شیمی‌درمانی جدید روزنه امیدی در درمان سرطان دهانه رحم است

با اضافه‌کردن یک دوره شش هفته‌ای‌ شیمی‌درمانی به دوره استاندارد درمان سرطان پیشرفته دهانه رحم، می‌توان نرخ بقا را به شکل قابل توجهی افزایش داد

عکس تزئینی - زنی مولاژ رحم را دست گرفته است - Canva

بنابر نتایج مطالعه‌ای جدید، که روز دوشنبه در مجله «لنست» منتشر شد، با اضافه کردن یک دوره شش هفته‌ای‌ شیمی‌درمانی به دوره استاندارد درمان سرطان پیشرفته دهانه رحم، می‌توان نرخ بقا را به‌شکل قابل توجهی افزایش داد. سی‌ان‌ان می‌نویسد که محققان این مطالعه ۵۰۰ بیمار از ۳۲ مرکز پزشکی در برزیل، هند، ایتالیا، مکزیک و بریتانیا را که بین سال‌‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۲۲ کاملا تصادفی به دو گروه تقسیم شده بودند، انتخاب کردند. تمامی این افراد به سرطان پیشرفته دهانه رحم مبتلا بودند و هیچ‌کدامشان توده‌ای که به دیگر اعضای بدن سرایت کرده باشد نداشتند. 

گروه کنترل تنها از روش شیمی‌درمانی استاندارد، یعنی پرتو‌درمانی با داروی سیس‌پلاتین (cisplatin)، استفاده کردند. گروه آزمایش هم قبل از شروع شیمی‌درمانی، شش هفته تحت درمان با کربوپلاتین (carboplatin) و پاکلیتاکسل (paclitaxel) قرار گرفتند. نتایج به‌دست‌آمده نشان داد ۸۰ درصد افرادی که دوره کوتاه شیمی‌درمانی را در ابتدای کار دریافت کردند، دست‌کم پنج سال بیشتر زندگی کردند و ۷۲ درصد هم هیچ‌گونه بازگشت سرطان یا گسترش توده سرطانی نداشتند. در گروه کنترل، ۷۲ درصد دست‌کم پنج سال بیشتر زنده ماندند و حدود ۶۴ درصد بازگشت سرطان یا گسترش توده سرطانی نداشتند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بسیاری از بیماران طی درمان با نوعی عوارض جانبی مانند خستگی یا ضعف، مشکلات گوارشی، عفونت یا کمبود گلبول‌های سفید خون مواجه شدند. ۵۹ درصد افرادی که شیمی‌درمانی اولیه را داشتند، با موارد شدید یا تهدید‌کننده زندگی مواجه شدند و این موارد در افرادی که فقط شیمی‌درمانی داشتند ۴۸ درصد بود. 

به‌گفته محققان، این اولین مطالعه مرحله سه تصادفی (randomized phase three) است که «مزیت قابل‌توجه بقا» را به کمک «شیمی‌درمانی» پیش از آغاز «پرتوشیمی‌درمانی استاندارد» در افراد مبتلا به سرطان نشان می‌دهد، و حاکی از «بهبود معنادار بالینی» با «هزینه نسبتا کم» است. آن‌ها می‌گویند که داروها ارزان و به‌طور گسترده در دسترس‌اند. 

دکتر مری مک کورمک، نویسنده اصلی این مطالعه، در مصاحبه با مرکز تحقیقات سرطان بریتانیا گفت: «‌طی ۲۰ سال گذشته، این بزرگ‌ترین پیشرفت در درمان این بیماری است. من به همه بیمارانی که در این کارآزمایی شرکت کردند افتخار می‌کنم، مشارکت آن‌ها به ما امکان داد تا شواهد و مدارک مورد نیاز برای پیشرفت درمان سرطان دهانه رحم را در همه‌جا جمع‌آوری کنیم.»  

شیمی‌درمانی مبتنی بر سیس‌پلاتین یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای درمان سرطان دهانه رحم است که نرخ بقا را ۳۰ تا ۵۰ درصد بهبود می‌بخشد. با آنکه برداشتن توده سرطانی هم یک گزینه است، برخی متخصصان شیمی‌درمانی را ترجیح می‌دهند. دکتر اوتیس براولی، استاد انکولوژی دانشگاه جانز هاپکینز، که در تحقیقات جدید مشارکت نداشت، گفت که به کمک جراحی بخشی از سرطان را پشت سر خواهید گذاشت، اما شیمی‌درمانی و پرتودرمانی می‌تواند سرطان را در همه بخش‌های لگن مهار کند و بخت بهبودی کامل و درازمدت را برای زنان فراهم می‌کند. 

به گفته او سرطان دهانه رحم، زمانی عامل اصلی مرگ‌و‌میر زنان در ایالات متحده بود، اما در سال ۲۰۰۸ هارالد زور هاوزن، ویروس‌شناس آلمانی، نشان داد که انواع خاص «ویروس پاپیلومای انسانی» یا «اچ‌پی‌وی» عامل سرطان دهانه رحم‌اند و برای تحقیقاتش جایزه نوبل را به دست آورد. این کشف اختراع واکسن اچ‌پی‌وی (HPV) را به دنبال داشت که می‌تواند به پیشگیری از سرطان دهانه رحم کمک کند. محققان همچنین برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری آزمایش غربالگری سرطان دهانه رحم را به زنان توصیه می‌کنند.      

بیشتر از بهداشت و درمان