مارک زاکربرگ به باشگاه ۲۰۰ میلیارد دلاری‌ها می‌پیوندد

موسس فیس‌بوک تا تبدیل شدن به سومین فرد ثروتمند جهان راه زیادی ندارد

مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار شبکه اجتماعی فیس‌بوک‌ــ Win McNamee/Getty Images/AFP

تازه‌ترین شاخص‌ها نشان می‌دهد که دارایی شخصی مارک زاکربرگ، موسس فیس‌بوک، با رشد ۷۳.۴ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۴ به ۲۰۱ میلیارد دلار افزایش یافته است. به این ترتیب، اکنون مدیرعامل متا چهارمین فرد ثروتمند جهان است و به باشگاه انحصاری و چهارنفره ۲۰۰ میلیارد دلاری‌ها ملحق می‌شود.

به گزارش سی‌ان‌ان، باشگاه ۲۰۰ میلیارد دلاری‌ها تا پیش از این فقط سه عضو داشت؛ ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و شبکه اجتماعی ایکس (۲۷۲ میلیارد دلار)، جف بیزوس، موسس آمازون (۲۱۱ میلیارد دلار)، و برنار آرنو، کارآفرین و مدیرعامل برخی نشان‌های تجاری لوکس جهان (۲۰۷ میلیارد دلار). این چهره‌های سرشناس تنها افرادی‌اند که از زاکربرگ جلوترند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ثروتمندان برتر جهان اغلب آمریکایی‌اند و برنارد آرنو فرانسوی یکی از معدود نمایندگان سایر کشورهای جهان در میان آن‌ها است. این کارآفرین و مدیرعامل گروه تجاری ال.و.ام.اش (LVMH) بیش از ۷۰ نشان تجاری لوکس جهان از جمله لویی ویتون را در اختیار دارد.

مارک زاکربرگ ۴۰ ساله که شبکه اجتماعی فیس‌بوک را در سال ۲۰۰۴ راه‌اندازی کرد، بسیاری از ثروتش را مدیون رشد سهام «متا پلتفرم» (Meta Platforms) است. سهام متا در سال ۲۰۲۴ نزدیک به ۶۴ درصد افزایش یافت.

آمارها نشان می‌دهد که ارزش سهام متا در روز چهارشنبه ۰.۹ درصد افزایش یافت و به رکورد ۵۶۸.۳۱ دلار رسید.

متا برخی از پلتفرم‌های محبوب شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس‌بوک، اینستاگرام و تردز (Threads) و همچنین اپلیکیشن‌ پیام‌رسان‌ واتس‌اپ را اداره می‌کند.

مارک زاکربرگ روز چهارشنبه در سخنرانی در رویداد «متا کانکت ۲۰۲۴» (Meta Connect 2024) گفت که هوش مصنوعی متا در مسیر تبدیل شدن به پراستفاده‌ترین دستیار تکنولوژیکی در جهان است.

او با اشاره به رشد استفاده از شبکه‌های اجتماعی وابسته به متا در کشورهای اتحادیه اروپا گفت: «ما تقریبا به ۵۰۰ میلیون کاربر فعال در طول ماه رسیده‌ایم.»

زاکربرگ تنها غول فناوری نیست که امسال جهش بزرگی را در ثروتش شاهد بوده است. دارایی خالص جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا (Nvidia) و لری الیسون، یکی از بنیان‌گذاران اوراکل (‌Oracle) هم در سال ۲۰۲۴، به ترتیب ۶۲.۲ و ۵۸.۶ میلیارد دلار افزایش یافت.

زنان بخشی کوچک اما روبه‌رشد از فهرست میلیاردرهای جهانی فوربس‌اند. در سال ۲۰۲۴، تعداد ۳۶۹ تن از دو هزار و ۷۸۱ فرد میلیاردر جهان‌ــ‌ معادل ۱۳.۳ درصد‌ــ زنان بودند که در مقایسه با ۳۳۷ نفر در سال ۲۰۲۳ یعنی سهم ۱۲.۸ درصدی زنان در این فهرست، بیشتر شده است. ارزش دارایی آن‌ها روی هم نزدیک به ۱.۸ تریلیون دلار اعلام شد که حدود ۲۴۰ میلیارد دلار بیشتر از سال ۲۰۲۳ است.

ثروتمندترین زن جهان برای چهارمین سال متوالی فرانسوا بتنکورت مایرز، وارث لورآل (L’Oréal) است. ثروت او در ۱۲ ماه گذشته، ۱۹ میلیارد دلار افزایش یافت و دارایی خالص او را به ۹۹.۵ میلیارد دلار رسید که در فهرست زنان میلیاردر سال ۲۰۲۴، بیشترین سود محسوب می‌شود.

بیشتر از اقتصاد