کشف آثار چهار هزار ساله در تپه کفشگیری گرگان

در استان گلستان ده‌ها تپه تاریخی وجود دارد که قدمت بیشتر آن‌ها به دوران باستان بازمی‌گردد

تصویری از کشف آثار باستانی در تپه کفشگیری گرگان‌ــ‌ پژوهشگاه میراث فرهنگی

باستان‌شناسان در جریان کاوش‌های باستان‌شناختی تپه کفشگیری گرگان، آثاری با پیشینه چهار هزار سال کشف کردند.

مقداد موسوی، سرپرست هیئت‌ باستان‌شناسی تپه کفشگیری گرگان، با اعلام این خبر گفت که آثار نویافته متعلق به دوران مفرغ جدید و مفرغ میانی‌اند. به گفته این باستان‌شناس، بقایایی از کوره سفال‌پزی، تنور اجاق، بقایای معماری و شواهد فرهنگی از جمله ابزار سنگی و سفال هم در میان آثار نویافته وجود دارد.

سرپرست هیئت‌ باستان‌شناسی تپه کفشگیری گرگان افزود که گزارش و نقشه نهایی این کشف جدید در ادامه کاوش‌های باستان‌شناختی این منطقه آماده خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موسوی تعیین عرصه و حریم تپه کفشگیری گرگان را با توجه به قدمت باستانی‌ آن ضروری خواند، با این حال اذعان کرد که در پی شکل‌گیری روستای کفشگیری و توسعه ساخت‌‌وسازها پیرامون این محوطه باستانی، تعیین حریم و عرصه آن نیازمند مطالعه است؛ به‌خصوص که مالکان خانه‌های روستای تپه کفشگیری تقاضای الحاق به بافت را داده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، کاوش‌های باستان‌شناسی تپه کفشگیری گرگان اینک با هدف تعیین عرصه و پیشنهاد حریم با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری انجام شده است.

تپه کفشگیری در بخش مرکزی شهرستان گرگان استان گلستان واقع است. این محوطه باستانی سال ۱۳۸۳ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

نخستین‌ بار تی جی آرنه، باستان‌شناس سوئدی، در سال ۱۳۱۱، تپه کفشگیری گرگان را شناسایی کرد. این محوطه باستانی در دهه ۱۳۶۰ با تلاش یک باستان‌شناس ژاپنی در نقشه باستان‌شناسی گرگان جانمایی شد.

این تپه شواهدی از سکونت انسان و تمدن‌های متعدد در دوره‌های مختلف تاریخی را در خود جای داده است که بخش زیادی از آن با موقعیت جغرافیایی‌اش ارتباط دارد؛ چرا که در مسیر راه‌های باستانی که از گرگان به سایر مناطق ایران و آسیای میانه می‌رسید، قرار داشت. به همین دلیل، این مکان احتمالا در تبادل فرهنگی و تجاری میان مناطق مختلف نقش داشته است.

در استان گلستان که در گذشته با نام‌هایی همچون «هیرکان» و «ورکان» شناخته می‌شد، ده‌ها تپه تاریخی وجود دارد که قدمت بیشتر آن‌ها به دوران باستان بازمی‌گردد. این تپه‌ها علاوه بر اینکه از سکونت هزاران ساله انسان در این منطقه خبر می‌دهند، به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی منطقه تبدیل شده‌اند. در این میان، یاریم تپه گنبد کاووس، تورنگ تپه گرگان و تپه خاکی بندرگز که قدمت همگی آن‌ها به دوران پیش از تاریخ بازمی‌گردد، شهرتی جهانی دارند.

بیشتر از فرهنگ و هنر