پزشکیان به وزیر خارجه عربستان سعودی: در برابر «تجاوزگری اسرائیل» متحد شویم

رئیس دولت چهاردهم می‌گوید جمهوری اسلامی به حمایت‌هایش از «مقاومت فلسطین» ادامه خواهد داد

مسعود پزشکیان، رئیس دولت چهاردهم جمهوری اسلامی، که به‌منظور شرکت در اجلاس مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا به قطر سفر کرده‌ است، در دیدار با شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، با دفاع از حمله موشکی سپاه پاسداران به اسرائیل، تاکید کرد: «نباید به رنج مردم غزه و لبنان بی‌تفاوت باشیم.»

پزشکیان حمله موشکی سپاه پاسداران به اسرائیل را «عملیات قاطعانه» توصیف کرد و مدعی شد که این اقدام «پاسخی مشروع» به استمرار جنایت‌های اسرائیل «پس از وعده دروغین آتش‌بس در غزه در ازای خویشتن‌داری جمهوری اسلامی ایران» بود.

او که در جریان کارزارهای انتخابات ریاست‌جمهوری، حل مشکلات اقتصادی مردم ایران را وعده داده بود، در دیدار با وزیر خارجه عربستان سعودی، «وقایع تلخ و تاسف‌بار» غزه و لبنان را از مهم‌ترین مسائل و مشکلات جهان اسلام برشمرد و بدون اشاره به نقش جمهوری اسلامی در تنش‌های منطقه‌ای و رخدادهای غزه و لبنان، مدعی شد که دلیل «جنایت و نسل‌کشی» اسرائیل در غزه «بی‌تفاوتی و چنددستگی» کشورهای اسلامی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس دولت چهاردهم جمهوری اسلامی در ادامه، کشورهای اسلامی را تهدید کرد چنانچه در برابر «تجاوزگری اسرائیل» با یکدیگر «یکپارچه و متحد» نشوند، فردا نوبت دیگر شهرها و کشورهای اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، مسعود پزشکیان در دیدار با وزیر خارجه عربستان سعودی، «از روند روبه‌گسترش» روابط تهران و ریاض ابراز خرسندی کرد و ضمن اعلام آمادگی برای توسعه تعامل‌های متقابل گفت: «ما کشورهای اسلامی از جمله عربستان سعودی را برادر خود می‌دانیم و بر لزوم کنار گذاشتن اختلاف‌نظر و همگرایی و هم‌افزایی بیشتر تاکید داریم.»

او همچنین از عربستان سعودی خواست به‌عنوان یکی از کشورهای بزرگ اسلامی «برای توقف جنایت‌های اسرائیل» با کشورهای غربی رایزنی کند.

بر مبنای گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، شاهزاده فیصل بن فرحان نیز در این دیدار سلام پادشاه و ولیعهد سعودی را به پزشکیان ابلاغ کرد.

وزیر خارجه عربستان سعودی با بیان اینکه کشورش از توسعه روابط دوجانبه با جمهوری اسلامی استقبال می‌کند، تصریح کرد: «بنا داریم دفتر اختلاف‌نظرها میان دو کشور را برای همیشه ببندیم و مانند دو کشور دوست و برادر به حل مسائل و توسعه روابط میان خود بپردازیم.»

شاهزاده فیصل بن فرحان از مسعود پزشکیان خواست «با حکمت و درایت»، در کنترل شرایط فعلی و تحقق آرامش و صلح در منطقه نقش‌ ایفا کند.

مسعود پزشکیان که روز چهارشنبه یازدهم مهر برای شرکت در اجلاس مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا به قطر سفر کرده است، صبح پنجشنبه طی سخنانی در این اجلاس، ادعا کرد که جریان موسوم به «مقاومت» مانند «درختی ثمربخش» است و امکان ندارد از بین برود.

او در ادامه تاکید کرد که جمهوری اسلامی، تا زمان «آزادی فلسطین» به حمایت‌ از «مقاومت فلسطین» ادامه خواهد داد.

رئیس دولت چهاردهم جمهوری اسلامی در حالی بر ادامه حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی از جمله حماس تاکید کرد که قبلا بارها گفته بود حل مشکلات اقتصادی ایران را در گرو حل مسئله اف‌ای‌تی‌اف می‌داند.

اف‌ای‌تی‌اف (FATF) یا گروه ویژه اقدام مالی (Financial Action Task Force) سازمانی بین‌المللی است که کشورهای گروه ۷ (G7) برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم تاسیس کرده‌اند. این سازمان برای مقابله با فعالیت‌های غیرقانونی دستورالعمل‌هایی ارائه می‌دهد و از کشورها می‌خواهد تا با وضع قوانین و مقررات موثر، زمینه مقابله با جرائم مالی را فراهم کنند. عضویت در اف‌ای‌تی‌اف به کشورها کمک می‌کند به سیستم‌های مالی جهانی دسترسی داشته باشند و از تحریم‌ها و محدودیت‌های اقتصادی جلوگیری کنند.

جمهوری اسلامی تاکنون از پیوستن به این سازمان خودداری کرده است. یکی از مهم‌ترین دلایل مخالفت با عضویت در اف‌ای‌تی‌اف حمایت مالی تهران از گروه‌هایی حزب‌الله لبنان و حماس است که در تعریف اف‌ای‌تی‌اف، سازمان‌های تروریستی شناخته می‌شوند اما جمهوری اسلامی آن‌ها را «جریان مقاومت» می‌نامد.

مسعود پزشکیان شامگاه چهارشنبه در قطر با هیئت حماس هم دیدار کرد و گفت که ترور اسماعیل هنیه برای او بسیار «دردناک» بوده است. او بار دیگر اسرائیل را به «پاسخ کوبنده‌تر و محکم‌تر» تهدید کرد و مدعی شد که «نبود وحدت» بین کشورهای اسلامی اسرائیل را «گستاخ» کرده است.