ترامپ درحال پیشی‌گرفتن از هریس؛ در ایالت‌های نوسانی چه می‌گذرد؟

رئیس‌جمهوری سابق آمریکا شتاب آهسته اما پیوسته افزایش محبوبیت در نظرسنجی‌های انتخاباتی را شاهد است

نشریه هیل با انتشار گزارشی نوشت که نتایج جدیدترین نظرسنجی‌های انتخاباتی در ایالت‌های نوسانی آمریکا حاکی از افزایش تدریجی حمایت‌ها از دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان،‌ است؛ این تغییر البته خیلی زیاد نیست، اما محسوس است.

بر اساس گزارش این نشریه، پس از دو نقطه اوج در محبوبیت هریس‌ــ یکی پس از معرفی در کنوانسیون ملی دموکرات‌ها در اواخر ماه اوت و دیگری پس از اولین و تنها مناظره او با ترامپ در ۱۰ سپتامبر‌ــ  اکنون نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که میزان حمایت از ترامپ افزایش یافته و همه نشانه‌ها حاکی از رقابتی فوق‌العاده نزدیک است.

بر اساس مدل پیش‌بینی‌ نشریه هیل و دسیژن دسک (Decision Desk HQ)، اکنون هر کدام از نامزدهای انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا ۵۰ درصد شانس موفقیت دارند؛ این در حالی است که کمتر از یک ماه پیش، این گمانه‌زنی به صورت ۵۶ درصد به نفع هریس بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته هیل،‌ این حرکت آهسته رای‌دهندگان آمریکایی به سمت ترامپ، دموکرات‌ها را نگران کرده، زیرا او در گذشته اغلب فراتر از نتایج نظرسنجی‌ها موفق بوده است. با این حال باید منتظر بود و دید هفت ایالت نوسانی آمریکا در مورد انتخابات پیش رو چه تصمیمی خواهند گرفت. 

در ادامه وضعیت نظرسنجی‌ها در هر یک از این ایالت‌ها ارائه شده است.

آریزونا

آریزونا یکی از اصلی‌ترین میدان‌های نبرد برای ترامپ است. او در حال حاضر در نظرسنجی هیل، ۱.۷ امتیاز از هریس پیش است.

جو بایدن سال ۲۰۲۰ با اختلافی بسیار اندک‌ــ حدود یک سوم درصد‌ــ آریزونا را برد.

نظرسنجی نیویورک تایمز/ کالج سیه‌نا که هفته گذشته انجام شد، ترامپ را با اختلاف شگفت‌آور شش امتیاز بالاتر نشان داد. در یک نظرسنجی اخیر از سی‌بی‌اس نیوز/ یوگاو (CBS News/YouGov) هم ترامپ سه امتیاز برتری داشت.

جورجیا

ترامپ در میانگین نظرسنجی‌های هیل، اکنون با ۱.۹ درصد اختلاف در ایالات جورجیا پیشتاز است. اوایل سپتامبر کامالا هریس در میانگین نظرسنجی‌های این ایالت پیش بود، اما اکنون برتری او به‌وضوح تغییر کرده است.

نظرسنجی دانشگاه کوینیپیاک در جورجیا نیز این هفته ترامپ را با شش امتیاز برتر نشان داد که برای او نتیجه بسیار خوبی است.

رای‌گیری زودهنگام از روز سه‌شنبه در جورجیا آغاز شد. تعداد برگه‌های رای‌گیری که تنها در آن روز توزیع شد، حدود ۳۱۰ هزار برگه تخمین زده می‌شود که بیش از دو برابر رکورد قبلی برای اولین روز رای‌گیری زودهنگام در این ایالت بود.

میشیگان

در این ایالت وضعیت ترامپ کمی متفاوت است و او با ۰.۷ امتیاز نسبت به گذشته جایگاه بهتری دارد. در نظرسنجی‌های «فایو ترتی‌ایت» (FiveThirtyEight) امتیاز هریس شش دهم افزایش یافته است.

با این حال، میانگین نظرسنجی‌ها نشان‌دهنده تضعیف موقعیت هریس است. او یک ماه پیش در میانگین هیل، ۱.۳ امتیاز جلوتر بود.

نوادا

کامالا هریس در هر سه نظرسنجی مهم در این ایالت، با وجود رقابت نزدیک در نظرسنجی‌ها هنوز کمی برتری دارد اما برتری او نسبت به ترامپ در میانگین هیل/دسیژن دسک، فقط دو دهم امتیاز است، در حالی که یک ماه پیش این فاصله بیش از دو درصد بود.

در هفته گذشته نظرسنجی‌های زیادی در نوادا انجام نشد. با این حال بر اساس یک نظرسنجی جدید از ترافالگار ریسرچ (Trafalgar Research)‌ــ یکی از معدود شرکت‌هایی که پیروزی ترامپ در سال ۲۰۱۶ را به‌درستی پیش‌بینی کرده بود‌ــ هریس با یک امتیاز پیشتاز است.

کارولینای شمالی

رای گیری زودهنگام حضوری در این ایالت از روز پنجشنبه آغاز شد. بر اساس گزارش ستادهای انتخاباتی، بیش از ۳۵۳ هزار ساکن کارولینای شمالی در آن روز رایشان را به صندوق انداختند. این مجموع‌ــ هر چند به میزانی بسیار کم‌ــ از تعداد روز اول انتخابات سال ۲۰۲۰ فراتر رفت.

ترامپ در میانگین هیل/دسیژن دسک در مورد این ایالت، با اختلاف یک امتیاز پیشتاز است.

با اینکه در نظرسنجی دانشگاه کوینیپیاک در این هفته، کامالا هریس سه امتیاز بالاتر داشت، سایر نظرسنجی‌ها ترامپ را با اختلافی بین دو تا پنج درصد جلوتر نشان دادند.

موضوعی که شاید بتواند بر تصمیم رای‌دهندگان در کارولینای شمالی تاثیر قابل‌توجهی بگذارد، تبعات طوفان هلن است. ترامپ قرار است روز دوشنبه به آشویل، شهری که بیشترین آسیب را دیده است، سفر کند.

پنسیلوانیا

پنسیلوانیا یکی از مهم‌ترین ایالت‌ها در نبرد میان هریس و ترامپ است و ۱۹ رای کالج الکترال دارد.

اندکی قبل از اینکه بایدن از نامزدی مجدد صرف‌نظر کند، ترامپ در این ایالت نزدیک به پنج امتیاز برتری داشت. هریس بلافاصله پس از مناظره ماه سپتامبر، در این ایالت به اوج رسید و با ۲.۱ امتیاز پیش افتاد.

با توجه به تاثیر بسیار مهم پنسیلوانیا در نتیجه انتخابات آمریکا، جای تعجب نیست که کارزارهای نامزدها و متحدان آن‌ها پول هنگفتی آنجا خرج می‌کنند.

نشریه فوربس گزارش داده که از ۲۲ ژوییه‌ــ یک روز پس از انصراف بایدن‌ــ تا ۸ اکتبر حدود ۳۰۰ میلیون دلار برای تبلیغات سیاسی در این ایالت خرج شده است. این مبلغ از هر ایالت دیگری بیشتر است.

ویسکانسین

دونالد ترامپ در این ایالت بر اساس میانگین هیل، نیم درصد پیشرفت داشته، در حالی که در سایر نظرسنجی‌ها، هریس با همین میزان پیشتازی گزارش شده است.

ترامپ سال ۲۰۱۶ در این ایالت پیروز شد و پس از ریگان در سال ۱۹۸۴، اولین جمهوری‌خواهی شد که نتایج این ایالت به نفع او بود. او در سال ۲۰۲۰ با وجود اینکه در میانگین نظرسنجی‌ها موفقیتی قابل‌توجه داشت، با اختلافی اندک، در ویسکانسین شکست خورد.

در طول هفته گذشته، نظرسنجی‌های ویسکانسین را بیشتر شرکت‌هایی انجام دادند که تمایل دارند نتایجی ارائه دهند که به نفع جمهوری‌خواهان باشد. این نظرسنجی‌ها ترامپ را با برتری کمی نشان داده‌اند.

کامالا هریس اواخر ماه اوت در میانگین هیل، تقریبا با پنج امتیاز پیش بود. از دست دادن این ایالت ضربه بدی برای هریس خواهد بود، اما به نظر می‌رسد که در این ایالت روندی مشابه سایر ایالت‌ها در جریان است و برتری او در نظرسنجی‌ها آنجا هم در حال از بین رفتن است.

بیشتر از جهان