نامه طالبان به روسیه؛ عبدالغنی برادر می‌خواهد در نشست بریکس شرکت کند

روسیه از ۲۲ تا ۲۴ اکتبر در شهر کازان میزبان نشست سران سازمان بریکس است

ملا عبدالغنی برادر، معاون نخست‌وزیر طالبان‌ــ FDPM_AFG/X

طالبان با ارسال نامه‌ای به روسیه خواستار شرکت در نشست سران بریکس در ماه اکتبر در شهر کازان شدند. در این نامه که نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت طالبان به یوری اوشاکوف، دستیار ولادیمیر پوتین، ارسال کرد، آمده است که ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان، تمایل دارد در نشست سران بریکس شرکت کند.

در همین حال، خبرگزاری روسی ریانووستی هم روز دوشنبه دوم مهر، به نقل از سهیل شاهین، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر، گزارش داد که این گروه تلاش می‌کند در نشست‌های آینده سران بریکس حضور یابد. شاهین گفت برای طالبان مهم است که با شرکت در نشست سران بریکس، دیدگاهشان را در مورد موضوع‌های مختلف از جمله وضعیت اقتصادی افغانستان به اشتراک بگذارند.

سهیل شاهین رسانه‌ها را متهم کرد که در مورد افغانستان و عملکرد طالبان گزارش‌های منفی منتشر می‌کنند. مقام‌های طالبان همواره با وارد کردن اتهام به رسانه‌ها و خبرنگاران آزاد مدعی‌اند که وضعیت در این کشور با سلطه این گروه بهبود یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سهیل شاهین گفت: «ما قربانی کارزار تهمت‌زنی برخی رسانه‌هاییم. مهم این است که در چنین اجلاس و مجمعی شرکت کنیم و دیدگاه‌ها و مواضعمان را در مورد موضوع‌های موردبحث مطرح کنیم. این برای صلح جهانی، درک متقابل، همکاری و همزیستی مسالمت‌آمیز ضروری است.»

ریانووستی نوشت که به یک کپی از نامه‌ ارسالی طالبان به دستیار ولادیمیر پوتین دست یافته است، اما جزئیات بیشتری از این نامه را فاش نکرد.

روسیه که ریاست دوره‌ای نشست سران بریکس را برعهده دارد، قرار است از ۲۲ تا ۲۴ اکتبر در شهر کازان میزبان نشست سران این سازمان متشکل از قدرت‌های اقتصادی نوظهور باشد.

 مقام‌های روسیه هنوز به نامه و درخواست طالبان برای شرکت در نشست بریکس پاسخ نداده‌اند. در میان اعضای بریکس، چین روابط نزدیکی با طالبان دارد و در سه سال گذشته، ‌شرکت‌های چینی توافقنامه‌های متعددی در زمینه استخراج معادن و افزایش تجارت با طالبان امضا کرده‌اند. در این میان برزیل و آفریقای جنوبی، دیگر اعضای بریکس با رژیم طالبان روابطی ندارند و هند نیز با وزارت خارجه طالبان روابطی محتاطانه‌ برقرار کرده است. 

هرچند روسیه رژیم طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نزدیک به شش ماه پیش، گفت که روسیه در حال بررسی حذف نام طالبان از فهرست گروه‌های تروریستی است. ولادیمیر پوتین هم اوایل ژوئن در سفر به ازبکستان تصریح کرد روسیه باید با رژیم حاکم در کابل تعامل و تماس داشته باشد.

هرچند با گذشت نزدیک به شش ماه از سخنان سرگئی لاوروف در مورد حذف نام طالبان از فهرست گروه‌های تروریستی، روسیه هنوز اقدامی خاصی در این زمینه صورت نداده است، در این مدت دولت‌های قزاقستان و قرقیزستان نام طالبان از فهرست گروه‌های تروریستی و ممنوعه حذف کرده‌اند.

بیشتر از جهان