راه‌حل معاون وزیر ورزش برای مقابله با مهاجرت ورزشکاران: به داشتن رهبر فاضل افتخار کنند

اسبقیان اعتراف کرد که همسر بهداد سلیمی به‌دروغ با عنوان ماسور با تیم ملی وزنه‌برداری ایران به اسپانیا سفر کرده است

دیدار رهبر جمهوری اسلامی با ورزشکاران المپیکی و پارالمپیکی،شهریور ۱۴۰۳- ایسنا

محمدشروین اسبقیان، معاون قهرمانی وزارت ورزش و جوانان، در واکنش به مهاجرت ورزشکاران ملی‌پوش مدعی شد که آن‌ها باید به زندگی در «کشوری مستقل و مقتدر» چون ایران و همچنین داشتن «رهبری فاضل و حکیم» افتخار کنند.

این جملات در واکنش به پناهدگی احتمالی فاطمه کشاورز مطرح شد. فدراسیون وزنه‌برداری ایران هفته قبل خبر داد که فاطمه کشاورز که همراه کاروان تیم ملی وزنه‌برداری جوانان برای حضور در مسابقات جهانی به اسپانیا سفر کرده بود، هتل این تیم را ترک و تلفن همراهش را نیز خاموش کرده است، اقدامی که در سال‌های اخیر ده‌ها ورزشکار زن و مرد دیگر با هدف مهاجرت دائمی و اعلام پناهندگی در کشورهای دیگر آن را انجام داده‌اند.

حالا اسبقیان می‌گوید: «به ورزشکاران جوان دختر و پسر عرض می‌کنم که به ظرفیت‌ها و پیراهن تیم ملی خود افتخار کنند که در کشوری مستقل، مقتدر و با وجود رهبری فاضل و حکیم زندگی می‌کنند. ضرورت دارد روسای فدراسیون‌های ورزشی و نایب‌رئیس زنان هم توجه لازم را به این موضوع داشته باشند و با آگاهی‌بخشی به‌موقع به ورزشکاران مانع بروز چنین اتفاقاتی شوند. ورزشکاران به لحاظ سن جوان بعضا با پیشنهادات اغواکننده‌ای روبه‌رو می‌شوند که نادانسته فریب می‌خورند و بعدا پشیمان می‌شوند.»

این ادعا درحالی مطرح می‌شود که به‌دلیل افزایش بحران‌های اقتصادی و اجتماعی در ایران و به‌دلیل سیاست‌های جنگ‌طلبانه رهبر جمهوری اسلامی که همراه با سرکوب‌ و کشتار وسیع ایرانیان معترض همراه شده است، موج مهاجرت ایرانیان در پنج سال گذشته رشد چشم‌گیری داشته است و در این میان ورزشکاران ملی‌پوش زیادی نیز برای همیشه ایران را ترک کرده‌اند. تا جایی که در بازی‌های المپیک امسال، ۱۴ نفر از ۳۷ ورزشکار تیم پناهندگان ایرانی بودند.

روزنامه شرق درباره جزئیات پناهندگی فاطمه کشاورز، وزنه‌بردار دسته ۷۱ کیلوگرم، نوشته است: «به نظر می‌رسد فاطمه کشاورز یکی از جدید‌ترین پناهندگان ایرانی بین ورزشکاران باشد. او به قول مسئولان به بهانه اینکه سردرد دارد، سالن مسابقات را ترک کرده و یا اینکه به آنجا نرفته تا به هتل برگشته و استراحت کند. با این وجود، در بازگشت دیگر اعضای تیم ملی به هتل مشخص می‌شود که فاطمه پاسپورتش را از کیف سرمربی که در اتاق بوده برداشته و محل را ترک کرده است.»

روایتی که مشخص می‌کند برای فاطمه کشاورز، که در مسابقات اسپانیا به مقام هشتم رسیده بود، اتفاقی نیفتاده و او قصد مهاجرت داشته است. پیش‌تر محمد گنج‌خانلو، دوچرخه‌سوار مطرح ایرانی که به نمایندگی از ایران در رقابت‌های جام جهانی گلاسکو در اسکاتلند به میدان رفته بود، نیز از همین شیوه استفاده کرد. او در رقابت‌های جهانی گلاسکو پس از پایان مسابقه به هتل برگشت، وسایلش را جمع کرد و بدون اینکه به کسی بگوید هتل را ترک کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین یکتا جمالی، دختر ۱۷‌ساله وزنه‌بردار، که به هراکلیون یونان سفر کرده بود تا در رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جوانان جهان شرکت کند، ناگهان از کاروان ایران جدا شد و دیگر به وطنش برنگشت. او در آن تورنمنت توانست در دسته ۸۷ کیلوگرم مدال نقره یک‌ضرب و عنوان چهارمی مجموع را به دست بیاورد که نتیجه درخشانی برای وزنه‌بردای زنان ایران بود، اما فدراسیون وزنه‌برداری پس از پایان مسابقات گفت که او هتل محل اسکان خود را ترک کرده است. بعدها یکتا جمالی سر از آلمان درآورد و رسما در این کشور اعلام پناهندگی کرد تا در المپیک ۲۰۲۴ پاریس در تیم پناهندگان حضور یابد.

درسا یاوری‌فر، امید احمدی‌صفا و یکتا جمالی، در حالی در رشته‌های بدمینتون، بوکس و وزنه‌برداری موفق به کسب سهیمه المپیک پاریس شدند که تیم‌های ملی ایران در این رشته‌ها نماینده‌ای نداشتند.

از سوی دیگر، شقایق باپیری نیز در آذر ۱۴۰۰ تصمیم به پناهندگی گرفت. او که به همراه تیم ملی هندبال زنان راهی اسپانیا شده بود، هتل تیم ملی را ترک کرد و برنگشت. اندکی بعد پلیس محلی گم شدن او را تایید کرد. سپس در‌ حالی که فدراسیون هندبال ایران مدعی شد که فردی در اسپانیا مانده تا شقایق را به تهران برگرداند، انتشار یک ویدیو از ملی‌پوش هندبال ایران نشان داد که گم‌شدنی در کار نیست. باپیری با انتشار ویدیویی گفت که نه دزدیده شده و نه گم شده است، بلکه به یکی از کشور‌های اروپایی درخواست پناهندگی داده است.

در همین حال روزنامه فرهیختگان در ایران، از مسافران اعزامی به مسابقات وزنه‌برداری جوانان جهان در اسپانیا گزارشی منتشر کرده است که در فهرست ۳۸ نفره اعزامی به این مسابقات، نام همسر و فرزند بهداد سلیمی، نایب‌رئیس فدراسیون، با عنوان ماسور و همراه و نام یک خبرنگار زن با عنوان آنالیزور تیم زنان ثبت شده است.

همسر بهداد سلیمی، قهرمان پیشین المپیک و نایب‌رئیس کنونی فدراسیون وزنه‌برداری، درحالی کاملا ساختگی و با عنوان ماسور تیم زنان به اسپانیا رفت که تاریخ ورود او به اسپانیا پنج روز پیش از اعزام ورزشکاران زن و تاریخ بازگشت او هم چهار روز پس از پایان مسابقات زنان بود. نام هدیه خطیبی، خبرنگار زن و رئیس کمیته روابط عمومی انجمن کراس‌فیت فدراسیون وزنه‌برداری، هم کاملا دروغین با عنوان آنالیزور تیم زنان در لیست اعزامی قرار گرفته بود.

اسبقیان درمورد فهرست پرحاشیه فدراسیون وزنه‌برداری برای سفر به اسپانیا گفت: «نام همسر بهداد سلیمی به عنوان ماساژور تیم به شورای برون‌مرزی رفته بود و این کار را به‌خاطر اینکه ویزا بگیرد، به این شکل مطرح کردند. البته آن‌ها قبل از تیم رفتند و حتی هزینه‌ها را نیز خودشان پرداخت کردند که در این زمینه فدراسیون وزنه‌برداری سهل‌انگاری کرده و کار اشتباهی انجام داده است. وگرنه وزارت ورزش اجازه چنین کاری را به هیچ‌کسی نمی‌دهد.»

این ادعا نیز درحالی مطرح می‌شود که در سالیان اخیر، بارها ماجرای اعزام افرادی ناشناس همراه کاروان‌های ورزشی ایران به مسابقات آسیایی و جهانی خبرساز شده و به همین دلیل سفارت‌خانه‌های کشورهای دیگر بارها با صدور ویزا برای ورزشکاران ایرانی، به‌دلیل درخواست ویزای فدراسیون‌ها برای افراد ناشناس و غیرورزشی، مخالفت کرده‌اند.

بیشتر از ورزش