سفر عباس عراقچی به لبنان با پیام ویژه ادامه جنگ

وزیر امور خارجه ۱۰ تن مواد غذایی و دارویی تحت عنوان «کمک بشردوستانه» به لبنان برد

عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، صبح جمعه سیزدهم مهر، هم‌زمان با انتشار گزارش‌هایی از احتمال کشته شدن هاشم صفی‌الدین، اصلی‌ترین گزینه جانشینی سید حسن نصرالله، و سخنرانی علی خامنه‌ای در خطبه‌های نماز جمعه تهران به بیروت، پایتخت لبنان، رفت تا به مقام‌های این کشور اطمینان دهد حمایت جمهوری اسلامی از «مقاومت لبنان» ادامه می‌یابد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در دیدار با نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان، بر «عزم» تهران برای حمایت از «دولت، ملت و مقاومت لبنان» تاکید کرد و گفت کشورهای اسلامی، سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی باید برای «توقف تجاوز جنایتکارانه اسرائیل» بسیج شوند و «اقدام جمعی» کنند.

خبرگزاری دولتی ایرنا بدون اشاره به جزئیات بیشتری از این دیدار به نقل از نخست‌وزیر لبنان نوشت که آنچه امروز در لبنان می‌گذرد، «مصداق واقعی جنایت جنگی» و نتیجه «بی‌عملی شورای امنیت سازمان ملل متحد» است. این رسانه دولتی همچنین مدعی شد که نجیب میقاتی از «حمایت» جمهوری اسلامی «قدردانی» کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسماعیل بقایی، سخنگوی جدید وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، صبح جمعه با انتشار پستی در رسانه اجتماعی ایکس نوشت که او به همراه دو نماینده مجلس و رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران، عباس عراقچی را در این سفر همراهی می‌کنند.

به گفته بقایی، هواپیمای عراقچی حامل محموله ۱۰ تنی مواد غذایی و دارویی بود که تحت عنوان بخشی از «کمک‌های بشردوستانه» جمهوری اسلامی به لبنان فرستاده شد.

بر مبنای گزارش منابع داخلی ایران، عراقچی در بدو ورود به لبنان به سفارت جمهوری اسلامی در بیروت رفت و «بر استفاده از تمام ظرفیت‌های دیپلماتیک» برای حمایت از لبنان در برابر «شرارت‌های توسعه‌طلبانه و تجاوزکارانه» اسرائیل تاکید کرد.

عراقچی و همراهانش ساعاتی پس از آن به بیروت رفتند که منابع خبری اسرائیل گزارش‌هایی مبنی بر احتمال کشته شدن هاشم‌ صفی‌الدین، اصلی‌ترین گزینه جانشینی سید حسن نصرالله، منتشر کردند.

بر مبنای این گزارش‌ها، در حملات پنجشنبه شب اسرائیل به حومه جنوبی بیروت، چند رهبر ارشد حزب‌الله از جمله هاشم صفی‌الدین هدف قرار گرفته‌اند. منابع اسرائیلی می‌گویند که این حملات در زمانی انجام شد که رهبران ارشد حزب‌الله در پناهگاهی در ضاحیه تشکیل جلسه داده بودند.

تا لحظه تنظیم این خبر، هیچ گزارش رسمی و مستندی کشته شدن هاشم صفی‌الدین را در حملات اخیر تایید نکرده است اما هم‌زمانی سفر عراقچی با انتشار گزارش‌های غیررسمی از کشته شدن صفی‌الدین و خطبه‌های نماز جمعه خامنه‌ای از اهمیت این سفر برای جمهوری اسلامی پرده برمی‌دارد.

علی خامنه‌ای در خطبه‌های نماز جمعه سیزدهم مهرماه بر حمایت از حمله پیکارجویان حماس به اسرائیل در عملیات موسوم به «طوفان‌الاقصی» که به کشته شدن غیرنظامیان و شروع جنگ در غزه منجر شد، دفاع کرد و آن را حرکتی «درست، قانونی و منطقی» خواند که اسرائیل را به «دفاع از موجودیت» خود وادار کرد. رهبر جمهوری اسلامی همچنین ادعا کرد که با مرگ سید حسن نصرالله «پرچم مقاومت بر زمین نخواهد ماند».

مجموع رخدادهای روزهای اخیر آشکار می‌کند که خامنه‌ای در پی کشته شدن رهبران ارشد حزب‌الله و حماس، جریان موسوم به «مقاومت» را که سال‌ها برای آن هزینه کرده بود، در حال فروپاشی می‌بیند، فروپاشی که با شکاف‌های ایجادشده بین برخی گروه‌های نیابتی و جمهوری اسلامی، نزدیک‌تر هم به نظر می‌رسد.

سفر عراقچی به لبنان در اوج بحران‌های این کشور نیز احتمالا بیش از آنکه اقدامی در جهت همدردی با حزب‌الله لبنان باشد، حاوی درخواست از لبنان برای خالی نکردن میدان و اطمینان دادن به این کشور از بابت کمک‌های مالی، نظامی و تسلیحاتی جمهوری اسلامی است.