حمله جبهه مقاومت ملی به قرارگاه طالبان در پنجشیر

طالبان با حضور نظامی پررنگ در پنجشیر می‌خواهند هر نوع تهدید احتمالی مخالفانشان را دفع کنند

نیروهای طالبان در پنجشیر‌ــAFP

جبهه مقاومت ملی افغانستان اعلام کرد که در حمله جمعه ۱۳ مهر (۴ اکتبر) نیروهای این گروه به قرارگاه ارتش طالبان در پنجشیر ۱۳ عضو طالبان کشته و ۲ تن زخمی شده‌اند. 

در اطلاعیه این جبهه آمده که این رویداد در شهرستان دره رخ داده و یکی از پر تلفات‌ترین حملات نیروهای جبهه مقاومت در ماه‌های اخیر بوده است.  

بر اساس اعلام جبهه مقاومت ملی افغاستان، «این حمله نیروهای دلیر جبهه مقاومت ملی در ساعت ۱۸:۲۵ عصر جمعه به قرارگاه تولی سوم، کندک چهارم، لوای خاص وزارت دفاع گروه تروریستی طالبان مستقر در پنجشیر، در روستای محمد بیگ خیل انجام شد.» 

جبهه مقاومت ملی خاطرنشان کرد که در این حمله به نیروهای جبهه مقاومت ملی آسیبی نرسید، اما نوع این حمله را مشخص نکرد. 

در اطلاعیه این جبهه تاکید شد: «نیروهای جبهه مقاومت ملی عملیات‌های ضدتروریستی خود را به منظور آزادی مردم و کشور از سلطه گروه تروریستی طالبان در نقاط مختلف افغانستان طرح و اجرا می‌کنند.» 

طالبان پاسگاه‌ها و ایست‌‌بازرسی‌های زیادی در پنجشیر ایجاد کرده‌اند تا بر این استان کنترل بیشتری داشته باشند. بیشترین نیروهای ارتش و استخبارات طالبان هم در پنجشیر حضور دارند تا با حضور نظامی پررنگ در پنجشیر، هر نوع تهدید احتمالی مخالفانشان را دفع کنند. آن‌ها به علمای پنجشیر فشار آورده‌اند تا فتوا دهند که «هر نوع مبارزه مسلحانه با غیرشرعی است و باید سرکوب شود». 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با فروپاشی حکومت سابق افغانستان در اوت ۲۰۲۱، احمد مسعود، فرزند احمد شاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان، به پنجشیر رفت و تشکیل جبهه مقاومت مقاومت ملی علیه طالبان را اعلام کرد. شماری از نظامیان حکومت پیشین و ساکنان پنجشیر به عضویت جبهه مقاومت ملی درآمدند.

پس از آن طالبان با گسیل هزاران نیرو و ادوات نظامی به پنجشیر برای سرکوب فعالیت‌های نظامی این جبهه تلاش زیادی کردند، زیرا کنترل جغرافیای پنجشیر برای آن‌ها اهمیت زیادی داشت. طالبان که در دوره نخست حاکمیتشان بر افغانستان در دهه ۱۹۹۰ نتوانسته بودند بر پنجشیر و بخشی از استان‌های شمالی افغانستان مسلط شوند، نمی‌خواهند دوباره کنترل این استان را از دست بدهند. 

هم‌زمان با حمله به طالبان در پنجشیر، جبهه آزادی افغانستان هم روز جمعه از دو حمله به طالبان در استان‌های کابل و قندوز خبر داد. 

در اطلاعیه این جبهه آمده که حمله کابل در منطقه «تانک تیل پنج‌ستاره» در حوزه هفدهم شهر کابل رخ داد که در نتیجه آن سه طالب کشته و دست‌کم یک طالب زخمی شده‌ است. 

بنا بر اعلام جبهه آزادی، حمله دوم در بندر امام صاحب شهر قندوز اجرا شد که در پی آن، دو نیروی استخبارات (اطلاعات) طالبان کشته و یک نیروی دیگر زخمی شده است. 

جبهه آزادی ویدیو منتسب به این دو حمله را نیز منتشر کرد. 

جبهه آزادی و جبهه مقاومت ملی با طالبان مبارزه مسلحانه می‌کنند و بیشتر حملات این دو جبهه از نوع حملات چریکی است و به منظور جلوگیری از آسیب رسیدن به غیرنظامیان، معمولا شبانه انجام می‌شود. 

طالبان در مورد حملات این دو جبهه اظهارنظر نمی‌کنند، اما به مردم هشدار داده‌اند که همکاری و حمایت از این دو جبهه تبعات سنگینی دارد. 

بیشتر از جهان