اعتراض مردمی به ایران‌خودرو به‌دلیل تخلف و کلاهبرداری

انتشار تصاویر هوایی از انباشت خودرو در پارکینگ‌های ایران‌خودرو با واکنش منفی شهروندان در فضای مجازی مواجه شد

پارکینگ شرکت ایران خودرو- دنیای اقتصاد

با انتشار تصاویر هوایی از پارکینگ شرکت ایران‌خودرو و واکنش منفی شهروندان به انباشت تعداد زیاد خودرو در آن، این شرکت با صدور اطلاعیه‌ای توضیحاتی ارائه کرد.

ایران‌خودرو در این اطلاعیه مدعی شد که خودروهای ثبت‌شده در تصاویر بخشی از خودروهای فروخته‌شده‌اند و دلیل تجمع آن‌ها در پارکینگ مسائل مربوط به شماره‌گذاری است.

انتشار این تصاویر واکنش‌های گسترده‌ای را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت. این تصاویر حاکی از انباشت خودروهای تولیدی بود، درحالی‌که ایران‌خودرو پیش‌تر دلیل تاخیر در تحویل خودروها را کاهش سطح تولید اعلام کرده بود.

در اطلاعیه منتشرشده در ۴ مهرماه، ایران‌خودرو دلیل تجمع خودروها در پارکینگ را مشکلات مربوط به شماره‌گذاری و تاخیر در فرایند واگذاری عنوان کرد.

مدیریت این شرکت مدعی است: «بدون توجه به پیچیدگی‌های موجود در فرایند شماره‌گذاری و تحویل، شائبه‌هایی همچون احتکار مطرح شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین تاکید شده است که تاخیر حتی یک‌روزه در شماره‌گذاری، باعث تجمع خودروها به میزان تولید روزانه می‌شود که این عدد در گروه صنعتی ایران‌خودرو دو هزار دستگاه است.

ایران‌خودرو همچنین از ممانعت سازمان‌هایی نظیر سازمان استاندارد و محیط زیست در صدور مجوزهای لازم به‌منزله عامل اصلی تاخیر در تحویل خودروها نام برد و از رفع موانع محیط ‌زیستی خبر داد.

اختلاف با سازمان محیط‌زیست برسر استاندارد خودروها

این در حالی است که پیش از این سازمان محیط زیست، اختلاف برسر کاهش استانداردهای خودروهای ایران‌خودرو و تاثیر آن‌ها بر افزایش آلاینده‌ها را علت اصلی مشکل با این شرکت عنوان کرده بود.

علی سلاجقه، رئیس وقت سازمان محیط زیست، خردادماه ۱۴۰۳ اعلام کرده بود: «۶۰ درصد آلودگی هوا ناشی از وسایل متحرک است و باید با کنترل کیفیت خودروهای تولیدی داخلی، این آمار را کاهش دهیم.»

طی سه سال گذشته بارها کارشناسان فنی تاکید کرده‌اند که کیفیت محصولات ایران‌خودرو، به‌خصوص به لحاظ زیست‌محیطی، حتی در قیاس با گذشته کاهش قابل‌توجه داشته است که این موضوع ممکن است حاصل استفاده از قطعات بی‌کیفیت و بی‌توجهی به الزامات زیست‌محیطی باشد.

خشم خریداران از تخلف‌های ایران‌خودرو

یکی از انتقادهای اصلی خریداران خودرو از ایران‌خودرو، ادعای این شرکت مبنی بر مشخص بودن مالکان خودروهای انباشته‌شده در پارکینگ است.

ایران‌خودرو مدعی است که خودروهای انباشت‌شده در پارکینگ‌های شرکت به دلیل تاخیر در فرایند تحویل، برای این شرکت صرفا زیان‌آور بوده و مشکلات فراوانی را سبب شده است.

این در حالی است که در سال‌های اخیر تولیدکنندگان خودرو پس از تاخیر در تحویل، قیمت خودروهای ثبت‌نامی را چندین بار افزایش داده و آن‌ها را باقیمت روز به خریداران واگذار کرده‌اند.

علاوه بر این، تخلف دیگر ایران‌خودرو نیز در شهریورماه فاش شد. این شرکت برخلاف تعهدات اولیه، به‌جای نصب موتور ای‌اف۷ (EF7) در خودرو سورن پلاس، موتور ارزان‌تر اکس‌یو‌۷پی (XU7P) را نصب ‌کرده است. کارشناسان تخمین می‌زنند این اقدام سود بیش از ۲۱ هزار میلیاردتومانی برای ایران‌خودرو به همراه داشته است.

نقض قوانین و شکایت خریداران

جمال علیزاده قمشه‌ای، کارشناس اقتصادی صنایع بزرگ، درباره تخلف شرکت ایران‌خودرو در خصوص تعهدات فنی به خریداران می‌گوید: «طبق کاتالوگ موجود برای خودرو سورن پلاس، موتور EF7 معرفی شده بود و تغییر موتور بدون اطلاع خریداران یک تخلف آشکار است.»

این موضوع باعث اعتراضات گسترده‌ خریداران شد، اما مقام‌های قضایی و نهادهای قانونی ازجمله وزارت صمت  در خصوص این موضوع واکنش روشن و جدی نشان ندادند.

مشکلات دیگری نظیر تاخیر در تحویل به‌موقع خودرو، افزایش غیرقانونی قیمت و جایگزینی مدل‌های دیگر به‌جای خودروهای ثبت‌نامی نیز از دیگر مشکلات خریداران است که باعث بروز تجمع‌های اعتراضی شده است.

تجمع خریداران علیه شرکت‌های خودروسازی معمولا علیه ایران‌خودرو، سایپا و وزارت صمت بوده است.

افزایش قیمت‌ها به بهانه‌های غیرموجه

یکی دیگر از تخلفاتی که خریداران به آن اشاره می‌کنند افزایش قیمت خودروها به بهانه اضافه شدن امکانات ادعایی شرکت خودروساز است. خریداران معتقدند که این افزایش قیمت‌ها، که گاهی تا چند صد میلیون تومان می‌رسد، هیچ تناسبی با امکانات اضافه‌شده ندارد.

ضمن آنکه بارها کارشناسان فنی تاکید کرده‌اند که بسیاری از مواردی که شرکت‌های خودروساز با عنوان امکانات جدید معرفی می‌کنند و از محل آن مبالغی را از خریداران دریافت می‌کنند، درواقع حداقل امکانات پایه‌ای برای یک خودرو معمولی است.

چالش میان ایران‌خودرو و خریداران در خصوص توقف تولید پژو پارس نیز به اعتراض‌های دیگری منجر شده است. این شرکت با آگاهی از محدودیت‌های اعلام‌شده سازمان استاندارد، همچنان به پیش‌فروش این خودرو ادامه می‌دهد و به دلیل ممانعت از صدور مجوز شماره‌گذاری، مسئولیت تاخیر در تحویل خودرو را نپذیرفته است.

ثبت‌نام‌کنندگان مدعی‌اند که ایران‌خودرو با انتشار اخبار توقف خط تولید پژو پارس قصد داشته است سازمان استاندارد را تحت‌فشار قرار دهد. این اقدام باعث افزایش قیمت پژو پارس در بازار شده است.

نقش تولیدات غیراستاندارد در تصادف‌های مرگبار

در اردیبهشت ۱۴۰۳، فایلی صوتی از مدیرعامل ایران‌خودرو منتشر شد که به‌صراحت عنوان می‌کرد خودروهای پژو پارس تا تیرماه قابل شماره‌گذاری‌اند. این در حالی است که ایمنی این خودروها مشکل داشت.

این مدیر در اظهارنظری عجیب درمورد خریداران خودرو اشاره کرده بود: «بگذارید شش ماه دیگر هم کشته بدهند

این اظهارنظر در حالی بیان شد که پلیس راهور ایران بارها در اظهارنظرهای رسمی کیفیت پایین خودروهای داخلی را یکی از دلایل اصلی تصادفات مرگبار و کشته شدن شهروندان عنوان کرده است. موضوعی که معمولا با انکار شرکت‌های خودرو سازی مواجه می‌شود.

طی تعطیلات نوروز ۱۴۰۳، تصادفات جاده‌ای در ایران به فوت بیش از هزار نفر و مجروح شدن بیش از ۱۷ هزار نفر از شهروندان منجر شد.