روایت رویترز از «قاتلان اجاره‌ای»؛ پشت پرده جنگ نیابتی جمهوری اسلامی با اسرائیل در غرب

هرچند جمهوری اسلامی برنامه‌ریزی این حملات را تکذیب می‌کند، شیوه عملیاتی مشابه است: هدف‌گیری شهروندان یهودی و اسرائیلی و استفاده از قاتلان اجیرشده غیرایرانی

ایندیپندنت فارسی

با تشدید درگیری میان جمهوری اسلامی ایران و اسرائیل، تهران غرب را با موجی از تلاش‌‌ها برای حمله و آدم‌ربایی در اروپا و آمریکا متشنج کرده است.

به گزارش رویترز، از سال ۲۰۲۰ تاکنون دست‌کم ۳۳ تلاش برای ترور یا آدم‌ربایی در غرب صورت‌ گرفته است که به گفته مقام‌های محلی یا اسرائیلی، با جمهوری اسلامی مرتبط بوده است.

یکی از اهداف اخیر ساختمانی در آتن است که یک مرکز و یک رستوران یهودی را در آن قرار دارد. بر اساس اسناد ارائه‌شده به مقام‌های قضایی که به رویت رویترز رسیده است، سید فخار عباس، تبعه پاکستانی مقیم ایران، سید ارتضا حیدر را که آشنایی قدیمی بود و در یونان زندگی می‌کرد اجیر کرد تا به این مکان حمله کند. عباس به این فرد گفته بود برای گروهی کار می‌کند که بابت هر فردی که کشته شود ۱۵ هزار یورو می‌پردازد.

در ژانویه ۲۰۲۳، آن دو در واتس‌اپ در مورد نحوه حمله با استفاده از مواد منفجره یا آتش‌سوزی گفت‌و‌گو کرده بودند. عباس بر ضرورت ارائه مدرک اثبات شمار تلفات پس از حمله تاکید کرده و گفته بود «سازمان‌های مخفی» در این موضوع دخیل‌اند و «کار را به نحوی انجام بده که جایی برای شکایت آن‌ها باقی نماند».

مقام‌های یونانی سال گذشته حیدر و یک پاکستانی دیگر را دستگیر کردند و گفتند پلیس موفق شد یک شبکه تروریستی هدایت‌شده از خارج را که قصد ایجاد «تلفات انسانی» داشت متلاشی کند.

حیدر ۲۸ ساله به رویترز گفت که او تصاویری از ساختمان برای عباس فرستاده بود اما حمله را به‌عمد به تعویق انداخته بود، به این امید که بدون آسیب به کسی، پول دریافت کند.

به گفته پلیس پاکستان، عباس به اتهام قتل در پاکستان تحت تعقیب و همچنان متواری است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موساد که در جریان تحقیق به یونان کمک کرده بود، اعلام کرد که این حمله را شبکه‌ای چندملیتی که از جانب جمهوری اسلامی هدایت می‌شود برنامه‌ریزی کرده بود. جمهوری اسلامی این ادعا را رد می‌کند اما شیوه‌های عملیاتی با الگوهای سایر توطئه‌های جمهوری اسلامی مطابقت دارد که نوع هدف‌ــ شهروندان اسرائیلی یا یهودی‌ــ و استفاده از قاتلان اجیرشده غیرایرانی را شامل می‌شود.

این جنگ در سایه در آمریکا و اروپا نیز در جریان است. البته تهران نیز طرف مقابل را به اقدام‌های تروریستی و کشتار اعضای ارشد نیروهای امنیتی‌اش متهم کرده است.

دیوید بارنیا، رئیس موساد، سال گذشته گفت که اطلاعات اسرائیل با همکاری شرکای بین‌المللی ۲۷ گروه را که سعی داشتند حملاتی در خارج از کشور صورت دهند، و «از جانب ایران سازماندهی، هدایت و مدیریت شده بودند» شناسایی و خنثی کرده است.

در آمریکا نیز دادستانی از سال ۲۰۲۰ تاکنون دست‌کم پنج پرونده مرتبط با جمهوری اسلامی در زمینه ترور یا آدم‌ربایی مطرح کرده است که سه مورد طرح قتل با اجیر کردن قاتل بوده است.

در میان مقام‌های ایرانی که واشینگتن به‌عنوان مسئول برنامه‌ریزی حملات معرفی کرده است نام محمدرضا انصاری دیده می‌شود که از اعضای سپاه پاسداران است. انصاری با کمک فردی دیگر به نام شهرام پورصفی در اواخر سال ۲۰۲۱ تلاش کرده بود دو مقام ارشد سابق دولت آمریکا را ترور کند، که یکی از آن‌ها جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی، بود و نام فرد دوم فاش نشده است. مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق، در یکی از کتاب‌هایش اشاره کرده است که او هدف دوم ترور بوده است.

در همین دوره بود که عباس از ایران با حیدر تماس گرفت. حیدر به مقام‌های یونانی گفت که آن‌ها هر دو اهل پنجاب و مسلمان شیعه‌اند. به گزارش رویترز به نقل از یک مقام اطلاعاتی در پنجاب، عباس در سال ۲۰۲۲ از راه زمینی به ایران رفت و دیگر بازنگشت.

حیدر سعی کرده بود با قتلی ساختگی، عباس و روسایش را فریب دهد. او از مردی نپالی خواسته بود با لباس‌هایی که به خون بز آغشته بود روی زمین دراز بکشد تا بتواند از او فیلم بگیرد و برای عباس ارسال کند، زیرا عباس او را تحت فشار قرار داده بود تا افرادی را به قتل برساند.

در نهایت، پلیس یونان با دریافت گزارشی ناشناس، وارد آپارتمان حیدر شدند و او را به اتهام داشتن مدارک شناسایی جعلی بازداشت کردند. دادستان‌ها ماه بعد اتهام‌های مرتبط با تروریسم را مطرح کردند.

حیدر منتظر محاکمه است و احتمال دارد به زندان محکوم شود. اما اگر از اتهام‌ها تبرئه شود، گزینه بازگشت به پاکستان برایش مطرح نیست زیرا از انتقام عباس یا اطرافیانش بیمناک است.