اعتراف مدیرعامل استقلال: مربیان خارجی از ترس جنگ به ایران نمی‌آیند

میزبانی‌های بین‌المللی و سفر ورزشکاران و مربیان خارجی در سایر رشته‌های ورزشی هم به ایران لغو شده است

پل لوگن، سرمربی فرانسوی و فرشید سمیعی، مدیرعامل باشگاه استقلال- ایندیپندنت فارسی

فرشید سمیعی، مدیرعامل باشگاه استقلال تهران، روز جمعه ۲۰ مهر در گفت‌وگو با برنامه تلویزیونی «ورزش و مردم» تایید کرد که مربیان اروپایی پیشنهاد سرمربیگری آبی‌پوشان را به‌دلیل احتمال افزایش درگیری‌های نظامی ایران و اسرائیل قبول نمی‌کنند.

این درحالی است که یکی از مدیران باشگاه پرسپولیس تهران نیز روز چهارشنبه ۱۸ مهر در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی خبر داده بود که احتمال دارد خوان کارلوس گاریدو، سرمربی اسپانیایی این تیم، به‌دلیل هراس از ناامنی و خطر جنگ بازگشتش به ایران را به تعویق اندازد.

اکنون فرشید سمیعی در پاسخ به سوالی درباره دلیل طولانی شدن روند مذاکره با مربیان خارجی برای انتخاب جانشین جواد نکونام، فاش کرد که پل لوگن، سرمربی نامدار فرانسوی، پس از آنکه به توافق کامل با استقلالی‌ها رسید و حتی این باشگاه ویزای او را دریافت کرد، به توصیه وزارت خارجه فرانسه از سفر به تهران منصرف شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدیرعامل آبی‌پوشان توضیح داد: «مذاکرات با مربیان خارجی ادامه دارد، اما هنوز به گزینه نهایی و قطعی نرسیده‌ایم، چون مسائل منطقه‌ای کار ما را سخت کرده است. خواستیم مربیان تاپ جهانی را انتخاب کنیم که علی‌رغم توافق مالی با پل لوگن، به خاطر مسائلی که در روزهای اخیر اتفاق افتاده، نتوانستیم در خدمتشان باشیم. پل لوگن حتی پیشنهاد مالی الکترونیکی ما را هم امضا کرد و ویزای او را گرفتیم، ولی روزی که ای‌اف‌اسی در بیانیه‌اش گفت میزبانی‌های تیم ملی ایران و باشگاه استقلال در آسیا را به‌دلیل مشکلات امنیتی لغو کرده و به کشور ثالث منتقل می‌کند، این سرمربی هم نگران شد. لوگن سپس به وزارت خارجه فرانسه مراجعه کرد و فهمید اتباع فرانسه یا نباید به ایران بروند یا باید فورا ایران را ترک کنند.»

سمیعی افزود: «به همین خاطر او ناراحت شد و گفت شما واقعیت‌ها را به من نگفتید و وقتی می‌گویند ایران را ترک کنید، چرا به من گفتید به کشورتان بیایم؟ درنتیجه اوضاع خراب شد. اینکه می‌گویند نتوانستیم با پل لوگن توافق کنیم دروغ است و در همه موارد توافق کردیم و ویزا را گرفتیم، اما مسائل اخیر و بزرگ‌نمایی رسانه‌های غربی و معاند، باعث شد تا تفکر دیگری درباره حضور در ایران به وجود بیاید و حضور مربیان اروپایی در ایران سخت شود. همچنان مذاکرات با گزینه‌های دیگر ادامه دارد و مربی ایرانی اصلا مدنظر ما نیست، اگرچه به‌دلیل سیاست‌های اتخاذشده از سوی کشورهای اروپایی درباره سفر به ایران، کار ما برای استخدام اروپایی‌ها سخت شده است.»

پیمان یوسفی، مجری برنامه «ورزش و مردم» نیز در ادامه سخنان سمیعی تایید کرد که در روزهای اخیر مشکل سفر ورزشکاران و مربیان خارجی به ایران و میزبانی مسابقات بین‌المللی در تهران، به‌دلیل احتمال حمله قریب‌الوقوع اسرائیل «برای رشته‌های دیگر ورزشی هم وجود دارد» تا به نظر برسد که درحال حاضر ورزش ایران نیز مانند سایر حوزه‌ها بابت سیاست‌های جنگ‌طلبانه رهبر جمهوری اسلامی با ضرر و پس‌رفت بزرگی مواجه شده است.

فرشید سمیعی همچنین در پخش پایانی مصاحبه‌اش مطرح کرد که، پس از کسب اطلاع از گزینه‌های خارجی هدایت آبی‌پوشان، برخی افراد از داخل ایران با ارسال ایمیل به این مربیان و اعضای خانواده‌شان آن‌ها را تهدید یا تشویق به نرفتن به ایران می‌کنند. مدیرعامل استقلال گفت: «البته مشکل اصلی پل لوگن برای رد پیشنهاد ما همان مسائل منطقه‌ای بود، اما در این میان یک مقدار ایمیل‌های تهدیدآمیز هم از سمت برخی از آقایان زده شد و مثلا نمی‌دانم این‌ها ایمیل همسر پل لوگن را از کجا به دست آوردند. این کارها درست نیست، ولی اتفاقی است که در فوتبال ما رواج پیدا کرده و ربطی به این تیم و آن تیم هم ندارد، اما نمایش بدی از فرهنگ ایرانی خواهد بود.»

دوم تیرماه امسال، یکی از کارمندان باشگاه پرسپولیس در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی خبر داده بود که ارسال ایمیل‌های تهدیدآمیز از ایران به والتر ماتزاری، سرمربی نامدار ایتالیایی، و دستیاران او، موجب شده بود تا سرمربی اسبق اینتر و ناپولی از هراس ایجاد ناامنی برای او در تهران یا خطر وقوع جنگ پیشنهاد سرخ‌پوشان را رد کند.

بیشتر از فوتبال