جایزه نوبل پزشکی به کاشفان ویروس هپاتیت سی اعطا شد

هپاتیت سی هنوز در جهان سالانه یک میلیون قربانی می‌گیرد

چارلز‌ام رایس، یکی از برندگان جایزه نوبل پزشکی ( سمت راست) در کنار یکی از دانشجویانش - Handout / The Rockefeller University / AFP

جایزه نوبل پزشکی به دانشمندانی اعطا شد که ویروس هپاتیت سی را کشف کردند. 

این سه محقق، هاروی جی آلتر، مایکل هیوتان و چارلز‌ام رایس، با هم برای مطالعات خود در اواخر دهه ۱۹۸۰ میلادی، سزاوار دریافت این جایزه شناخته شدند. 

جایزه پزشکی اولین نوبلی است که در طول این هفته داده می‌شود و امسال در بحبوحه شیوع بیماری عالم‌گیر ویروس کرونا اهمیت ویژه‌ای داشت. 

کمیته نوبل نیز هنگام ستایش از دانشمندان به خاطر پژوهش‌هایشان به این نکته اشاره داشت که به سبب «دستاورد تاریخی خود در مبارزه پایدار علیه این بیماری مسری» جایزه امسال را دریافت کردند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کشفیات این سه محقق باعث نجات جان میلیون‌ها نفر شد، چرا که مطالعات آن‌ها در نهایت منجر به کشف راه‌هایی برای مداوای این بیماری شد. 

اما مبارزه علیه این بیماری ادامه دارد چرا که هپاتیت تولید شده در خون هنوز عامل بیش از یک میلیون مرگ در هر سال است. 

کمیته نوبل در بیانیه مطبوعاتی خود نوشت: «هاروی جی آلتر، مایکل هیوتان و چارلز‌ام رایس کشفیاتی بدیع داشتند که منجر به شناسایی ویروس جدید هپاتیت سی شد. قبل از مطالعات آن‌ها، کشف ویروس‌های هپاتیت‌ ای و بی ‌گام‌های مهمی رو به جلو بود اما هنوز توضیحی برای اکثر هپاتیت‌های ساخته شده در خون ارائه نمی‌کرد. کشف ویروس هپاتیت سی دلیل سایر بیماری‌های وخیم هپاتیت را مشخص کرد و آزمایش خون و داروهای جدیدی را ارائه کرد که باعث حفظ جان میلیون‌ها نفر شد.» 

این سه پژوهشگر، دو نفر آمریکایی‌تبار و یکی بریتانیایی که هر سه اکنون در کانادا کار می‌کنند، برای کارهای مجزای خود تقدیر شدند که در ترکیب با هم به شناسایی این ویروس و بعدا مبارزه با آن کمک کرد. 

اول آلتر نشان داد که ویروسی نامشخص باعث ابتلا به بیماری وخیم هپاتیت می‌شود و بعد هیوتان راهکاری برای قرنطینه ژن ویروس جدید پیشنهاد داد و در نهایت رایس آخرین مدارکی را ارائه کرد که نشان می‌داد ویروس هپاتیت سی به تنهایی می‌تواند عامل ابتلا به این بیماری شود.

© The Independent