دستگیری شهروند افغان در فرانسه به اتهام ارتباط با طراح حمله تروریستی در انتخابات آمریکا

خبرگزاری فرانسه، به نقل از یک منبع نزدیک به این پرونده، نوشت که او برادر نصیر احمد توحیدی است 

یکی از نیروهای پلیس فرانسه- THOMAS COEX/AFP

دادستان‌ ضد تروریسم فرانسه شنبه ۲۱ مهر (۱۲ اکتبر) گفت که یک جوان ۲۲ ساله اهل افغانستان را به اتهام ارتباط با طراحی یک حمله تروریستی در روز انتخابات آمریکا در فرانسه بازداشت کرده است.  

خبرگزاری فرانسه نوشت که این مرد مظنون به ارتباط با گروه دولت اسلامی (داعش) است و روز سه‌شنبه در شهر تولوز، در جنوب غربی فرانسه، بازداشت شده است.  

مقام‌های فرانسه گفتند که این مظنون با جوان ۲۷ ساله‌ای که هفته گذشته در ایالت اوکلاهاما، به اتهام طرح حمله تروریستی در روز انتخابات آمریکا دستگیر شد، در ارتباط بوده است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری فرانسه به نقل از منبع نزدیک به این پرونده نوشت که او برادر نصیر احمد توحیدی است. اما مقام‌های فرانسه این موضوع را تایید نکرده‌اند.  

نصیراحمد توحیدی روز دوشنبه ۱۶ مهرماه به اتهام برنامه‌ریزی حمله در روز انتخابات آمریکا در اوکلاهاما سیتی بازداشت شد.  

وزارت دادگستری آمریکا سه‌شنبه ۱۷ مهر اعلام کرد که یک شهروند افغان مقیم ایالت اوکلاهاما را به اتهام طرح‌ریزی حمله تروریستی در روز انتخابات آمریکا دستگیر کرده است. 

در اطلاعیه این وزارتخانه آمده بود که نصیر احمد توحیدی، شهروند افغان ۲۷ ساله، طرح «توطئه‌ای» در دست داشت که با نام گروه دولت اسلامی (داعش) در روز انتخابات حمله تروریستی انجام دهد.  

در این اطلاعیه ذکر شده است که توحیدی قصد داشته با استفاده از کلاشنیکف این حمله تروریستی را انجام دهد.  

او هنگام حضور آمریکا در افغانستان با آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سی‌آی‌ای) کار می‌کرد و به همین دلیل در سپتامبر ۲۰۲۱ و پس از خروج آمریکا از افغانستان، با دریافت ویزای ویژه مهاجرت (اس‌آی‌وی)، که برای همکاران نهادهای امنیتی ایالات متحده در افغانستان و عراق صادر می‌شود، وارد آمریکا شد. 

مقام‌های آمریکایی می‌گویند که نصیر احمد توحیدی از طریق شبکه تلگرام با فرد مسئول سربازگیری داعش در تماس بوده است.  

مقام‌های آمریکایی جزئیات این پرونده رادر اختیار مقام‌های فرانسوی نیز گذاشتند که همین امر به دستیگری سه نفر علاوه‌بر نصیر احمد توحیدی منجر شد. مقام‌های فرانسه گفتند که مظنون اصلی در بازداشت است اما دو نفر دیگر رها شده‌اند. 

با فروپاشی حکومت افغانستان در اوت ۲۰۲۱ به‌دست طالبان، شماری از شهروندان آن کشور با اندیشه‌های اسلام سیاسی رادیکال به آمریکا و اروپا سفر کردند و این موضوع به نگرانی جدی این کشورها بدل شد.  

از سوی دیگر، شبکه‌های تروریستی، ازجمله داعش، با استفاده از رسانه‌های اجتماعی با برخی از مهاجران در اروپا و آمریکا تماس می‌گیرند و می‌کوشند آن‌ها را جذب کنند.  

بیشتر از جهان