احضار سفیر استرالیا به وزارت خارجه ایران؛ استرالیا عذرخواهی نمی‌کند

اپوزیسیون استرالیا به دلیل تمجید از حسن نصرالله خواستار برکناری سفیر جمهوری اسلامی ایران شد

تصویر سفیر استرالیا در ایران و وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ـ Indipendent Persian

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایان مک‌کانویل، سفیر استرالیا در تهران، احضار و «مراتب اعتراض شدید» تهران به او ابلاغ شده است.

این وزارتخانه در بیانیه یادشده علت احضار مک‌کانویل را «تکرار مواضع جانبدارانه و مغایر با موازین حقوق بین‌الملل دولت استرالیا درباره تحولات اخیر منطقه» اعلام و از «استانداردهای دوگانه استرالیا و سکوت در مقابل تجاوز اسرائيل به غزه و لبنان» انتقاد کرد.

این احضار پس از آن انجام شد که آنتونی آلبانیزی، نخست‌وزیر استرالیا، روز ۱۱ مهر حملات موشکی اخیر جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل را محکوم کرد.

با گسترش تنش‌های اخیر در خاورمیانه، آنتونی آلبانیزی و کابینه او اعلام کردند که اسرائیل حق دارد پس از شلیک رگباری موشک‌های سپاه پاسداران، از خود دفاع کند. دولت استرالیا همچنین تاکید کرده که از مرگ رهبران ارشد حزب‌الله و حماس که اسرائیل آن‌ها را کشته شده‌ است، متاسف نیست.

ایان مک‌کانویل در مقابل ادعاهای جمهوری اسلامی ایران گفت که اعتراض تهران را به اطلاع کانبرا خواهد رساند. پس از آن، روز دوشنبه، وزارت امور خارجه و تجارت استرالیا به اقدام جمهوری اسلامی ایران واکنش نشان داد و خاطرنشان کرد که استرالیا «بابت اظهارنظر درباره اقدام‌های ایران یا اقدام‌های سفیر آن کشور در استرالیا، عذرخواهی نمی‌کند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این وزارتخانه در ادامه افزود: «دولت استرالیا حملات موشکی جمهوری اسلامی به اسرائیل را محکوم می‌کند زیرا معتقد است چنین اقدامی به خطر گسترش جنگ در منطقه‌ افزوده است.»

در ادامه بیانیه وزارت خارجه استرالیا آمده است: «دولت استرالیا همچنان از همه طرف‌ها می‌خواهد که خویشتن‌دار باشند و تنش‌زدایی کنند. این چرخه معیوب خشونت در منطقه باید متوقف شود.»

این اولین بار نیست که دولت جمهوری اسلامی ایران سفیر استرالیا را احضار می‌کند. مک‌کانویل پیش از این در ماه سپتامبر هم به دلیل انتشار پستی در شبکه‌های اجتماعی که از حقوق دگرباشان جنسی حمایت می‌کرد، احضار شد.

در عین حال، سایمون بیرمنگام، سخنگوی اپوزیسیون استرالیا در امور خارجی، هفته گذشته، درخواست کرد احمد صادقی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در استرالیا، به دلیل اظهارنظرهایش در تمجید از حسن نصرالله اخراج شود.

به نوشته رسانه‌های استرالیایی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در استرالیا به دلیل سخنانش پس از کشته شدن رهبر حزب‌الله برای دومین بار در سه ماه گذشته احضار شد. دولت استرالیا اعلام کرد که احمد صادقی به وزارت خارجه فراخوانده شد و اظهارات او را «نفرت‌انگیز و یهودستیزانه» توصیف کرد.

احمد صادقی پس از کشته شدن حسن نصرالله با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که رهبر این گروه شبه‌نظامی «شخصیتی باعظمت و پرچمداری برجسته و رهبری کم‌نظیر» است. او همچنین افزود: «راه او در مبارزه با ظلم و اشغالگری صهیونیسم جنایتکار همچنان پررهرو باقی خواهد ماند.»

صادقی در ماه اوت نیز گفته بود اسرائیلی‌ها باید از «سرزمین‌های مقدس فلسطین» خارج شوند. در آن زمان نیز اظهارات او با واکنش‌هایی در استرالیا همراه شد و گفته‌های سفیر جمهوری اسلامی ایران در استرالیا یهودستیزانه توصیف شد.

پیتر داتون، رهبر اپوزیسیون، نیز از مقام‌هایی است که خواستار برکناری صادقی شده است. او هفته گذشته به خبرنگاران گفت: «آیا فکر می‌کنم سفیر جمهوری اسلامی باید از کشورمان اخراج شود؟ آیا فکر می‌کنم که او یک عنصر نامطلوب است؟ قطعا بله.» و افزود: «اظهارات سفیر جمهوری اسلامی ایران با آنچه به نفع کشور ما است، کاملا در تضاد است.»

 در مقابل، آنتونی آلبانیزی، نخست‌وزیر استرالیا، گفته که حفظ روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران به نفع استرالیا است. او در عین حال تاکید کرد که دولتش هرگونه حمایت از «سازمان‌های تروریستی مانند حزب‌الله» را محکوم می‌کند و اظهارات سفیر جمهوری اسلامی را نیز محکوم کرد.

دولت استرالیا از سال ۲۰۲۱ حزب‌الله را یک سازمان تروریستی اعلام کرده است.

استرالیا از سال ۱۹۶۸ با ایران روابط دیپلماتیک دارد.