ادامه تبادل آتش اسرائیل و حزب‌الله؛ قالیباف به بیروت رفت

ارتش اسرائیل به ساکنان جنوب لبنان هشدار داد که به خانه‌هایشان بازنگردند

هم‌زمان با ادامه تبادل آتش میان اسرائیل و حزب‌الله، محمدباقر قالیباف، رئيس مجلس شورای اسلامی، صبح شنبه ۲۱ مهرماه برای دیدار با مقام‌های لبنان وارد بیروت شد.

قالیباف پس از رسیدن به فرودگاه بیروت مقابل دوربین خبرنگاران حاضر شد و گفت: «برای انتقال پیام رهبر و رئيس‌جمهوری اسلامی ایران به بیروت آمدم تا بگویم ما همچنان حامی دولت و ملت لبنان و مقاومت هستیم.»

قالیباف پس از ورود به لبنان، به ضاحیه بیروت رفت و در جریان بازدید از این منطقه گفت: «وظیفه ما حمایت و پشتیبانی از مردم لبنان و ارسال امکانات برای رسیدگی به مجروحان است. ما وظیفه داریم که در بازسازی این منطقه کمک کنیم.»

به گزارش سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت، محمدباقر قالیباف با نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان، دیدار کرد. میقاتی در این دیدار تاکید کرد که «اولویت دولت لبنان در این مرحله تلاش برای آتش‌بس است».

او همچنین افزود: «ما بر پایبندی لبنان به اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت و تقویت حضور ارتش در جنوب لبنان و برقراری تماس‌های لازم با کشورها و سازمان ملل برای فشار بر اسرائیل برای اجرای کامل این قطعنامه تاکید داریم.»

رئيس مجلس شورای اسلامی ایران قرار است با نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان، نیز دیدار کند و عصر یکشنبه برای شرکت در نشست روسای مجلس کشورها از لبنان به سوی ژنو برود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از قالیباف نیز سایر مقام‌های جمهوری اسلامی بر ادامه حمایت از «محور مقاومت» و لزوم کمک‌رسانی به مردم لبنان تاکید کرده بودند. عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه ۱۸ و ۱۹ مهر، به عربستان سعودی و قطر رفت و با مقام‌های این دو کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. او در این دیدارها خواستار «بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌ها» برای توقف فوری جنگ و تخریب زیرساخت‌ها در غزه و لبنان شد.

در جریان ادامه حملات اسرائيل علیه مواضع حزب‌الله در لبنان، ارتش اسرائیل روز شنبه دوازدهم اکتبر (۲۱ مهر) به ساکنان جنوب لبنان هشدار داد که «به خانه‌های خود بازنگردند» زیرا نبرد سربازان با شبه‌نظامیان حزب‌الله در این منطقه ادامه دارد.

براساس بیانیه ارتش اسرائیل، به ساکنان ۲۲ روستای دیگر در جنوب لبنان نیز دستور تخلیه داده شده است.

آویچای آدرایی، سخن‌گوی نظامی ارتش اسرائیل، نیز با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی اکس گفت که نیروهای اسرائیلی همچنان به «هدف قرار دادن مراکز حزب‌الله در داخل یا نزدیک روستاها» در لبنان ادامه می‌دهند. او در ادامه خطاب به شهروندان لبنانی گفت: «به خانه‌هایتان در جنوب بازنگردید و زندگی‌تان را به خطر نیندازید.»

آدرایی در پستی جداگانه از کارکنان و تیم‌های پزشکی در جنوب لبنان خواست که از آمبولانس‌ها استفاده نکنند و مدعی شد که این آمبولانس‌ها از سوی اعضای حزب‌الله استفاده می‌شوند.

او از تیم‌های پزشکی درخواست کرد که از تماس با اعضای حزب‌الله خودداری کنند و با آن‌ها همکاری نکنند.

ارتش اسرائیل تاکید کرده است علیه هر وسیله نقلیه‌ای که افراد مسلح را حمل کند، صرف نظر از نوع آن، اقدام خواهد کرد.

روز جمعه، گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان به شهروندان ساکن شمال اسرائيل هشدار داده بود که از اماکن مرتبط با ارتش اسرائیل دوری کنند.

به گزارش العربیه، در بیانیه‌ حزب‌الله لبنان به زبان‌های عربی و عبری تاکید شد: «ارتش اسرائیل از خانه‌های اسرائیلی‌ها استفاده می‌کند و پایگاه‌های نظامی در داخل محله‌های مسکونی شهرهایی مانند حیفا، طبریه و عکا دارد.»

پس از حدود یک سال تبادل آتش برون‌مرزی، اسرائیل از روز ۲۳ سپتامبر حملاتش را به مراکز حزب‌الله لبنان افزایش داده است.

حزب‌الله لبنان نیز پرتاب موشک به مناطق مرکزی اسرائیل را افزایش داده است. ارتش اسرائيل شامگاه جمعه اعلام کرد که حزب‌الله تنها در یک روز گذشته ۲۳۰ پرتابه به سوی اهدافی در اسرائيل شلیک کرده است. ارتش اسرائیل همچنین اعلام کرد که یک پهپاد که از لبنان به سوی اسرائیل پرتاب شده بود به ساختمانی در حومه تل‌آویو برخورد کرده و به آن آسیب زده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در واکنش به مجروح شدن دو سرباز نیروهای امنیت حافظ صلح در جریان حمله اسرائیل به لبنان، طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «هرگونه حمله عمدی به نیروهای حافظ صلح، نقض شدید حقوق بشر بین‌المللی و قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت است.»

براساس قطعنامه ۱۷۰۱، که در سال ۲۰۰۶ و برای پایان دادن به جنگ ۳۴ روزه حزب‌الله و اسرائيل تصویب شد،‌ حزب‌الله لبنان باید به ساحل شمالی رودخانه لیطانی عقب‌نشینی کند تا راه را برای استقرار ارتش ملی لبنان و نیروهای حافظ صلح سازمان ملل هموار سازد. همچنین ارتش اسرائيل موظف است پس از استقرار این نیروها نیروهایش را از مناطق جنوبی لبنان خارج کند.

بیشتر از جهان