شاهزاده ترکی الفیصل: عادی‌سازی روابط عربستان سعودی و اسرائیل بدون تشکیل کشور مستقل فلسطین محقق نمی‌شود

رئیس پیشین سرویس‌ اطلاعاتی عربستان سعودی از اینکه غرب برای پایان جنگ غزه، «به اندازه کافی به اسرائيل فشار نیاورده است» انتقاد کرد

شاهزاده ترکی الفیصل، رئيس سابق سازمان اطلاعات عربستان سعودی‌ــ AFP

شاهزاده ترکی الفیصل، رئیس پیشین سرویس‌ اطلاعاتی عربستان سعودی، در اظهارات تازه‌ای هشدار داد تا زمانی که کشور مستقل فلسطین ایجاد نشود، روابط ریاض و تل‌آویو عادی‌سازی نخواهد شد.

به گزارش عرب نیوز، سفیر سابق عربستان سعودی در ایالات متحده طی گفت‌وگویی در اندیشکده چتم‌هاوس، مستقر در لندن، به تحولات منطقه پس از آغاز جنگ غزه پرداخت و گفت که ایالات متحده به منظور تقویت امنیت منطقه و ایجاد روابط اقتصادی، مشتاق از سرگیری مذاکرات عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی است، اما موضع ریاض این است که تنها در صورتی که اسرائیل تشکیل یک کشور فلسطینی را به رسمیت بشناسد، می‌توان در مورد عادی‌سازی روابط این کشور با اسرائیل صحبت کرد.

او در ادامه گفته‌هایش افزود: «پیش از هفتم اکتبر، مذاکرات نه‌تنها در این راستا پیش رفته بود، بلکه پادشاهی سعودی از یک هیئت فلسطینی دعوت کرد که بیایند و با آمریکایی‌ها در مورد آنچه ممکن است تشکیل کشور فلسطین را تسهیل کند، مستقیم صحبت کنند. من از محتوای این گفت‌وگوها اطلاعی ندارم، بنابراین نمی‌دانم بین فلسطینی‌ها و آمریکایی‌ها چه مباحثی ردوبدل شده، اما موضع پادشاهی همیشه این بوده است که ما به‌جای فلسطینی‌ها صحبت نخواهیم کرد و آن‌ها باید خودشان این کار را انجام دهند. با این حال متاسفانه از هفتم اکتبر این مذاکرات پایان یافت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاهزاده ترکی الفیصل که در حال حاضر مقام رسمی ندارد اما همچنان در سیاست عربستان سعودی چهره‌ای بانفوذ محسوب می‌شود، گفت: «تشکیل کشور فلسطین نه‌تنها برای عادی‌سازی روابط اسرائیل با عربستان سعودی ضرورت دارد، بلکه برای رابطه تل‌آویو با بقیه جهان اسلام نیز حیاتی است.»

به گفته او، «ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی شرط اولیه عربستان سعودی برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل است، اما در اسرائیل چنین موضعی دیده نمی‌شود».

شاهزاده ترکی الفیصل در ادامه گفت که برای عربستان سعودی، کشور فلسطین با مرزهای سال ۱۹۶۷، از جمله بیت‌المقدس شرقی، شکل می‌گیرد.

او با استناد به طرح صلح ملک فهد در سال ۱۹۸۱ و طرح صلح عربی در سال ۲۰۰۲ که ملک عبدالله پیشنهاد داد، افزود که پادشاهی عربستان سعودی همواره برای دستیابی به یک راه حل مسالمت‌آمیز در این مناقشه تلاش کرده است.

این چهره برجسته سعودی ادامه داد: «در جریان جنگ کنونی غزه، نیز کشور ما برای پایان جنگ اقدام‌های دیپلماتیک زیادی انجام داد. ما علاوه بر تلاش برای حل مناقشه، نه‌تنها در غزه بلکه در کرانه باختری همواره در صف مقدم محکوم کردن تهاجم اسرائیل به فلسطینی‌ها بوده‌ایم.»

 شاهزاده ترکی الفیصل در ادامه سخنانش از آمریکا و دیگر کشورهای غربی به دلیل اعمال نکردن فشار بیشتر بر اسرائیل برای پایان دادن به جنگ غزه انتقاد کرد و با اشاره به اینکه بریتانیا تعلیق برخی مجوزهای صادرات تسلیحات به اسرائیل را به‌تازگی آغاز کرده است، گفت: «امیدواریم بریتانیا اقدام‌های مشابه بیشتری انجام دهد. به عنوان مثال، فکر می‌کنم بریتانیا باید کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.»

شاهزاده ترکی تاکید کرد که ایالات متحده می‌تواند مستقیم بر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، فشار بیاورد. او افزود: «فکر می‌کنم آمریکا برای تاثیرگذاری بر اسرائیل ابزارهای زیادی دارد که از آن‌ها استفاده نمی‌کند، نه صرفا منع عرضه سلاح و تسلیحات به اسرائیلی‌ها بلکه با اقدام‌های دیگر. به عنوان مثال کمک‌های مالی زیادی از ایالات متحده به اسرائیل می‌رسد. اگر بتوان برخی امتیازهایی را که لابی اسرائیل در آمریکا از آن برخوردار است، حذف کرد، فشار زیادی بر اسرائیل وارد می‌شود.»

او در پایان گفت: «ابزارهای زیادی در دسترس ایالات متحده است، نه صرفا صحبت‌های تند، که به نظر می‌رسد ما را به جایی نرسانده است، اما آیا آمریکا آماده چنین کاری است؟ من چندان خوش‌بین نیستم.»

بیشتر از جهان