نتانیاهو به دنبال تغییر رویکرد حزب‌الله است

نتانیاهو قصد دارد با تغییر قواعد درگیری و تلاش برای کشاندن پای واشینگتن به جنگ، یک واقعیت انجام‌شده را بر منطقه تحمیل کند

حمله اسرائيل به مواضع حزب‌الله در جنوب لبنان‌ــ عکس از  پایگاه خبری تحلیلی پارسینه

به دنبال حادثه انفجار پیجرها و دستگاه‌های بی‌سیم اعضای حزب‌الله لبنان در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته، حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در سخنرانی ضبط‌شده که عصر پنجشنبه از تلویزیون پخش شد، با لحنی مغموم و اذعان به برتری فناوری اسرائيل، گفت: «ما با رخداد اخیر منطقی برخورد می‌کنیم و این واقعیت را می‌دانیم که در غیاب حمایت آمریکا، غرب و ناتو، اسرائيل هرگز قادر نبود چنین حمله‌ای انجام دهد.»

حسن نصرالله گفت: «انفجار دستگاه‌های ارتباطی حمله‌ای سنگین و خونین و آزمونی بزرگ بود.» او افزود: «بدون تردید ضربه امنیتی و نظامی بزرگی خوردیم که در تاریخ مقاومت و حتی در تاریخ لبنان بی‌سابقه بود.»

دبیرکل حزب‌الله لبنان قول داد که به این حمله پاسخی کوبنده دهد و ادامه داد: «پاسخ قطعی همان چیزی است که خواهید دید، نه آن چیزی که می‌شنوید، زیرا ما در دقیق‌ترین، حساس‌ترین و عمیق‌ترین مرحله‌ از نبردیم و موضوع پاسخ را در محدودترین دایره حفظ می‌کنیم.»

هنوز از سخنرانی حسن نصرالله چیزی نگذشته بود که اسرائيل با هدف قرار دادن فرماندهان ارشد یگان رضوان در قلب بیروت، ضربه‌ شدید دیگری بر پیکر حزب‌الله وارد کرد. حملات پیاپی اسرائیل به حزب‌الله در چند روز گذشته بیانگر وقوع تحولی جدید در رویارویی اسرائيل و حزب‌الله است؛ اینکه نتانیاهو پس از تغییر شرایط و واقعیت‌های موجود در نوار غزه، اکنون به دنبال تغییر ساختار و ترکیب حزب‌الله است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نتانیاهو با استفاده خشونت‌آمیز از ابزارهای جنگی، بازی با تمامی کارت‌های اطلاعاتی موثر و هدف قرار دادن رهبران و فرماندهان برجسته که به‌عنوان خط قرمز به‌شمار می‌روند، نه‌تنها به دنبال تغییر قواعد درگیری با لبنان است، بلکه سعی دارد قوانین جنگ را در سراسر منطقه تغییر دهد.

ترور اسماعیل هنیه، رئیس پیشین دفتر سیاسی حماس، در تهران و هدف قرار دادن صالح العاروری، معاون دفتر سیاسی حماس، و فواد شکر، بلندپایه‌ترین فرمانده حزب‌الله، در حومه جنوبی شهر بیروت، افزون بر حمله پنجشنبه گذشته که به کشته شدن ابراهیم عقیل، فرمانده ارشد یگان رضوان حزب‌الله، منجر شد بیانگر ادامه این راهبرد است.

اسرائیل نه‌تنها از نظر فناوری، بلکه از لحاظ توانایی و قدرت نیز در مقایسه با مخالفانش برتری دارد. علاوه بر این، جامعه جهانی کنار اسرائیل ایستاده است. ایالات متحده هم پیوسته بر حمایت از اسرائيل تاکید می‌کند و در همین راستا اخیرا ناو هواپیمابر هری ترومن را به سواحل لبنان فرستاد. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، هم با اینکه روز شنبه اعلام کرد کشورش نگران تشدید تنش بین اسرائیل و لبنان است، در واکنش به کشته‌شدن ابراهیم عقیل، فرمانده یگان رضوان حزب‌الله لبنان، گفت که عدالت به اجرا در آمد.

اکنون آیا حزب‌الله و رهبر آن حسن نصرالله، همان‌طور که می‌گوید، منطقی عمل خواهد کرد؟ من بعید می‌دانم. حسن نصرالله در حد جمهوری اسلامی ایران منطقی و عقلانی عمل نمی‌کند که برای اجتناب از رویارویی با اسرائیل و کشانده شدن پای آمریکا به نبرد، هر کاری انجام می‌دهد؛ به‌ویژه اینکه نتانیاهو به دنبال کشاندن پای ایران و آمریکا به جنگ است.

به همین دلیل، رهبر جمهوری اسلامی گفت: «مذاکره و تعامل با دشمن به معنای تسلیم شدن نیست و عقب‌نشینی تاکتیکی مانعی ندارد.» مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران‌، هم در حالی که آمریکایی‌ها را «برادر» توصیف کرد، گفت: «اسرائیل با ترور اسماعیل هنیه می‌خواست ما را به جنگ منطقه‌ای بکشاند اما ما تا حالا خویشتن‌داری کرده‌ایم.»

نتانیاهو قصد دارد با تغییر قواعد درگیری و تلاش برای کشاندن پای واشینگتن به جنگ، منطقه را در عمل انجا‌م‌شده قرار دهد و جنگ را به آن تحمیل کند. همه طرف‌ها از جمله جمهوری اسلامی این را خوب فهمیده‌اند و تنها طرفی که همچنان در ورطه تحریک، توهین و تلاش برای قوی به نظر آمدن گرفتار شده، حزب‌الله است و این فرصتی است که نتانیاهو به دنبال آن است.

اگر جنگی گسترده در لبنان دربگیرد، حزب‌الله از نظر ساختاری نابود می‌شود. این اتفاق نیفتد هم نتانیاهو روند تغییر ساختاری حزب‌الله یا حتی نابودی سازمان‌یافته آن را ادامه خواهد داد.

این تصویر روشنی از آینده است، اما حزب‌الله به دلیل وحشت ناشی از حملات پی‌درپی اسرائيل و شوک‌های وارد‌شده، قادر به دیدن آن نیست.

برگرفته از روزنامه الشرق‌الاوسط

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه