راه‌حل دو کشوری امروز بیش از هر زمان دیگری ضروری است

دولت فلسطین محصول جانبی صلح نیست، بلکه پیش‌نیازی برای دستیابی به صلح پایدار است

AHMAD GHARABLI / AFP

با توجه به فاجعه جاری در نوار غزه، به این واقعیت پی می‌بریم که برقراری آتش‌بس فوری یک نیاز مبرم است و این چرخه مداوم خشونت باید هرچه زودتر پایان یابد. در شرایطی که منطقه به مرحله خطرناک تشدید درگیری وارد می‌شود، برافروختن آتش جنگ کاری آسان است، در حالی که تلاش برای سوق دادن منطقه به سمت آرامش و صلح پایدار نیازمند شجاعت و درایت است؛ به‌ویژه اینکه  ناامیدی بر همه‌جا سایه افکنده است. امروز زمان آن فرا رسیده است که در مسیر برگشت‌ناپذیر راه‌حلی گام بگذاریم که به دو کشور مستقل فلسطینی و اسرائیلی که کنار هم زندگی کنند، منتهی می‌شود.

عربستان سعودی از گذشته تاکنون همواره به جست‌وجوی راه‌حل عادلانه برای این مناقشه متعهد بوده است. اخیرا شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، بار دیگر بر تعهد ما به ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی تاکید کرد. او با تاکید بر اینکه «مسئله فلسطین در راس نگرانی‌های عربستان سعودی قرار دارد»، جنایات اسرائیل و بی‌توجهی این رژیم به قوانین بین‌المللی را به‌‌شدت محکوم کرد.

 پادشاهی سعودی برای ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی با پایتختی بیت‌المقدس شرقی خستگی‌ناپذیرانه تلاش خواهد کرد و بدون اجرای این شرط، با اسرائیل روابط دیپلماتیک برقرار نمی‌کند. تردیدی نیست که ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی به تامین ثبات منطقه‌ای، یکپارچگی و رفاه می‌انجامد و این همان هدفی است که ما به دنبال تحقق آنیم.

راه‌حل دوکشوری فقط یک راه‌حل ایده‌آل نیست، بلکه تنها گزینه معقول و مناسب برای تضمین امنیت بلندمدت فلسطین، اسرائیل و منطقه است. تداوم درگیری و تشدید وخامت روزافزون اوضاع به‌وقوع یک جنگ گسترده منجر می‌شود و این فاجعه‌ای است که در حال حاضر در لبنان آن را شاهدیم. صلح را نمی‌توان بر اساس اشغال و نفرت تامین کرد؛ امنیت واقعی از طریق به رسمیت شناختن حقوق مشروع مردم فلسطین به دست خواهد آمد. با اتخاذ راه‌حلی که زمینه هم‌زیستی مسالمت‌آمیز هر دو ملت را کنار یکدیگر فراهم کند، می‌توانیم چرخه خشونتی که هر دو طرف را مدتی طولانی در دام انداخته است، متوقف کنیم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

باید این واقعیت را پذیرفت که آن دسته از فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌هایی که مشتاق ثبات و هم‌زیستی‌اند، هرگز با صلح و آشتی مخالفت نمی‌کنند و این تندروها و جنگ‌‌طلبان‌اند که هرگونه راه‌حل عادلانه را رد می‌کنند و سعی در گسترش دامنه جنگ و خشونت در منطقه و فراتر از آن را دارند و مانع اصلی بر سر راه صلح محسوب می‌شوند. از این‌ رو نباید به این افراط‌گرایان فرصت داده شود سرنوشت مردم منطقه را در دست بگیرند یا جنگ را به مردم تحمیل کنند. صدای صلح و میانه‌روی باید از هیاهوی درگیری بلندتر باشد و این مسئولیت همه ما است که برای تحقق این هدف تلاش کنیم و ندای صلح را به گوش همه برسانیم.

به‌رغم تشدید تنش و موانع متعدد، تشکیلات خودگردان فلسطین برای حفظ آرامش در کرانه باختری تلاش‌های بسیاری انجام داد، بنابراین باید از تعهد آن به جلوگیری از خشونت و همکاری برای تحقق صلح حمایت شود. البته تا زمانی که نوار غزه و کرانه باختری اشغالی در کنترل تشکیلات خودگردان فلسطین نباشد، هرگز نمی‌توان به راه‌حل دائمی دست یافت.

از سوی دیگر، برای همه روشن شده که هدف اسرائیل از جنگ کنونی فراتر از دفاع از خود است. ادامه عملیات نظامی و حملات مستمر به نوار غزه تاکنون به کشته شدن بیش از ۴۰ هزار نفر و آواره شدن نزدیک به دو میلیون نفر دیگر منجر شده است. علاوه بر آن، هدف از توسعه شهرک‌ها در کرانه باختری اشغالی و اعمال محدودیت بر فلسطینی‌ها، تلاش برای ممانعت از هرگونه طرحی است که زمینه زندگی آبرومندانه را برای فلسطینی‌ها فراهم کند.

ادامه این روند، آرمان تاسیس یک کشور مستقل فلسطینی را بر باد می‌دهد، تنش‌ها را تشدید می‌کند، اعتماد را از بین می‌برد و به طور فزاینده‌ای به دشوار شدن مذاکرات دیپلماتیک می‌انجامد. در نتیجه، رنج هر دو طرف ادامه پیدا می‌کند و منطقه به سمت درگیری گسترده‌تر سوق داده می‌شود.

حق تعیین سرنوشت انکارناپذیر است و مردم فلسطین مستحق و سزاوار این حق‌اند. دیپلمات‌های ما با همکاری خستگی‌ناپذیر دیگران برای به‌رسمیت شناختن فلسطین به‌عنوان یک کشور مستقل تلاش کرده‌اند. بنابراین، من از کشورهایی که حمایتشان را از این موضوع ابراز کرده‌ اما تا به حال این تصمیم را اعلام نکرده‌اند، می‌خواهم که گام بردارند و از این مسئله علنا حمایت کنند.

به‌رسمیت شناختن به‌تنهایی کافی نیست. باید برای پاسخگویی بیشتر در راستای احکام دیوان بین‌المللی دادگستری هم مجدانه تلاش کنیم. برای این هدف، اجرای قطعنامه‌های سازمان ملل، در نظر گرفتن تدابیر تنبیهی برای کسانی که پایه‌های کشور فلسطین را تضعیف می‌کنند و ایجاد انگیزه برای کسانی است که از این موضوع حمایت می‌کنند، ضروری است.

در حال حاضر، یک ائتلاف جهانی متشکل از کشورهای عضو سازمان ملل متحد و سازمان‌های بین‌المللی وجود دارد که از تلاش‌های دیپلماتیک با هدف دستیابی به آتش‌بس دائمی، آزادی گروگان‌ها و بازداشت‌شدگان و رسیدگی به بحران انسانی در غزه حمایت می کنند. این ائتلاف برای اتخاذ تدابیر مشخصی که از قوانین بین‌المللی حمایت می‌کند، به اشغال پایان می‌دهد و جدول زمانی مشخص را برای دستیابی به راه‌حل دو کشوری تعیین می‌کند، تلاش خواهد کرد.

دولت فلسطین محصول جانبی صلح نیست، بلکه پیش‌نیازی برای دستیابی به صلح پایدار است. این تنها راه مناسب برای شکستن چرخه خشونت و هموار کردن راه به سمت آینده‌ای است که اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها را قادر می‌کند در صلح، امنیت و احترام متقابل زندگی کنند. بنابراین، ما نمی‌توانیم در این زمینه تاخیر بیشتری را تحمل کنیم.

این مقاله به قلم شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر خارجه عربستان سعودی، نوشته شده است.

برگرفته از نشریه المجله

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه