عراقچی: هر کاری لازم باشد در حمایت از «جریان مقاومت» انجام می‌دهیم

ولیعهد عربستان سعودی می‌گوید آمریکا در حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران مشارکت نمی‌کند

عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هجدهم و نوزدهم مهر، به عربستان سعودی و قطر رفت و با مقام‌های این دو کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

رسانه‌های وابسته به حکومت ایران ادعا کرده‌اند «روابط دو جانبه، همکاری در حوزه‌های مختلف، توقف جنگ و گفت‌وگو درباره تحولات غزه و لبنان» اهداف اصلی سفرهای اخیر وزیر امور خارجه بوده است. با این حال گمانه‌زنی‌های وجود دارد مبنی بر اینکه عراقچی حامل پیام جمهوری اسلامی به آمریکا برای جلوگیری از حمله تلافی‌جویانه اسرائیل است.

عباس عراقچی صبح پنجشنبه پس از ورود به دوحه، پایتخت قطر، با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر، دیدار و گفت‌وگو کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر مبنای گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، «توسعه روابط با همسایگان به عنوان اولویت دولت چهاردهم، اجرای توافق‌های پیشین، تحولات غزه و لبنان و ضرورت توقف جنگ در منطقه» موضوع دیدار و گفت‌وگوی عراقچی با همتای قطری‌اش بود.   

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با طرح این ادعا که جمهوری اسلامی نیز مانند قطر در جهت توقف جنگ در غزه و لبنان تلاش کرده، گفت که «جنگ‌افروزی رژیم صهیونیستی» عامل اصلی بی‌ثباتی در منطقه است.

او در این دیدار، خواستار «بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌ها» برای توقف فوری جنگ و تخریب زیرساخت‌ها در غزه و لبنان شد.

عراقچی در جریان سفر به قطر در گفت‌وگو با شبکه الجزیره تاکید کرد که اسرائیل به اهدافش برای نابودی حماس و حزب‌الله نمی‌رسد؛ چرا که حمایت‌های جمهوری اسلامی از جریان موسوم به «مقاومت» تنها سیاسی و دیپلماتیک نیست و تهران «هر کاری لازم باشد» برای حمایت از آنان انجام می‌دهد و هرگز مقاومت را «رها» نمی‌کند.

سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به قطر با توجه به نقش میانجی‌گرانه این کشور در مذاکرات آتش‌بس، تلاش تهران را برای جلوگیری از حمله اسرائیل آشکار می‌کند. با این حال، عراقچی در گفت‌وگو با الجزیره تهدیدهای پیشین را تکرار کرد و گفت: «کافی‌ است اسرائیلی‌ها عزم و اراده ما را محک بزنند، خواهند دید که چگونه پاسخ می‌دهیم.»

عراقچی در ادامه همین گفت‌وگو، با نادیده گرفتن نقش تهران در تنش‌های منطقه‌ای افزود: «اسرائیل به‌ دنبال جنگی گسترده و کشاندن پای برخی کشورها به این جنگ است در حالی که ایران و دیگر کشورهای منطقه خواهان این جنگ نیستند؛ اما تهران برای هر سناریویی آماده است.»

او در مصاحبه با این رسانه عربی اذعان کرد که برای برقراری آتش‌بس با مقام‌های قطری و سعودی رایزنی کرده و «کانال‌های دیپلماتیک با آمریکا» از طریق برخی کشورها باز است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی روز چهارشنبه در سفر به عربستان سعودی هم با شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد، و شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه، این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت امور خارجه، پس از دیدار عراقچی و بن فرحان، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «طرفین خواستار توقف جنگ غزه و لبنان و رساندن هرچه سریع‌تر کمک‌های انسان‌دوستانه به آوارگان شدند.»

خبرگزاری دولتی ایرنا نیز بدون اشاره به جزئیات دیدار عراقچی با ولیعهد عربستان سعودی، نوشت که رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی «خواستار همکاری همه کشورهای منطقه برای توقف فوری حملات نظامی اسرائیل و ممانعت از از تداوم تخریب زیرساخت‌های غزه و لبنان» شده و شاهزاده محمد بن سلمان نیز «ضمن ابراز نگرانی شدید از تشدید بحران و گسترش جنگ در منطقه، بر ضرورت اهتمام کلیه کشورهای این منطقه به حراست از ثبات و امنیت منطقه‌ای تاکید کرده است».

عراقچی پس از این دیدار با انتشار تصویری مشترک با ولیعهد سعودی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «ایران و عربستان سعودی با هم می‌توانند به ایجاد امنیت و ثبات در منطقه کمک کنند. این به سطح بالاتری از اراده سیاسی نیاز دارد. من خوشحالم که اولین گام‌ها را با همتای سعودی‌ام بردارم.»

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی در بحبوحه درگیری شدید در غزه و لبنان و در سایه حمله احتمالی اسرائیل به ایران، راهی عربستان سعودی و قطر شد. رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی به‌شکلی معنادار از تشریح اهداف اصلی این سفر خودداری کرده‌اند و جزئیات این گفت‌وگوها در دست نیست؛ با این حال، می‌توان دریافت که عراقچی برای اطمینان از نقش‌آفرینی آمریکا در مهار اسرائیل به عربستان سعودی و قطر رفته است.

اسرائیل نشنال نیوز روز چهارشنبه به نقل از شبکه فرانس۲۴ نوشت که شاهزاده محمد بن سلمان در دیدار با عباس عراقچی، به مقام‌های تهران اطمینان داده است که واشینگتن قصد ندارد شریک احتمالی اسرائیل در حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران باشد و ایالات متحده از برنامه‌های اسرائیل برای حمله تلافی‌جویانه به ایران کاملا آگاه نیست.