رای‌دهندگان آمریکایی دموکرات‌ها را مسئول دشواری‌های اقتصادی می‌دانند

وقتی در نظرسنجی رویترز از شهروندان آمریکایی پرسیده شد که کدام نامزد انتخابات، رویکرد بهتری در مورد مسائل اقتصادی دارد، ترامپ ۴۶ درصد و هریس ۳۸ درصد رای آوردند

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه ۲۸ اکتبر (هفتم آبان) در گزارشی با استناد به نظرسنجی‌ها و مصاحبه‌های انجام‌شده این رسانه با رای‌دهندگان آمریکایی، نوشت که شهروندان ایالات متحده معتقدند دموکرات‌ها مسئول وضعیت آشفته اقتصادی‌ این کشورند.

 تیشا بلک‌ول، ۲۴ ساله یکی از افرادی است که رویترز با آنها مصاحبه کرده است. او که در سال ۲۰۲۰ به جو بایدن رای داده، حالا می‌گوید که رای خود را برای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق و جمهوری‌خواه آمریکا به صندوق می‌اندازد. به گفته این شهروند آمریکا، قیمت بالای غذا و مسکن دلیل اصلی تغییر نگراش او به دو حزب حاکم در ایالات متحده است.

بلک‌ول که در جنوب غربی دیترویت در ایالت کلیدی میشیگان زندگی می‌کند، به رویترز گفت که اگرچه اکنون شغل بهتری نسبت به گذشته دارد، دوبرابر نسبت به قبل اجاره‌خانه می‌دهد و قبوض آب و برق و همچنین هزینه‌های خواربار او افزایش چشمگیری داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این شهروند آمریکا، تنها یکی از افرادی است که به افزایش هزینه‌های زندگی در ایالات متحده در دوران ریاست جمهوری جو بایدن دموکرات اشاره می‌کند.

بهبود اقتصادی ایالات متحده پس از دوران کووید-۱۹ مورد غبطه بسیاری از کشورهای جهان قرار گرفت و با سیاست‌های مختلفی تلاش شد از رکود پیش‌بینی‌ شده اقتصادی در آمریکا جلوگیری شود. آمارها نشان می‌دهد که بازارهای سهام آمریکا در بالاترین حد خود قرار دارند، مشاغل و دستمزدها به سرعت در حال رشدند، میزان بیکاری کاهش یافته و تورم پس از یک جهش در سال ۲۰۲۲ به قبل از ژانویه ۲۰۲۲ رسیده است.

با این همه، قیمت‌های غذا، اجاره مسکن، خدمات آب و برق و هزینه تهیه غذا از رستوران‌ها همگی بسیار بالاتر از سطح سال ۲۰۱۹ است و بسیاری از آمریکایی‌ها در حالت شوک اقتصادی قرار گرفته‌اند.

چنین وضعیتی نشان می‌دهد که چرا رای‌دهندگان در هفت ایالت اصلی که برنده انتخابات پنجم نوامبر آمریکا را تعیین می‌کنند، دیدگاه منفی نسبت به اقتصاد دارند. بر اساس نظرسنجی رویترز/ایپسوس که در ماه جاری انجام گرفته، ۶۱ درصد از رای‌دهندگان گفته‌اند که اقتصاد ایالات متحده در مسیر اشتباهی قرار گرفته و ۶۸ درصد نیز معتقدند که هزینه زندگی برایشان وضعیت مطلوبی نیست.

کامالا هریس، معاون جو بایدن و نامزد دموکرات‌ها در یک سو و دونالد ترامپ جمهوری‌خواه در سوی دیگر، راه‌حل‌های متفاوتی را برای بهبود وضعیت اقتصادی پیشنهاد کرده‌اند. هریس وعده داده است که با افزایش قیمت‌ها مبارزه کند و ترامپ می‌گوید با اخراج مهاجران غیرقانونی، کاهش مالیات‌ها و اعمال تعرفه بر واردات، تولید را در ایالات متحده رونق می‌بخشد.

در نظرسنجی رویترز، وقتی از رای‌دهندگان پرسیده شد که کدام نامزد انتخابات پیش‌رو رویکرد بهتری در مورد مسائل اقتصادی دارد، ترامپ ۴۶ درصد آرا را به دست آورد و هریس با ۳۸ درصد نشان داد که کمتر از رقیبش مورد اعتماد است.

بازدید روز دوشنبه هریس از ایالت میشیگان، دهمین دیدار او از این منطقه از زمان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری است. این ایالت هنوز هم به دلیل از دست دادن بیش از یک سوم مشاغل مرتبط با خودروها از سال ۱۹۹۰ آسیب دیده است. این ایالت در سال ۲۰۱۶ از ترامپ حمایت کرد، اما در سال ۲۰۲۰ جو بایدن با کمتر از سه درصد اختلاف در آنجا برنده شد.

کارزار کامالا هریس بیش از ۳۷۵ کارمند در این ایالت دارد که تقریبا چهار برابر ترامپ است، با این حال مجموعه نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که هریس کمتر از یک درصد نسبت به ترامپ در میشیگان برتری دارد.

نرخ بیکاری میشیگان سال‌هاست که به طور مداوم بالاتر از آمار کلی ایالات متحده بوده است، اما این ایالت در سال گذشته به بالاترین سطح شغلی و کمترین بیکاری خود در ۲۰ سال اخیر رسید. دلیل این موضوع هم آن بود که دولت بایدن هزینه‌های زیادی را برای ایجاد صدها هزار شغل جدید در میشیگان اختصاص داد. به‌رغم این سرمایه‌گذاری، هنوز هزینه‌های بالای زندگی در این ایالت کنترل نشده و کارشناسان می‌گویند که این موضوع می‌تواند تاثیر زیادی بر رای‌دهندگان در انتخابات داشته باشد.

بیشتر از جهان