جمهوری اسلامی وسایل ارتباطی نظامی‌‌اش را با نمونه‌های ساخت روسیه جایگزین می‌کند

نخست‌وزیر روسیه روز دوشنبه برای گفتگو با مقامات جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شد

کاخ کرملین روز دوشنبه ۳۰ سپتامبر (نهم مهر) در واکنش به گزارش خبرگزاری رویترز مبنی بر اینکه سپاه پاسداران ایران بیش از گذشته از وسایل ارتباطی دست‌ساز یا ساخت روسیه و چین استفاده می‌کند، گفت: «روابط تجاری مسکو با تهران در حال توسعه است.»

پیش از این، یک مقام امنیتی ایرانی به رویترز گفته بود که جمهوری اسلامی ایران نگران نفوذ عوامل اسرائیلی پس از انفجارهای مرگبار پیجرهای حزب‌الله لبنان است. این مقام مسئول افزوده بود که «عملیات گسترده بازرسی تمامی وسایل ارتباطی مورد استفاده سپاه پاسداران در حال انجام است.»

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در پاسخ به سوالی درباره این گزارش گفت: «من نمی‌دانم این منابع چقدر قابل اعتمادند. تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که روابط تجاری و اقتصادی ما با ایران در حال توسعه است و حجم تجارت متقابل رو به افزایش است.»

روز سه‌شنبه ۲۷ شهریور، پیجرهایی که در اختیار هزاران نفر از اعضای حزب‌الله قرار داشت به‌طور هماهنگ در لبنان و سوریه منفجر شد که دهه‌ها کشته‌ و حدود چهار هزار مجروح در پی داشت. در بین مجروحان، مجتبی امانی، سفیر جمهوری اسلامی در بیروت هم بود که گفته می‌شود صورت او دچار جراحت شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چهارشنبه نیز، یک روز پس از انفجار هزاران پیجر اعضای حزب‌الله در سراسر لبنان، انفجارهای بیشتری در ابزارهای الکترونیکی و ارتباطی مانند بی‌سیم (واکی‌تاکی)، لپ‌تاپ‌، تلفن همراه و حتی برخی سیستم‌های انرژی خورشیدی اتفاق افتاد که دست‌کم ۲۰ کشته و ۴۵۰ مجروح بر جا گذاشته است.

حزب‌الله لبنان، اسرائیل را مسئول این حمله‌ها معرفی کرده و وعده انتقام داد اما تا کنون مقامات اسرائیل درباره این اتهام اظهارنظر نکرده‌اند.

انفجار پیجرها ضربه‌ای سنگین و غیر قابل جبران به حزب‌الله لبنان، گروه شیعی مورد حمایت ایران وارد کرد و علاوه بر کشته و مجروح شدن هزاران نیروی حزب‌الله در لبنان و سوریه، منجر به شناسایی هویت و مکان اختفای بسیاری از نیروها و فرماندهان ناشناس حزب‌الله شد که در روزهای بعد از این حادثه با حملات هوایی اسرائیل کشته شدند.

بر اساس گزارش‌ها، پس از انفجار پیجرها و بی‌سیم‌های اعضای حزب‌الله در طول ۲۴ ساعت، دیگر گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری‌ اسلامی ایران در سراسر خاورمیانه دستور بازرسی گسترده دستگاه‌های الکترونیکشان را صادر و روند بازنگری در مورد نحوه حفاظت از مکالمات و مکاتباتشان را آغاز کردند.

به گزارش واشینگتن پست، در عراق و کرانه باختری، فرماندهان ارشد گروه‌های شبه‌نظامی متحد جمهوری اسلامی گفته‌اند در حال بررسی تجهیزات‌اند و قوانین جدیدی در مورد استفاده افرادشان از دستگاه‌های الکترونیک شخصی صادر می‌شود.

واکنش کرملین درباره توسعه روابط روسیه و جمهوری اسلامی ایران همزمان با سفر میخائیل میشوستین، نخست‌وزیر روسیه، به تهران بود.

میشوستین که ظهر روز دوشنبه نهم مهر با هیاتی بلندپایه از مسئولان روسی و روسای سازمان‌های اقتصادی این کشور وارد تهران شد، ابتدا با محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهوری ایران دیدار کرد. او قرار است در ادامه سفر خود با مسعود پزشکیان، رئیس‌ دولت چهاردهم نیز دیدار و گفتگو کند.

افزایش همکاری‌های تهران و مسکو به‌ویژه در حوزه نظامی سبب نگرانی‌هایی در میان کشورهای غربی شده است.

روز شنبه چهاردهم سپتامبر (۲۴ شهریور)‌ گزارش‌هایی به نقل از منابع آگاه منتشر شد مبنی بر این که ایالات متحده و بریتانیا نگران‌اند روسیه در ازای تحویل موشک‌های بالیستیک، به جمهوری اسلامی در توسعه برنامه هسته‌ای‌ تسلیحاتی‌اش کمک کند.

این ابراز نگرانی پس از آن بود که گزارش‌هایی منتشر شد حاکی از این که تهران موشک‌های بالیستیک را برای استفاده در جنگ با اوکراین به روسیه ارائه کرده است.

نشریه گاردین با استناد به گفته‌های منابع آگاه از مذاکرات سطح بالای مقام‌های بریتانیا و آمریکا، گزارش داد که دو کشور معتقدند جمهوری اسلامی ممکن است برای ساده‌سازی فرایند تولید تسلیحات هسته‌ای از متخصصان باتجربه روسیه کمک بگیرد، زیرا در حال حاضر مدام در حال افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده است و برای تبدیل شدن به یک قدرت هسته‌ای آماده می‌شود.

جمهوری اسلامی ایران که ارسال هرگونه سلاح به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را تکذیب می‌کند، بی‌توجه به تحریم‌های غرب، از جمله تحریم‌هایی که بریتانیا، آلمان و فرانسه به‌تازگی به دلیل صادرات سلاح به روسیه اعمال کرده‌اند، به فعالیت‌هایش ادامه می‌دهد.