واکنش ایران به بازداشت تبعه پاکستانی متهم به طرح‌ریزی ترور ترامپ: با سیاست‌های ما مغایر است

کاخ سفید: تهدید ایران برای ترور در خاک آمریکا را در بالاترین سطح امنیت ملی بررسی می‌کنیم

تصویری از متهم پاکستانی و روز ترور نافرجام دونالد ترامپ‌ــ  reuters / indypersian.combo

پس از آنکه وزارت دادگستری ایالات متحده از بازداشت یک مرد پاکستانی مرتبط با جمهوری اسلامی ایران به اتهام برنامه‌ریزی برای ترور یک مقام آمریکایی خبر داد، نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل و همچنین سخنگوی کاخ سفید به این موضوع واکنش نشان دادند.

در بیانیه روز سه‌شنبه وزارت دادگستری آمریکا اعلام شده یک مرد پاکستانی ۴۶ ساله به نام آصف رضا مرچانت که با جمهوری اسلامی ایران مرتبط بوده، قصد داشته است یک مقام آمریکایی را ترور کند.

مریک گارلند، دادستان کل ایالات متحده، در این بیانیه تاکید کرد: «وزارت دادگستری سال‌ها است که با تلاش‌های وقیحانه و بی‌وقفه جمهوری اسلامی ایران برای انتقام از مقام‌های آمریکایی به دلیل قتل قاسم سلیمانی مبارزه می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او تاکید کرد که ایالات متحده تلاش‌های یک رژیم استبدادی برای هدف قرار دادن مقام‌های دولتی آمریکا و به خطر انداختن امنیت ملی واشینگتن را تحمل نخواهد کرد.

در واکنش به این خبر، نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل بلافاصله موضوع را تکذیب و اعلام کرد: «در این رابطه، هیچ گزارشی از دولت آمریکا دریافت نکرده‌ایم اما روشن است که این روش با سیاست دولت ایران در تحت پیگرد قضایی قرار دادن قاتل شهید سلیمانی مغایرت دارد.»

بنا بر اطلاعات موجود، در کیفرخواست صادرشده به طور علنی از شخص خاصی نام برده نشده، اما وال‌استریت ژورنال در گزارشی به نقل از مقام‌های آمریکایی اعلام کرده که او می‌خواسته است دونالد ترامپ را ترور کند.

بنا بر گزارش وال‌استریت ژورنال، این متهم پاکستانی ماه آوریل در سفر به نیویورک یک یا چند آدم‌کش حرفه‌ای استخدام کرد و قصد داشت رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده و نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات پیش‌ رو را به همراه چند سیاستمدار دیگر ترور کند. دادستان‌ها می‌گویند او قصد داشت قبل از اجرای عملیات ترور خاک آمریکا را ترک کند که دستگیر شد. این متهم به افرادی که استخدام کرد، گفته بود که دستورهای بیشتر از جمله نام اهداف موردنظر را در ماه اوت یا سپتامبر و پس از بازگشت به پاکستان، ارائه خواهد کرد.

کارین ژان پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید، در کنفرانس خبری به سوالی در این زمینه پاسخ داد و گفت: «از کیفرخواست وزارت دادگستری آگاهیم و اقدام‌های لازم را انجام می‌دهیم.»

او در عین حال افزود: «بر اساس تحقیقاتی که در جریان است، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد فرد نامبرده در کیفرخواست با سوءقصد قبلی علیه دونالد ترامپ در پنسیلوانیا ارتباطی داشته باشد.»

سخنگوی کاخ سفید همچنین تاکید کرد: «ما این موضوع را یک مورد مهم مرتبط با امنیت ملی با بالاترین اولویت برای رسیدگی می‌دانیم. تاکنون نیز بارها در بالاترین سطوح دولتی تلاش کرده‌ایم پاسخی جامع برای این تهدیدها در نظر بگیریم. به عنوان بخشی از پاسخ جامع، ما منابعی را برای کسب اطلاعات بیشتر به کار گرفته و مراتب حفاظتی برای اهداف احتمالی این تهدیدها را افزایش داده‌ایم. افزون بر این، تعامل با متحدانمان و هشدار مستقیم به ایران نیز از جمله اقدام‌های انجام‌شده است.»

دولت ایالات متحده بارها این نگرانی را مطرح کرده که جمهوری اسلامی ایران ممکن است تلاش کند حمله پهپادی آمریکا در سال ۲۰۲۰ را که به کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، منجر شد، با تلاش برای کشتن ترامپ یا مشاوران سابقش تلافی کند.

دادستان‌های ایالات متحده در گذشته افراد دیگری را نیز به برنامه‌ریزی برای سوءقصدهای مشابه متهم کردند، از جمله اتهام‌هایی که سال ۲۰۲۲ علیه یک ایرانی ۴۵ ساله و عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مطرح شد که گفته می‌شود سعی کرده است ۳۰۰ هزار دلار به فردی در آمریکا بپردازد تا جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق ایالات متحده، را بکشد. دادستان‌های آن پرونده نیز می‌گویند که هدف از طرح‌ریزی ترور احتمالا تلافی کشته شدن قاسم سلیمانی بوده است.