پزشکیان به‌جای رفع فیلترینگ خواستار مقابله با فیلترشکن‌ها شد

احتمال قطع کامل اینترنت جهانی در ایران برای روزهای آینده افزایش یافته است

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری ایران-شهریور ۱۴۰۳-ایندیپندنت فارسی

سخنان تازه رئیس‌جمهوری ایران نشان داد که شهروندان ایرانی نمی‌توانند امیدوار به تحقق وعده‌های انتخاباتی او در رفع فیلترینگ گسترده اینترنت و شبکه‌های اجتماعی باشند.

مسعود پزشکیان به‌عنوان رئیس شورای عالی فضای مجازی ایران، در اولین حضورش در جلسه این شورا به‌جای پرداختن به مسئله رفع فیلترینگ، بر تهیه گزارش از وضع موجود و مقابله با فروش فیلترشکن‌ها تاکید کرد و از مرکز ملی فضای مجازی خواست تا برای تدوین و اجرای برنامه‌ها، ابتدا گزارشی از وضع موجود و اولویت‌های اجرایی را تهیه و به صحن شورای‌ عالی فضای مجازی ارائه کند.

او ضمن تاکید بر «فروش فیلترشکن از سوی عده‌ای سودجو» گفت: «اینکه برخی با فیلترشکن‌فروشی پول‌های میلیاردی کسب می‌کنند، برای کشورمان خوب نیست و این مسئله حتما باید به شکل دقیق و جدی مورد رسیدگی قرار گیرد تا تصمیم مقتضی در این مورد و به‌طور کلی زمینه‌های رواج چنین کسب‌وکاری اتخاذ شود.»

این درحالی است که بسیاری از فعالان و کارشناسان حوزه فانوری اطلاعات در ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به‌عنوان اصلی‌ترین فروشنده فیلترشکن‌ها در ایران معرفی می‌کنند. به همین دلیل عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری در دولت سیزدهم به کاربران ایرانی توصیه کرده بود تا «برای حفظ امنیت در فضای مجازی» از فیلترشکن‌های خارجی استفاده نکنند و آنان را تشویق به استفاده از فیلترشکن‌های پولی داخلی کرده بود.

سیاستی که منجر شده است تا علاوه بر توانایی رصد جزییات فعالیت‌های مجازی کاربران از سوی فروشندگان فیلترشکن‌ها، سود سرشار از فروش این فیلترشکن‌ها که در حدود ماهانه ۳ هزار میلیارد تومان ارزیابی می‌شود نیز به جیب نهادها و چهره‌های حاکمیتی سرازیر شود.

اگرچه مسعود پزشکیان در جریان یکی از مناظره‌های تلویزیونی خود و در پاسخ به پرسش مجری صداوسیما درباره آزادی کامل اینترنت و رفع فیلیترنگ مدعی شده بود که «اینترنت هیچ‌جای دنیا بدون ‌محدودیت نیست و در مسائل امنیتی می توان اینترنت را قطع کرد»، اما در ادامه همین برنامه و سپس در برخی از سخنرانی‌های انتخاباتی خود در شهرهای مختلف ایران، به‌طور واضح مخالفت خود را با فیلرتینگ اینترنت جهانی و شبکه‌های اجتماعی در ایران اعلام کرده و وعده داده بود تا در صورت انتخاب به عنوان رئیس‌جمهوری جدید ایران تمام تلاش خود را برای حل این بحران به کار گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وعده‌ای که حالا سخنان تازه او نشان می‌دهد مانند بسیاری از وعده‌های مقامات ارشد نظام جمهوری اسلامی و روسای جمهوری قبلی ایران، تنها با هدف فریب افکار عمومی و کشاندن مردم ایران به پای صندوق‌های رای بیان شد.

پس از حمله موشکی شب گذشته سپاه پاسداران به خاک اسرائیل که احتمال پاسخ نظامی گسترده و سنگین اسرائیل را بسیار بالا برد نیز شمار زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در ایران از افت محسوس سرعت و کیفیت اینترنت جهانی در ایران سخن گفته و اعلام کردند که بسیاری از فیلترشکن‌های ایرانی و خارجی از دسترس خارج شده‌اند.

حکومت جمهوری اسلامی در زمان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ و پس از آن، اعتراضات پاییز ۱۴۰۱ دست به قطع کامل اینترنت جهانی یا کاهش شدید سرعت آن زد و در نهایت اینستاگرام و واتس‌اپ، دو شبکه مجازی و پیامرسان فیلترنشده باقی‌مانده را هم مسدود کرد. در نتیجه اکنون بسیاری از تحلیلگران سیاسی و فناوری اطلاعات معتقدند که با تشدید درگیری‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران و اسرائیل در روزهای آینده، می‌توان انتظار داشت که مجددا قطع کامل اینترنت جهانی یا کاهش بسیار زیاد سرعت و کیفیت آن در جهت مقابله با انتقاد شهروندان از جمهوری اسلامی و با هدف انتشار دلخواه داده‌ها و تصاویر رخ دهد.

بیشتر از تکنولوژی