جبهه مقاومت ملی و جبهه آزادی در چهار استان به طالبان حمله کردند

طالبان از گسترش مقاومت مسلحانه علیه خود نگران‌اند و درباره همکاری یا عضویت در جبهه‌های نظامی مخالف به مردم این کشور هشدار می‌دهند

نیروهای جبهه مقاومت ملی پس از سقوط افغانستان به‌دست طالبان حین آموزش نظامی در پنجشیر- AFP

جبهه مقاومت ملی و جبهه آزادی در استان‌های کابل، غور، نیمروز و بادغیس به طالبان حمله کردند و در نتیجه آن ۱۲ طالب کشته و شش طالب دیگر زخمی شدند.  

جبهه مقاومت ملی اعلام کرد که شنبه ۲۱ مهر در مسیر شاهراه شهرستان چهار سده در منطقه موسوم به «شارستی» به طالبان حمله کرده‌اند و در آن حمله چهار نیروی طالب کشته شده‌اند.  

در اطلاعیه این جبهه آمده است که جنگ‌افزارهای این شمار از طالبان نیز در اختیار نیروهای مقاومت ملی قرار گرفته است.  

هم‌زمان با این حملات، جبهه آزادی افغانستان هم  شامگاه شنبه به خودرو «رنجر» حامل یکی از سردسته‌های اداره ۹۰ استخبارات (اطلاعات) طالبان در سه‌راهی علاالدین در مربوطات (حومه) حوزه هفتم شهر کابل حمله کرد و در نتیجه آن سه نیروی استخبارات طالبان کشته و یک نیروی دیگر این گروه زخمی شدند.  

جبهه مقاومت ملی همچنین جمعه ۲۰ مهر به قرارگاه «لوای سوم» ارتش طالبان در شهر قلعه‌نو، مرکز استان بادغیس در غرب افغانستان، حمله کرده است. در اطلاعیه این جبهه آمده است که سه طالب کشته و چهار طالب دیگر زخمی شده‌اند. 

در اطلاعیه این جبهه ذکر شده است که پنج‌شنبه ۱۹ مهر نیز به ایست بازرسی طالبان در شهر زرنج، مرکز استان نیمروز در جنوب غربی افغانستان، حمله کرده‌اند که به کشته شدن دو طالب و زخمی شدن یک طالب دیگر منجر شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در اطلاعیه‌های جبهه آزادی و جبهه مقاومت ملی آمده است که در این رشته حمله‌ها علیه طالبان به نیروهایشان و همچنین به غیرنظامیان آسیبی نرسیده است. بیشتر حمله‌های چریکی این جبهه شبانه انجام می‌شود.  

طالبان درمورد حمله‌های جبهه مقاومت ملی و جبهه آزادی نظری ابراز نکرده‌اند. طالبان از حمله‌های جبهه‌های نظامی مخالفشان نامی نمی‌برند و مدعی‌اند که در افغانستان علیه آن‌ها هیچ مقاومت مسلحانه‌ای صورت نمی‌گیرد، اما جبهه‌های نظامی بر افزایش حمله‌ها به طالبان تاکید دارند. 

با فروپاشی حکومت جمهوری افغانستان، جبهه مقاومت ملی در پنجشیر اعلام موجودیت و مقاومت علیه طالبان را آغاز کرد. در کنار جبهه مقاومت ملی، جبهه آزادی افغانستان، به رهبری یاسین ضیا، رئیس ستاد ارتش حکومت پیشین، نیز علیه طالبان فعالیت نظامی دارد. جبهه آزادی در مارس ۲۰۲۲ راه‌اندازی شد و از آن زمان تاکنون حملات متعددی به اهداف طالبان انجام داده است.      

جبهه آزادی و جبهه مقاومت ملی اگرچه گروه‌هایی متمایزند، اینک با هم ائتلاف کرده‌اند، امری که در عملکرد آینده آنان برای سرنگونی طالبان ضروری به نظر می‌رسد. شماری از نظامیان حکومت پیشین در هر دو جبهه عضویت دارند. 

طالبان بیش از سه سال است که با توسل به گزینه نظامی بر افغانستان حاکم شده‌اند و حکومتی غیرفراگیر ایجاد کرده‌اند. رژیم این گروه به نقض حقوق‌ بشر و حقوق‌ زنان نیز متهم است.    

طالبان از گسترش مقاومت مسلحانه علیه خود نگران‌اند و درباره همکاری یا عضویت در جبهه‌های نظامی مخالف به مردم این کشور هشدار می‌دهند و به‌صراحت اعلام کرده‌اند که هر نوع مقاومت مسلحانه علیه طالبان مصداق «بغی» (نافرمانی و سرکشی) است و سرکوب خواهد شد. 

بیشتر از جهان