انفجارهای پیجر و بی‌سیم ۱۵۰۰ نیروی حزب‌الله را ناتوان کرد

مقامات حزب‌الله لبنان می‌گویند که به‌رغم حملات مرگبار اخیر اسرائيل، زنجیره فرماندهی این گروه شبه‌نظامی همچنان به کار خود ادامه می‌دهد

یک مقام حزب‌الله لبنان به خبرگزاری رویترز گفت که انفجار هفته گذشته در هزاران دستگاه ارتباطی این گروه شبه‌نظامی باعث شد یک هزار و ۵۰۰ جنگجوی حزب‌الله به دلیل جراحات وارده ادامه فعالیت نداشته باشند زیرا بسیاری از آنها نابینا شده یا دست‌هایشان بر اثر انفجار قطع شده است.

انفجار همزمان پیجرها و بی‌سیم‌های در اختیار اعضای حزب‌الله لبنان که به اسرائیل نسبت داده می‌شود، با حملات هوایی ارتش اسرائیل در هفته گذشته همراه شد که گروه شبه‌نظامی شیعه حزب‌الله لبنان را به لرزه انداخت.

به گزارش تایمز اسرائیل، ارزیابی می‌شود که انفجار پیجرها ضربه بزرگی به قدرت حزب‌الله وارد کرده باشد به طوری که در گزارش کنگره آمریکا در روز جمعه تعداد سربازان صدمه‌دیده چهار هزار تا پنج هزار جنگجو ذکر شد. حسن نصرالله، رهبر گروه حزب‌الله مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران مدعی است که ۱۰ هزار جنگجو در اختیار دارد.

سه منبع آشنا به عملیات حزب‌الله لبنان گفتند اگرچه این گروه در حملات اخیر اسرائیل صدمات زیادی دیده، اما زنجیره فرماندهی انعطاف‌پذیری که دارد، در کنار شبکه تونل‌ها و زرادخانه گسترده موشک‌ها و تسلیحاتی که سال گذشته تقویت کرده، به آن کمک می‌کند حملات بی‌سابقه اسرائیل را پشت سر بگذارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز جمعه، اسرائیل در یک عملیات نظامی، ابراهیم عقیل، فرمانده نیروهای نخبه رضوان حزب‌الله را کشت. سپس، از روز دوشنبه، مرگبارترین حملات هوایی دهه‌های اخیر به لبنان را انجام داد به طوری که وزارت بهداشت لبنان می‌گوید بیش از ۵۶۰ نفر، از جمله ۵۰ کودک، در رگبارهای هوایی جان خود را از دست داده‌اند. این آمار تفاوتی بین جنگجویان و غیرنظامیان قائل نیست.

هرتزی هالوی، رئیس ستاد نیروهای دفاعی اسرائیل روز یکشنبه گفت که کشته شدن عقیل، حزب‌الله را متزلزل کرده است. سایر مقامات اسرائیلی نیز می‌گویند که حملاتشان با هزاران راکت و گلوله باعث شده توان نظامی حزب‌الله لبنان بسیار کاهش یابد.

با این حال، دو منبع مطلع از عملیات حزب‌الله گفتند که این گروه به سرعت جانشینانی را برای ابراهیم عقیل و دیگر شخصیت‌های ارشد کشته‌شده در حمله هوایی روز جمعه منصوب کرد. پیشتر نیز حسن نصرالله در سخنرانی خود گفته بود که این گروه هر زمان یکی از رهبرانش را از دست بدهد، به سرعت جای او را پر می‌کند.

به گفته منابع آگاه، از هشتم اکتبر، زمانی که حزب‌الله برای حمایت از متحدش حماس در غزه شروع به حمله به سمت اسرائیل کرد، جنگجویانش را در مناطق خط مقدم در جنوب و حتی در سوریه مستقر کرده است.

این منابع ضمن بیان این که با پیش‌بینی یک درگیری طولانی، موشک‌های بیشتری به سرعت به لبنان ارسال شده است، افزودند که این گروه به دنبال اجتناب از جنگ همه‌جانبه است. این منابع که خواستند نامشان فاش نشود، جزئیاتی از سلاح‌ها و محل خرید آنها ارائه نکردند.

حامی اصلی حزب‌الله لبنان و تامین‌کننده سلاح‌های این گروه شبه‌نظامی، جمهوری اسلامی ایران دانسته می‌شود و به گفته کارشناسان، بسیاری از سلاح‌های تشکیلات تحت فرماندهی حسن نصرالله، مدل ایرانی، روسی یا چینی است.

آندریاس کریگ، استاد ارشد دانشکده مطالعات امنیتی در کینگز کالج لندن، معتقد است در حالی که عملیات حزب‌الله به دلیل حملات هفته گذشته مختل شده، ساختار سازمانی شبکه‌ای این گروه کمک می‌کند تا دوباره بتواند سازماندهی یابد.

به گفته او، «حزب‌الله مهیب‌ترین دشمنی است که اسرائیل تاکنون در میدان نبرد با آن روبرو شده است، نه به دلیل تعداد تسلیحات و فناوری‌هایی که به کار می‌گیرد‌، بلکه از نظر انعطاف‌پذیری در سازمان‌دهی.»

پس از حملات گسترده هوایی اسرائیل به مواضع حزب‌الله در لبنان، این گروه شبه‌نظامی روز چهارشنبه اعلام کرد که یک پایگاه اطلاعاتی اسرائیل را در نزدیکی تل‌آویو هدف قرار داده است.

این گروه هنوز نگفته است که آیا قوی‌ترین موشک‌های هدایت‌شونده خود مانند فاتح-۱۱۰ (موشک بالیستیک ساخت ایران با برد تا ۳۰۰ کیلومتر) را پرتاب کرده است یا خیر.

بر اساس مقاله‌ای که سال ۲۰۱۸ از سوی مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در واشینگتن منتشر شد، موشک‌های فاتح ۱۱۰ در اختیار حزب‌الله دارای کلاهک ۴۵۰ تا ۵۰۰ کیلوگرمی‌اند.

یکی از منابع آگاه اعلام کرده است که حملات موشکی حزب‌الله ممکن است ادامه داشته باشد، زیرا با وجود اینکه این گروه پس از انفجار پیجرها و واکی‌تاکی‌ها دچار آشفتگی شده، زنجیره فرماندهی به کار خود ادامه داده است.

به گفته سایر منابع مطلع، توانایی حزب‌الله برای برقراری ارتباط به وسیله شبکه تلفن ثابت و اختصاصی ادامه دارد و همچنین این گروه از سایر دستگاه‌ها برای ارتباط میان اعضا استفاده می‌کند. برای مثال، بسیاری از جنگنده‌های این گروه، مدل‌های قدیمی‌تری از پیجرها را در اختیار دارند که تحت تاثیر حمله هفته گذشته قرار نگرفته است.

بیشتر از جهان