دگردیسی مزون جورج حبیقه، بازاری بزرگ‌تر پیش روی خانه مد لبنانی می‌گشاید

مجموعه بهار و تابستان ۲۰۲۵ طیف وسیع‌تری از مشتری‌ها را به فروشگاه‌های جورج حبیقه می‌کشاند

مجموعه لباس‌های آماده پوشیدن بهار ۲۰۲۵ جورج حبیقه در هفته مد پاریس به نمایش درآمد.

جدیدترین مجموعه جورج حبیقه (ژرژ هوبیکا/ Georges Hobeika) در مقایسه با مجموعه قبلی تنوع رنگی بیشتری داشت و ظاهرهای روزمره آن بیشتر به سبک خیابانی نزدیک بود. البته عمده رنگ‌ها همچنان در طیف آرام و ملایم پاستلی مانده بودند، هرچند گاه رگه‌هایی تندوتیز از زرد به آن‌ها گرمی می‌داد.

طراحان این خانه مد، جورج حبیقه و پسرش جاد، دگردیسی را منبع الهام این مجموعه معرفی کردند. آن‌ها در معرفی مجموعه بهار ۲۰۲۵ گفتند که از حیات‌ وحش و تمساح و مار الهام گرفته‌ و دوگانگی قدرت و سازگاری این موجودات در طبیعت را تجسم بخشیده‌اند: «ما یاد می‌گیریم که خود را با شرایط مختلف وفق دهیم و چیزهایی را که دیگر در خدمت ما نیستند، کنار بگذاریم. در این سفر، ما به نسخه‌های جدیدی از خود تبدیل می‌شویم.»

نمادهای «بقا و تطبیق‌پذیری» در این مجموعه به شکلی هنری و ظریف بازتاب یافته‌اند. طرح‌های پوست تمساح و مار، همراه با تکنیک‌های دست‌دوزی پیچیده و گل‌های سه‌بعدی، روی لباس‌ها جان گرفته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانه مد حبیقه، عضو کمیسیون مد فاخر فرانسه و یکی از خانه‌ مدهایی است که اجازه دارد از عبارت «اوت کوتور» [مد فاخر] استفاده کند. شهرت این مزون از خیاطی سطح بالای مجموعه‌های فاخر آن آمده است؛ حالا در لباس‌های گروه «آماده پوشیدن» که بخشی از توسعه بازار این مارک خوشنام لبنانی است، تبحر خیاطی سطح بالا با الزامات لباس‌های روزمره‌ هماهنگ شده است.

گلدوزی و قیطان‌دوزی‌های خاص این مزون در ظاهری ساده‌تر روی پارچه‌ها خودنمایی کردند. گل‌ها به اشکال مختلف مرواریددوزی شده و گل‌های پولک‌دوزی سه‌بعدی فلزی، گل‌های پارچه‌ای سه‌بعدی دوخته‌شده از پارچه گاباردین، کتان یا کرپ در تزیین لباس‌ها استفاده شده‌اند.

الگوهای کلاسیک پوست تمساح با ساختاری کریستالی تک‌تک با دست روی پارچه نصب شدند. در این تکنیک پیچیده، هر لباس مانند یک پازل موزاییکی سه‌بعدی در نظر گرفته شد و برای ایجاد بافت‌ شبیه پوست مار، پیتون و تمساح تکه‌های آکریلیک رزین کنار هم روی پارچه لباس نصب شدند.

بخش دیگری که چشم دنبال‌کنندگان همیشگی حبیقه را گرفت، تغییرات جزیی اما چشمگیر در استفاده از مواد اولیه متفاوت بود. زنجیرهایی که با دقت و به‌صورت دست‌دوز به هم دوخته شدند، لباس‌هایی توری زره‌مانندی خلق کردند. از سویی ظرافت آن به حدی بود که گویی این صدها سنگ‌ زینتی رنگارنگ شبنم صبحگاهی‌اند که روی تارهای عنکبوت نشسته است.

لباس‌های چسبان گیپور با سنگ‌دوزی شلوغ در کنار کت‌های ضخیمی که تزییناتی ساده داشتند، دو روی سکه مجموعه آماده پوشیدن بهار و تابستان جاد و جورج حبیقه بود. کفتان‌های رها و راحت با کریستال‌دوزی پیچ‌درپیچ هم مکمل پیراهن‌های تک‌شانه چاک‌دار بودند.

فرنوش حمیدیان، مدل ایرانی که سابقه حضور در برترین خانه‌های مد پاریسی را دارد و در چند سال گذشته از نزدیک با مزون جورج حبیقه همکاری کرده است، به پریسا خوشنامی، خبرنگار ایندیپندنت فارسی، گفت: «اتفاق بزرگی که به نظر من در این مارک افتاد، جابه‌جایی بزرگی از عرب کلاسیک به عرب مدرن بود و نسبت به همیشه، برش‌هایی بازتر، راحت‌تر و دخترانه‌تر داشت.»

این تغییرات احتمالا با گوشه‌چشمی به بازار گسترده‌تر ایجاد شده‌اند. این مجموعه طیف وسیع‌تری از مشتری‌ها را به فروشگاه‌های جورج حبیقه می‌کشاند و احتمال این را که دست‌خالی آنجا را ترک کنند، پایین می‌آورد.

در پایان نمایش جورج و جاد حبیقه، طراحان این مجموعه همراه با نوای ترانه «از بیروت» فیروزه، خواننده مشهور، روی صحنه آمدند تا در این روزهای دشوار از هموطنانشان در لبنان یاد کنند.

بیشتر از مُد و زیبایی