در تمام جنگ‌های لبنان و سوریه شرکت کرد.»

حنین غدار، محقق امور حزب‌الله در موسسه واشینگتن، هم گفت: «وقتی مصطفی بدرالدین، فرمانده حزب‌الله که بر نقش این گروه در جنگ سوریه نظارت می‌کرد، در سال ۲۰۱۶ کشته شد، عقیل جایگزین او شد. در آن زمان یک ساختار فرماندهی سه لایه در نیروهای نظامی حزب‌الله ایجاد شد که عقیل یکی از ارکان اصلی آن بود.»

غدار همچنین افزود که حملات اسرائیل به پیجرهای حزب‌الله ضربه بزرگی به ساختار ارتباطی این گروه وارد کرد و ممکن است به همین دلیل باشد که نیروهای ارشد این گروه روز جمعه در حومه جنوبی بیروت رو در رو ملاقات کردند.

این کارشناس با بیان اینکه حز‌ب‌الله احتمالا برای پاسخ‌گویی و بهبودی به زمان نیاز دارد، افزود که کشته شدن عقیل ساختار فرماندهی حزب‌الله را مختل کرده است و گویای این است که اسرائیل تا چه اندازه درباره این گروه شبه‌نظامی اطلاعات دارد.

 این دو کارشناس در عین حال تاکید کردند که حمله روز جمعه اسرائیل نشانه مرحله جدیدی از جنگ اسرائیل با حزب‌الله لبنان است. به گفته آن‌ها، به نظر می‌رسد اسرائیل در حال اعمال فشار بر رهبری حزب‌الله است، به‌ویژه در حومه جنوبی بیروت که بسیاری از دفاتر و حامیان این گروه در آنجا قرار دارد.

نیروهای حافظ صلح یونیفل در جنوب لبنان، صبح روز جمعه ۳۰ شهریور اعلام کردند که در ۱۲ ساعت گذشته شاهد «تشدید تنش‌های جنگی» در سراسر مرز لبنان و اسرائیل بوده‌اند. آندریا تننتی، سخن‌گوی یونیفل، با اشاره به خط مرزی لبنان و اسرائیل، به رویترز گفت: «ما از تشدید تنش‌ها در سراسر خط آبی نگرانیم و از همه بازیگران منطقه می‌خواهیم که فورا تنش‌ها را کاهش دهند.»

ایالات متحده هم روز پنج‌شنبه به همه طرف‌های جنگ در خاورمیانه درمورد تشدید تنش‌ها هشدار داد و گفت اولویت واشینگتن یافتن راه‌حلی دیپلماتیک است. متیو میلر، سخن‌گوی وزارت امور خارجه آمریکا، در نشستی خبری گفت: «ما به حمایت اسرائیل برای دفاع از خودش ادامه می‌دهیم، اما نمی‌خواهیم شاهد تشدید این درگیری‌ها از سوی هیچ‌یک از طرفین جنگ باشیم.»

بیشتر از جهان