بحران خاورمیانه به محور مناظره نامزدهای معاونت ریاست‌‌جمهوری آمریکا تبدیل شد

این مناظره بین تیم والز و جی‌دی ونس چند ساعت پس از حمله موشکی جمهوری اسلامی به اسرائیل برگزار شد

تیم والز و جی‌دی ونس‌ــ رویترز

جی‌دی ونس و تیم والز، دو نامزد معاونت ریاست‌جمهوری آمریکا، سه‌شنبه شب در یک مناظره تلویزیونی سر اینکه کدام حزب بهتر می‌تواند با بحران رو به گسترش در خاورمیانه مقابله کند به بحث پرداختند.

به گزارش سی‌ان‌ان، این مناظره چند ساعت پس از آن برگزار شد که جمهوری اسلامی ایران در واکنش به کشته شدن حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، و سایرین ده‌ها موشک به سمت اسرائیل پرتاب کرد‌ــ اقدامی که ممکن است منطقه را به درگیری گسترده‌ نزدیک‌تر کند.

تیم والز، فرمانده دموکرات مینه‌سوتا و معاون کامالا هریس، به این سوال که اگر تصمیم نهایی با او باشد، آیا از حمله پیشگیرانه اسرائیل به ایران حمایت می‌کند یا خیر، پاسخی مستقیم نداد. او گفت از ادامه حمایت از اسرائیل مقابل نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی پشتیبانی می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

والز گفت: «گسترش اسرائیل و نیروهای نیابتی‌اش ضرورتی اساسی برای آمریکا است تا بتواند رهبری پایداری در آن منطقه داشته باشد.» که احتمالا به‌اشتباه به‌جای ایران، اسم اسرائیل را آورد. او در ادامه افزود که این موضوع پیش‌تر نشان داده شد، وقتی «شرکای اسرائیلی و ائتلاف ما» توانستند جلو حمله را بگیرند.

والز با اشاره به «رهبری پایدار» کامالا هریس، معاون جو بایدن که اکنون نامزد دموکرات‌ها برای ریاست‌جمهوری است، گفت او توانایی «استفاده از ائتلاف‌ها برای گرد هم آوردن آن‌ها» را دارد و بعد به دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان برای ریاست‌جمهوری اشاره کرد و گفت رئیس‌جمهوری سابق برای متحدان آمریکا ارزشی قائل نیست.

جی‌دی ونس، سناتور جمهوری‌خواه اوهایو و معاون ترامپ، به سوال در مورد حمایت از حمله پیشگیرانه اسرائیل به ایران پاسخ داد و گفت این تصمیم به خود اسرائیل بستگی دارد و باید در نظر بگیرند «فکر می‌کنند انجام چه کاری امنیت کشورشان را حفظ می‌کند».

او گفت: «ما باید از متحدانمان در هر جایی که در حال مبارزه با دشمنان باشند، حمایت کنیم.» او همچنین به عملکرد ترامپ اشاره کرد و گفت او در دوره ریاست‌جمهوری‌اش با ایجاد «بازدارنده‌های موثر، ثبات برقرار کرد».

آن‌ها همچنین در مورد تصمیم ترامپ به خروج آمریکا از توافق برجام در سال ۲۰۱۸ بحث کردند.

والز گفت: «ما ائتلافی از کشورها داشتیم که برنامه هسته‌ای ایران را محدود کرده بودند‌ــ ایران قادر به پیشبرد آن نبود. دونالد ترامپ آن برنامه را لغو کرد و هیچ جایگزینی ارائه نداد. بنابراین، ایران به‌دلیل رهبری بی‌ثبات ترامپ، اکنون بیش از گذشته به سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر شده است.»

ونس در پاسخ مدعی شد که ترامپ جهان را «امن‌تر» کرده و «صلح را از طریق قدرت» به ارمغان آورده بود. او به سوال مجری در مورد اینکه آیا خروج رئیس‌جمهوری سابق از برجام اشتباه بود یا نه پاسخ مستقیمی نداد.