وزیر خارجه عربستان سعودی: ائتلافی بین‌المللی برای تاسیس کشور فلسطین تشکیل می‌شود

شاهزاده فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی اجرای راه‌حل دوکشوری را «بهترین راه برای شکستن چرخه درگیری و رنج» دانست

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی‌- AFP

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، روز جمعه از راه‌اندازی ائتلافی بین‌المللی برای تاسیس کشور فلسطین و اجرای راه‌حل دوکشوری خبر داد و اعلام کرد که اولین نشست این ائتلاف در ریاض برگزار خواهد شد.

به گزارش العربیه، او که در نشست «وضعیت غزه و اجرای راه‌حل دوکشوری برای دستیابی به صلح عادلانه و فراگیر» در نیویورک صحبت می‌کرد، گفت ائتلاف برای تشکیل کشور فلسطین نتیجه تلاش مشترک کشورهای اروپایی و عربی است.

وزیر خارجه عربستان سعودی گفت: «ما طرحی عملی برای تحقق اهداف مشترک در راستای دستیابی به صلح مطلوب تهیه خواهیم کرد.» و در ادامه افزود: «تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا مسیری قابل‌اعتماد و بازگشت‌ناپذیر به سوی صلح عادلانه و فراگیر ایجاد کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او بر ضرورت «اقدام جمعی برای اتخاذ گام‌های عملی با تاثیر ملموس به‌منظور توقف فوری جنگ و اجرای راه‌حل دوکشوری، به‌ویژه تحقق تشکیل کشور مستقل فلسطین» تاکید کرد.

شاهزاده فیصل بن فرحان همچنین با اشاره به «فاجعه انسانی» که جنگ غزه رقم زده است، گفت «آنچه در کرانه باختری رخ می‌دهد و تهدید مسجد الاقصی و مقدسات اسلامی و مسیحی در راستای تثبیت سیاست اشغالگری و افراط‌گرایی خشونت‌آمیز است».

او در ادامه افزود: «تشکیل کشور مستقل فلسطین حقی اساسی و پایه صلح است، نه نتیجه‌ای نهایی که در یک فرایند سیاسی و بعید در موردش مذاکره شود.»

وزیر خارجه عربستان سعودی اجرای راه‌حل دوکشوری را «بهترین راه برای شکستن چرخه درگیری و رنج» دانست.

هفته گذشته، شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، ضمن اشاره به اولویت مسئله فلسطین برای عربستان سعودی، تاکید کرد که کشورش قبل از تشکیل دولت فلسطین، با اسرائیل روابط دیپلماتیک برقرار نخواهد کرد.

او همچنین بار دیگر اقدام‌های اسرائیل علیه مردم فلسطین را محکوم کرد و گفت اسرائیل در فصل جدید و تلخی از رنج، قوانین بین‌المللی و انسانی را نادیده می‌گیرد.

ولیعهد عربستان سعودی افزود کشورش از تلاش مستمر برای تشکیل یک کشور مستقل فلسطین که بیت‌المقدس شرقی پایتختش باشد دست نخواهد کشید و از کشورهایی که با به رسمیت شناختن دولت فلسطین، از مشروعیت بین‌المللی این موضوع حمایت کرده‌اند تشکر کرد و گفت «ما از سایر کشورها نیز دعوت می‌کنیم تا گام‌های مشابهی بردارند».