داعشی افغان‌تبار که قصد حمله در روز انتخابات در آمریکا را داشت کیست؟

نصیراحمد توحیدی، در زمان حضور آمریکا در افغانستان با سی‌آی‌ای کار می‌کرد. او ازبک و متولد شهر شبرغان در شمال افغانستان است

ترکیبی از عکس ماموران اف‌بی‌آی و عکسی از نصیراحمد توحیدی- FBI/X@

نصیراحمد توحیدی، مرد ۲۷ ساله افغان که روز دوشنبه ۱۶ مهرماه به اتهام برنامه‌ریزی حمله در روز انتخابات آمریکا در اوکلاهاما سیتی بازداشت شد، در زمان حضور آمریکا در افغانستان با آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سی‌آی‌ای) کار می‌کرد.

رسانه‌های آمریکایی ازجمله نیویورک پست و ان‌بی‌سی روز جمعه ۲۰ مهرماه با انتشار اطلاعاتی جدید درمورد نصیراحمد توحیدی نوشتند که او در افغانستان مامور امنیتی سی‌آی‌ای بود و به همین دلیل در سپتامبر ۲۰۲۱ و پس از خروج آمریکا از افغانستان، با دریافت ویزای ویژه مهاجرت (اس‌آی‌وی) که برای همکاران نهادهای امنیتی ایالات متحده در افغانستان و عراق صادر می‌شود وارد آمریکا شد.

اف‌بی‌آی و دیگر نهادهای امنیتی ایالات متحده درمورد نصیراحمد توحیدی جزئیات بیشتری منتشر نکردند.

یک منبع امنیتی، با شرط محفوظ ماندن نامش، به ایندیپندنت فارسی گفت که نصیراحمد توحیدی، ازبک و ساکن شهر شبرغان مرکز استان جوزجان در شمال افغانستان است. توحیدی یک فرزند دختر دارد وبرادر همسرش به اتهام همدستی با او در بازداشت پلیس فدرال آمریکا به سر می‌برد. اف‌بی‌آی به‌دلیل اینکه برادر همسر توحیدی زیر ۱۸ سال است نام او را در گزارش ذکر نکرده است.

مقام‌های رسمی ایالات متحده از جمله سخن‌گوی کاخ سفید و مسئولان سی‌آی‌ای به پرسش رسانه‌ها درمورد اینکه نصیراحمد در زمان حضورش در افغانستان با سی‌آی‌ای کار می‌کرده است یا نه پاسخی ندادند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از انتشار خبر بازداشت نصیراحمد توحیدی، نگرانی درمورد افزایش تهدیدهای امنیتی به‌ویژه از سوی داعش خراسان افزایش یافته است. هرچند هنوز روشن نیست که نصیراحمد چگونه و در چه زمانی به داعش خراسان پیوسته است، اما شواهدی که اف‌بی‌آی به دست آورده است نشان می‌دهد که او در نتیجه تبلیغات آنلاین داعش خراسان و با خواندن محتواهای تبلیغاتی به این گروه پیوسته است. نیویورک پست فهرستی از سه کتابی را منتشر کرد که از تلفن همراه و لپتاپ نصیراحمد توحیدی به دست آمده است: کتاب‌هایی با نام‌های «گفتار در حکم کشتن زن و بچه کفار»، «تجارت جهاد»، و «جنگ بی‌پایان مشرکان را مایوس ساخته است».

این کتاب‌ها که مبلغان داعش آن‌ها را منتشر کرده‌اند بیشتر در کانال‌های تلگرامی داعش خراسان بازنشر و همگانی می‌شوند. موسسه العزائم، که شاخه رسانه‌ای داعش خراسان است، کتاب‌ها و جزوه‌های تبلیغاتی دفتر مرکزی داعش را به زبان‌های فارسی، پشتو، ازبک و دیگر زبان‌های رایج در آسیای جنوبی ترجمه و منتشر می‌کند. کانال‌های تلگرامی داعش خراسان که هزاران دنبال‌کننده دارد، پیوسته محتوای تبلیغاتی را به‌شکل ویدیو، متن، اینفوگرافی و نوارهای صوتی منتشر می‌کنند. داعش خراسان مستقر در افغانستان، بیشترین عضوگیری را از طریق رسانه‌های اجتماعی به‌ویژه تلگرام انجام می‌دهد. در اطلاعیه اف‌بی‌آی درمورد بازداشت نصیراحمد توحیدی آمده است که او نیز از طریق تلگرام با داعش در تماس بوده و به سازمانی در سوریه که برای داعش کمک جمع‌آوری می‌کند، پول فرستاده است.

بازداشت نصیر احمد توحیدی، که با ویزای ویژه مهاجرت وارد آمریکا شده است، موجی از انتقادها علیه عملکرد دولت بایدن در چگونگی روند خروج از افغانستان و صدور ویزا برای شهروندان افغانستان را به همراه داشته است.

کاندولیزا رایس، وزیر خارجه سابق ایالات متحده، روز چهارشنبه در گفت‌وگو با فاکس‌نیوز گفت خروج آشفته دولت بایدن از افغانستان باعث افزایش تهدیدهای امنیتی علیه آمریکا شده است. رایس افزود امنیتی که پس از حمله ۱۱ سپتامبر و در جریان حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان به دست آمده بود در معرض تهدید است.

وزیر خارجه سابق ایالات متحده، خروج دولت بایدن از افغانستان را بی‌نظم و آشفته خواند و با اشاره به بازداشت نصیراحمد توحیدی گفت حضور نداشتن آمریکا در افغانستان باعث شده است که نهادهای امنیتی اطلاعات دقیقی از آنچه در آنجا می‌گذرد، نداشته باشند.

رایس گفت: «زمانی که ما در افغانستان پایگاه‌های نظامی داشتیم، اطلاعاتی از وضعیت آنجا در اختیارمان بود، اما اکنون این امکان را نداریم، و من بسیار نگران بودم که خروج ما از افغانستان واقعا خطر تروریسم را افزایش دهد.»

کاندولیزا رایس از نهادهای امنیتی ایالات متحده خواست که درمورد افزایش تهدیدها هوشیار باشند.

پیش از این، مایکل کوریلا، فرمانده ستاد مرکزی فرماندهی ایالات متحده، و فرانک مک‌کنزی، فرمانده پیشین این نهاد، نیز درمورد افزایش تهدید داعش خراسان و احتمال حمله این گروه به خاک ایالات متحده هشدار داده‌اند.

بیشتر از جهان